• Anonym (Vego)

Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.

Sedan förra nyår är jag och min familj l/o-vegetarianer (lakto/ovo - dvs vi äter mejeriprodukter och ägg).

Vi firar alla jular hemma hos min morbror (och har så alltid gjort sedan jag var barn). Dit kommer hela släkten på mammas sida, även många på min pappas sida (då det "alltid" har varit så).

Jättemysig tradition som jag bara älskar!!!

Men... Vi har alltid haft i uppdrag att ta med korvar (flera olika sorter) och köttbullar (alla har liksom "sin" grej att ta med sig; öl, läsk, janssons, osv).
    Vi har alltid stått för korv och köttbullar, även julen som var. Men vid nyår så var vårt löfte i familjen att sluta äta kött - detta har vi hållit sedan 1/1-18 och planerar att hålla livet ut.
    Vi trivs bra med vår nya kosthållning; den känns bra i kroppen, knoppen, själen och plånboken.

Nu har flera i släkten gått i taket; "VEM ska nu ta med sig korv??? Köttbullar??? Det är ERT fel att det inte blir korv och köttbullar!!!", osv, osv, osv...

Jag har sagt att vi gärna står för: julostar (flera olika), hembakt bröd, en stor matig sallad, potatis och delar av efterrättsbordet, bara vi slipper ta med korv och köttbullar (som vi varken äter eller ens vill köpa).
    (Ost, bröd och sallad har min morbrors familj alltid stått för, men det har bara varit den vanliga röda osten, köpebröd och en riktigt dålig sallad. Så det blir en winwin om vi tar över de bitarna och min morbror tar över korv och köttbullar).

Är detta helt orimligt?

Det är INTE ett alternativ att avstå julfirandet med släkten.
    Så snälla, om NI tycker att vi tänker orimligt, så säg det, så "gör vi som vi alltid har gjort" men bara inte äter av det.

Snälla, hjälp!

• Svar på tråden Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.
  • telly
    Anonym (Vego) skrev 2018-11-21 11:04:23 följande:

Vi får ju köpa mat till "alla andra" plus egen vegomat till oss själva.

Det hade varit så mycket enklare och billigare att köpa den maten som vi äter, i större mängd och slippa köpa köttbullar och korv till 30 andra människor.

Vi behöver iaf ta med mat som vi kan äta, så vi kommer att få betala 3000:- minst för kött och sedan för vår egna mat.

(Nej, det duger inte med färdiga köttbullar och korven ska enligt tradition komma från slaktarn på byn, samt älgkorv från byns jaktlag).

Låter ju helt orimligt att ni ska lägga 3000:- på mat, och så är det en annan släkting son köper bröd, ost och sallad för vad då... max 200?
    Glad norrländska med triss i tjejer!
  • Anonym (Hmmm...)
    sextiotalist skrev 2018-11-21 11:46:06 följande:
    Nu är ju inte ts diet mer udda än att han/hon kan ta med sig sådant som är inom dieten och bjuda på vid julbordet. Det är bara frågan om en omdisponering av vad man ska ta med sig.

Jag gillar att göra köttbullar, men har full förståelse att man, om man inte gillar att hantera kött, upplever det obehagligt att göra köttbullar för 30 personer.
    Då är mitt tips att göra vegetariska varianter. Säg till släkten att antingen blir det vegetariska bullar och korvar eller så blir det lite rokader.

Jag vidhåller att TS ska ta med någon vegetarisk rätt som räcker till alla. Kanske kan få någon fler intresserad.
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (L) skrev 2018-11-21 11:49:57 följande:
    Jaså? Ja finns det någon maträtt du tycker är äcklig? STANNA HEMMA ISF!! GÅ INTE UT!! GÅ INTE PÅ RESTAURANG ELLER CAFE!! Säg upp bekantskapen med alla du känner!!!!!!
    Precis! Om du känner att folk omkring dig äter snusk och likdelar ska du såklart inte gå på restauranger som inte är helvegetariska!
  • Anonym (L)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2018-11-21 12:06:28 följande:

Precis! Om du känner att folk omkring dig äter snusk och likdelar ska du såklart inte gå på restauranger som inte är helvegetariska!

Nä äter man veg, glutenfritt, lchf och annat som avvker från det normala så borde man isolera sig hemma och aldrig träffa folk igen någonsin.
  • Anonym (Y)

Jag tycker ni har rätt , och det är dumt av släkten att ej låta er byta vad ni tar med , men eftersom ni vill absolut fira jul hos din morbror i ditt ställe skulle jag ta med korv och köttbullar för att undvika sura miner på julafton.

Utan att äta såklart.

Man ska välja sina strid...

• Gurkan

Det verkar som ni stått kostnadsmässigt för en hel del på bordet åren innan med tanke på de specifika kraven. Medan andra har kommit väldigt billigt undan. Självklart tvingar man inte vegetarianen att rulla köttbullar och köpa korv.

Erbjud er stt antingen tar ni med goda ostar, matig sallad och bröd eller så blir det veggokorv och veggobullar.

• Anonym (Y)
    Anonym (T) skrev 2018-11-21 11:06:02 följande:

Förlåt men jag tyckte det här var så himla komiskt haha. Att folk är så inrutade att dom inte ens kan tänka tanken att stuva om lite i vem som köper vad. Tänk om ni blivit sjuka och behövt stanna hemma, hade dom då suttit där och saknat sina köttbullar?

Ett tips är ju annars att göra egna köttbullar & korvar av köttsubstitut. Vet att anamma har en formbar variant som jag läst mycket bra om. Sådan mat tycker jag har mkt med kryddning att göra så chansen är ju stor att många inte ens märker att det inte är kött..

Det är jättebra med vegetariska alternativ , men inte om TS låtsas att det är kött och hoppas de inte märker.

Vissa tål inte quorn och andra vegoalternativ.

Inget kul om de mår dåligt av maten.
  • Anonym (T)
    Anonym (Y) skrev 2018-11-21 12:26:40 följande:
    Det är jättebra med vegetariska alternativ , men inte om TS låtsas att det är kött och hoppas de inte märker.

Vissa tål inte quorn och andra vegoalternativ.

Inget kul om de mår dåligt av maten.
    Jag såg att jag uttryckt mig jätteklumpigt. Det är som du säger dumt att inte berätta vad det är, speciellt för allergier. Menade egentligen att dom inte behöver märka särskilt stor skillnad mot för vad dom är vana vid, men att dom så klart ska veta vad dom stoppar i sig. Många är ju aviga mot vegetariskt för att det är något nytt och konstigt som dom inte är bekanta med, som bönor mm, men just substituten och saker så som färs kan göras väldigt välbekanta :)
  • Anonym (Unni)
    Anonym (Vego) skrev 2018-11-21 11:04:23 följande:
    Vi får ju köpa mat till "alla andra" plus egen vegomat till oss själva.
    Det hade varit så mycket enklare och billigare att köpa den maten som vi äter, i större mängd och slippa köpa köttbullar och korv till 30 andra människor.

Vi behöver iaf ta med mat som vi kan äta, så vi kommer att få betala 3000:- minst för kött och sedan för vår egna mat.
    (Nej, det duger inte med färdiga köttbullar och korven ska enligt tradition komma från slaktarn på byn, samt älgkorv från byns jaktlag).
    Det är väldigt mycket arbete att trilla köttbullar för 30 pers. Är du säker på att det inte är där skon klämmer ?
    Lättare för de andra att skylla på traditionen än att säga att man inte vill ta på sig mer arbete och en större kostnad.
  • Gurkan
    Anonym (Unni) skrev 2018-11-21 12:52:15 följande:

Det är väldigt mycket arbete att trilla köttbullar för 30 pers. Är du säker på att det inte är där skon klämmer ?

Lättare för de andra att skylla på traditionen än att säga att man inte vill ta på sig mer arbete och en större kostnad.

Jag tror det är där skon klämmer. Ts familj har beskostat korv och köttbullar för många personer. Medan morbrodern stått för klassisk röd ost, köpebröd och en tråkig sallad. Kostnadsmässigt och arbetsmässigt så har Ts familj gjort betydligt mer. Bekvämt att skylla på tradition.
Svar på tråden Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.