• Cia o krabaten

Scrapträsket

Scrapbooking är att arrangera fotoalbum med flera papper och dekorationer. Och inte minst berätta saker! (Journaling)
    Kika gärna in i våra gallerier för att se exempel.

Vi svarar gärna på frågor i denna tråd, men kolla först in första inlägget i tråden där massor med info finns. Och även scrappiz.se

En liten varning innan du ger dig in på denna hobby: Det är BEROENDEFRAMKALLANDE

• Svar på tråden Scrapträsket
  • Cia o krabaten

Limpenna tycker jag är super. Vet att många gillar Xet (Xyrons göra klistermärken-apparat) men den har jag bara testat en gång, tyckte det var drygt och onödigt!

• LPW

Ni som scrappar på datorn- vad använder ni för program och var hittar ni alla fina detaljer, bakgrunder etc som ni använder? Det finns ju företag där man kan göra en egen bok och det skulle vara roligt att göra en egen "bröllopsbok" att ge till våra föräldrar...

• bitte71

LPW: det finns en tråd här på FL för de som scrappar på datorn! Tror att de kan hjälpa dig bättre med dina frågor! Lycka till!

Det vackraste jag vet: Oscar 000121 och Linnéa 051209
  • miss aiv

hejsan hej !
    vill ha snygga bilder till min scrap...

någon som kan tipsa mig om sidor där man kan hitta alla sorters bilder...

kram och trevlig sommar

• Marajjah

Miss aiv
    Ska du inte ha dina foton som du har fotat själv på dina scrapsidor? Jag vet inte vad du menar för bilder annars? Är det papper kanske? Det finns flera länkar till bra scrapsidor/shoppingsidor i första inlägget i den här tråden. Kika där så kanske du finner vad du letar efter... Lycka till!

Mamma till Filip och BF 22/10 för Pyre2
  • samsara

Hej! Tänkte höra om någon har några bra tips hur man kan scrappa första babyboken? Upplägg, hur man börjar osv. Jag har aldrig gjort detta förr så jag antar att jag ger mig på det svåraste först

• Matriark

Bea7979 - det är väl så de flesta av oss börjar.. Jag började med min äldsta dotters babyalbum pga att jag tyckte de färdiga som fanns att köpa lämnade för lite område till egen prägel och ofta saknade dom sånt jag ville ha med. Då bestämde jag för att göra själv och bläddrade igenom böcker på bokhandeln för att bestämma vad jag ville ha med.

*välkommen baby-sida: En första sida med nyföddfoto, och födelsedata.
    *graviditetsLO med magbilder, ultraljud och journaling om graviditeten.
    * förlossningsLO, med bilder, minnessaker och förlossningsberättelse.
    * Hemkomsten
    * födelsegåvor
    * 1 månad, 2 månader, 3 månader osv
    * första smakisen
    * favoritgosedjur/leksak/sång
    * "lekkompisar", öppna förskolan
    * Eventuella syskon
    * Baby med mamma, pappa, mormor, morfar, farmor, farfar...
    * Längd och viktkurvor
    * Hand/fotavtryck och/eller foton
    * information om bebisens namn -vad det betyder, varför det valdes, vilka smeknamn bebisen fått osv
    *första badet
    *skötning med foton och journaling om händelser ikring, typ när barnet bajsat/kissat precis innan man fått på ny blöja..... det kommer dom säkert inte alls skämmas för när dom blir lite större, haha
    *första klippningen, gärna med sparad hårlock i minneficka.
    * Första orden
    *övriga minnesvärda händelser som dokumenterats med kameran, som utflykter till stranden osv..
    * 1-årsdagen

Det här var bara nååågra tips En babybok kan bli hur stor som helst.........

Svar på tråden Scrapträsket