• Cia o krabaten

Scrapträsket

Scrapbooking är att arrangera fotoalbum med flera papper och dekorationer. Och inte minst berätta saker! (Journaling)
    Kika gärna in i våra gallerier för att se exempel.

Vi svarar gärna på frågor i denna tråd, men kolla först in första inlägget i tråden där massor med info finns. Och även scrappiz.se

En liten varning innan du ger dig in på denna hobby: Det är BEROENDEFRAMKALLANDE

• Svar på tråden Scrapträsket
  • Loppan79

fnyz - jag använder det oftast för att markera kanten på pappret. Se tex min lo På promenad där har jag chalkat kanterna runt bokstäverna och på joarnalingen.
    Det finns att köpa i de flesta scrapbutiker, kostar runt 20:-. De bästa färgerna att börja med ska vara chestnut roan och Chalcoal. Den första är mörkbrun och den andra nästan svart.

• Fnyz

jag ltear bland butikerna men jag hittar mest sånna där det är flera färger i samma "burK" elelr vad man ska säga. har du något tips på nån speciik bra butik som har dessa och som har stort utbud av övrigt åxå.

• Jo79

Zara: Jag har för mig att jag går in på skrivaren och ändrar utskriftsformat...? Till spegelvänt. Arkiv, skriv ut, egenskaper... funktioner. Om jag är i word och skriver. Men du kanske har löst det?

Mamma till KaramEllen
  • Cia o krabaten

Fnyz: Använder ALDRIG fotohörn till att sätta fast kort med. Såna genomskinliga istället för fotofix alltså. Helt bortkastade pengar för min del.

Fluid chalk är bra till mycket så där håller jag med.
    Annars en skärmaskin, silent setter och skalpell och skärmatta oxå som sagts.

Själv har jag ingen nytta av mönstersaxarna jag har, men köpte dem på clas olsson för en billig slant så det går ingen nöd på mig för det.

• snysop

Vad är fotofix? Är det de där små klisterrutorna från t.ex 3L?

Jag använder genomskinliga fotohörn till bilder jag är extra rädd om. T.ex foton från när jag var liten och bilder som vi inte har några negativ till. Utprintade digitalfoton som jag har backupat flera gånger om använder jag de där små klisterrutorna till.

• Skumpis
    Fnyz

Favoriter: Chalk, skärmaskin, silent setter, öljetter, prima-blommor.

Nästan oanvänt: mönstersaxaar, punchar, fotohörn, knappar.
  • snysop

Jag har precis blivit med ett par stansar och de går inte att leva utan. Stora retroblomman, men även "tag"-stansar är bra att ha. Kolla under "stansar" på www.scrapaddicted.se. Himla käckt att kunna göra blommor och tags av vilka papper man vill.

Men absoluta måsten är:

Silent settern (öljettsättare som inte låter något, perfa om man har bebis hemma)

Skärmaskin

Något att limma fast saker med. Är inte jätteförtjust i ZIGs blåa limpenna och inte heller i 3L's Easy Mounter (minilimrutor i en liten apparat).

• Skumpis

snopy - Oj, jag ääääääälskar min 3L´s Easy Mouner Tänk vad olika det kan vara Jag använder den till ALLT

Retrostansen är underbar!!! Fast annars har jag inte hittat någon jag gillar. Använder aldrig de har hemma

Svar på tråden Scrapträsket