• Cia o krabaten

Scrapträsket

Scrapbooking är att arrangera fotoalbum med flera papper och dekorationer. Och inte minst berätta saker! (Journaling)
    Kika gärna in i våra gallerier för att se exempel.

Vi svarar gärna på frågor i denna tråd, men kolla först in första inlägget i tråden där massor med info finns. Och även scrappiz.se

En liten varning innan du ger dig in på denna hobby: Det är BEROENDEFRAMKALLANDE

• Svar på tråden Scrapträsket
  • trollmossan

¨Fick mitt första scrappaket idag! Så himla kul! Nu väntar jag bara på ett till sen ska här srappas.
    En fråga bara... Alla har så fin text på sina LO's, vad använder ni er av mest?? (Klistermärke, rubons ?? eller vad det nu heter, stämplar, frihand???)
    Är det någon som skriver ut bokstäver på datan?

Kan man med en silent setter sätta fast alla storlekar på öljetter då?? Eller måste man köpa nåt mer verktyg?

• Loppan79

trollmossan - du kan sätta 3 storlekar öljetter med silentsettern. Jag vet inte om det finns fler?

• Sagomamma

trollmossan:

Jag använder mitt foamstamps-alfabete jättemycket, det blir som titeln på min dubbel-LO i galleriet! Eller som på Cheris senaste alster

Jag använder också mycket rub-ons -jättesnyggt!

Jo79:

Testade knallrosa fluidchalk igår och det var faktiskt jättekul att ha något annat än det typiska brända

• jenn79

Jag använder ofta röda och rosa nyanser (fluid chalk) Jag hart några bruna nyanser oxå och blå
    Ibland tycker jag det är så svårt att komma igtång at använda fluid chalk, Hur använder ni era?? *nyfiken*

Trollmossan: Kul med första paketet!!! Jag använder oftast klistermärken, men skriver ofta på fri hand. Önskar jag tog mej i kragen och använde mina stämlar mera!!
    Jag vet att Jen82 skriver ut på datorn, ska försöka med det jag med.
    Är oxå nyfiken på hur andra gör

• bitte71

Hej hej Jenn79 *vinkar igenkännande från decembertråden*!
    Jag använder fluid chalk till alla mina LO:s nu, kan inte leva utan dem! Har flera olika bruna nyanser, charcoral (heter den väl den där svarta?) och nån grön och röd också! Jag har använt dem till att stämpla också, fast mest till kanter.

Trollmossan: jag använder mina stämplar rätt mycket, har två stycken set: Jersey LC och Misunderstood. Funderar på att köpa det där mixade setet också! Sedan använder jag stickers och på någon LO har jag använt jigsaw (heter det väl - bokstäver som är utstämplade i hård kartong?). Skriva ut från datorn  gör jag nästan aldrig, förutom på en del journaling. Rubons har jag också och så mina magnetstämplar som är toppenbra!

Det vackraste jag vet: Oscar 000121 och Linnéa 051209
  • Loppan79

Nån som kan svara på min fråga om färg till stämplar. Visst går det väl att köpa i vanlig hobbyaffär? Har för mig nån sa nått om claes olsson också, finns det där?

• Jo79

Till rubriker använder jag mest Basic Greys bokstavsstickers, gillar dom jättemycket. Har ett foamalfabet, twanger, som jag använder ibland. Och ett rub-on alfabet som jag nästan inte använder alls längre. Annars skriver jag ut texten på datorn, gillar inte min handstil alls... är inte speciellt bekväm med att ha den på en Lo än. Kanske en kommande utmaning...?

Mamma till KaramEllen
  • Jo79

Loppan: Det ska finnas billigt på Claes Olsson har jag hört sägas. Även på Rusta...

Mamma till KaramEllen
  • Jen 82

Olika med texter, antingen skriver jag ut spegelvänt på datorn och skär med skalpell om jag vill ha en speciell font. . . annars blir det mest klistermärken, oftast från basic grey, har beställt foamstamps från house och är också dösugen på mixen...

fluid chalk anv jag på kanterna till foton och papper för att mjuka upp efter råd från er! (annars kan man göra som jag och råka trampa på den och göra tåavtryck i hela lgh)Har ifs bara chestnut och är supernöjd med den... Men nu när man får lite stålars ska jag investera i en ny färg eller två eller fler

• Jen 82

Loppan79: har hört att de billiga på CO ska fungera alldeles utmärkt men att de kan vara lite tjockare så man kan få blanda ut med lite vatten, fast å andra sidan blir ju det ännu billigare!

Svar på tråden Scrapträsket