• Cia o krabaten

Scrapträsket

Scrapbooking är att arrangera fotoalbum med flera papper och dekorationer. Och inte minst berätta saker! (Journaling)
    Kika gärna in i våra gallerier för att se exempel.

Vi svarar gärna på frågor i denna tråd, men kolla först in första inlägget i tråden där massor med info finns. Och även scrappiz.se

En liten varning innan du ger dig in på denna hobby: Det är BEROENDEFRAMKALLANDE

• Svar på tråden Scrapträsket
  • Mella72

Ännu en fråga från en amatör

Fluid eller torr chalk?
    Vilket rekommenderar ni och varför?

• Loppan79

Nu har jag varit på Claes Olsson och köpt acrylfärg, det fanns ju en mängd olika att välja på. Eftersom jag är helt grön på stämpling så valde jag det billigaste, 12 små tuber för 49:-. Då har jag en massa olika färger och kan känna efter vad jag använder mest.
    Tack för all hjälp!

• Sussieb

Hur många ska på mässan på lördag i Stockholm som Skapahobby anordnar???
    jag ska dit....

• bitte71

Loppan79: 12 tuber för 49 kronor?Förvånad Jag såg inget sånt set när jag var där igår? Jag köpte tre tuber för 39 kronor styck! Men iofs hade jag en del andra grundfärger redan hemma så jag köpte bl.a en som hette Burnt sienna (finns som fluid chlk också ju så jag tänkte att det kanske passar ihop då).

Mella72: jag har aldrig testat torr chalk så jag kan inte säga ngt om dess för-eller nackdelar. Men fluid chalk är jättesnyggt att "bränna" rivna papperskanter med + att man även kan stämpla med det (jag har stämplat med färgen "maroon" på min LO "Min första smakis" om du vill kolla)

trollmossan: jag har ett set magnetstämplar, har inte testat vanliga gummistämplar. Jag tycker magnetstämplarna är toppenbra, även om jag inte skriver långa meningar med dem utan mest enstaka ord. Jag använder dem på alla de senaste månads-LO:sarna i lillans album (när jag skriver ut vikt och längd bl.a).

Det vackraste jag vet: Oscar 000121 och Linnéa 051209
  • Loppan79

Bitte - jo jag såg de tuberna för 39:- också, de var ganska mycket större än dom jag köpte. Jag tror dom var 40ml och de jag köpte var 12ml/st.

• Sagomamma

Mella72:

Fluid chalk använder man till kanter och till stämpling och foamstampstitlar t ex. Torra chaks använder man väl mest till att färglägga typ stämpelmotiv? Eller har jag helt fel för mig nu kanske...?

• trollmossan

Meli:
    Tack för svaret men jag fattar inte riktigt hur du menar! Känner mig lite trög!

• Loppan79

trollmossan - jo om du skriver ut på framsidan av pappret så finns ju risken att de svarta strecken efter utskriften syns när du skär pappret. Det är ju inte alltid helt lätta att hålla sig precis efter linjen Istället skriver de flesta ut på baksidan av pappret och för att bokstäverna ska hamna åt rätt håll när du sen skär ut dem så måste du skriva ut den spegelvänt

• BillaBong
    Mella72 skrev 2006-05-24 12:02:26 följande:
    Billabong- hur lång tid det från att du beställde det tills du fått hem det?

Vågar inte säga exakt, men det tog nog ett rätt bra tag för jag hann börja fundera var paketet tagit vägen - om det kommit bort på vägen hit. Men om jag ska höfta kanske jag säger ungefär ... 6-8 dagar? Men jag vågar inte svära på det som sagt, hade många olika paket på ingående samtidigt så jag vet inte vilket jag beställde först/sist

Mamma till finaste Nova (f.060220)
Svar på tråden Scrapträsket