• Cia o krabaten

Scrapträsket

Scrapbooking är att arrangera fotoalbum med flera papper och dekorationer. Och inte minst berätta saker! (Journaling)
    Kika gärna in i våra gallerier för att se exempel.

Vi svarar gärna på frågor i denna tråd, men kolla först in första inlägget i tråden där massor med info finns. Och även scrappiz.se

En liten varning innan du ger dig in på denna hobby: Det är BEROENDEFRAMKALLANDE

• Svar på tråden Scrapträsket
  • Blue Vapor

Och var i HELA friden hittar man tävlingarna??

• Finta

Blue Vapor

Gå in på forumet, där finns en kategori som heter Umaningar samt Tävlingar!

• scrapparlotta

Måste få fråga, jag ser att så många har så mycket mindre kort i sina LO:er. Hur får ni tag på dom?? Beställer ni korten i mindre format då, eller har ni en egen fotoskrivare som kan skriva ut i mindra format?? Det ser så snyggt ut tycker jag.

Cheri: Jag har varit inne på scrappiz nu och spanat in dina LO:er där................jag är mållös................jisses så superläckra LO:er du GÖR!!!!!!!! Så avis!!!!!!!!!!!!

• Finta

kikkan

Kan bara svara för mig själv. Jag skär ner i princip alla kort som jag scrappar. Dvs jag beställer i vanligt format men skär ner dem hemma med min skärmaskin. Tar bort sånt som tar focus från bilden osv.

• Finta

kikkan

Jag lärde mig detta på kurs och i början var det SKITSVÅRT att skära i bilderna för man var rädd att förstöra dem. Nu har jag lärt mig att det blir mycket bättre att skära ned dem, det jag vill visa kommer fram tydligare!

• rastom32

...jag skär oxå ner mina bilder många gånger - tar bort spillyta så att säga

*S*

• annika5064

Jag skär nästan ingenting i mina bilder; komponerar dem vid "avtrycket" istället...för mindre format skriver jag ut själv. Tycker dock att det blir ganska dyrt i längden och kvaliteten är inte lika bra...

Hur kan jag i Photoshop förminska ner en bild för framkallning? Alltså, beställer man digitala bilder är det minsta jag sett 10*13, men om jag förminskar den rejält, kan man väl få den förminskade bilden på 10*13 men med en vit kant runt? Någon som gjort så?

• Skumpis

Det undrar jag också. Ibland har jag en fin fotoserie dmen är Vilgot är lika stor på varje kort. Jag vill kanske ha ett där han är stor och tre där han är mindre. Borde man inte kunna lägga tex fyra foton på samma foto och sen framkalla?

Svar på tråden Scrapträsket