• Cia o krabaten

Scrapträsket

Scrapbooking är att arrangera fotoalbum med flera papper och dekorationer. Och inte minst berätta saker! (Journaling)
    Kika gärna in i våra gallerier för att se exempel.

Vi svarar gärna på frågor i denna tråd, men kolla först in första inlägget i tråden där massor med info finns. Och även scrappiz.se

En liten varning innan du ger dig in på denna hobby: Det är BEROENDEFRAMKALLANDE

• Svar på tråden Scrapträsket
  • tr3z

ja, jag säger då det! jag har slutat gå in på era länkar för jag vet att jag inte har råd med nåt..!

• BackinBlack

Jag ska hålla mig tills min inneboende tittar ut och jag känner att jag orkar pyssla! Har varken ro eller råd att shoppa just nu...

bf passerat nu...
  • Cia o krabaten

ja jag säger då det.
    hinner ni använda allt ni shoppar???????

utteröga-spännande värre
    lycka till! och ta MASSOR med kort!!!!

• BackinBlack

Cia
    Ja, jag hoppas på ett utbrott snart. Vi ska fotografera oss vimmelkantiga, har äntligen blivit med digitalkamera och dessutom köpt ett hyfsat minneskort till så att vi kan leka paparazzis.

bf passerat nu...
  • Edma

Det här med shoppandet går i vågor hos mig, men så är jag ju nybörjare och har inte fattat riktigt vad allt är och vad man behöver osv

Tror det var Skumpis som skrev att hon vill ha en egen scraphörna. Jag kan bara hålla med!! Vad jobbigt det är att dra fram allt och stöka till på köksbordet och sen, det värsta, att plocka bort allt igen efter varje "scrapsession"!!! Skulle vara sååå skönt att ha ett litet rum, eller en liten vrå, där man kan ha allting framme hela tiden.

• Humla78

Funderar på att köpa ett stämpelalfabet, men kan inte riktigt bestämma mig. Hittede ett magnetiskt och ett med foamstamps jag tyckte var snyggt. Vad är fördelar/nackdelar med dem? Finns det något trix för att få till å,ä och ö? Har haft rub-ons och där kan man ju sno lite prickar från andra ställen, går det att göra liknande med stämplar eller blir det för kladdigt och komplicerat?

• BackinBlack

Humla78
    Jag har både ett magnetiskt och ett foam och båda är bra på sitt sätt.

Det magnetiska är bra för längre texter och när man vill skriva i mindre format och till dem använder jag stämpelfärg.
    Till foam stamps använder jag akrylfärg från Panduro och gör rubriker eller bara en enstaka bokstav som effekt.

För prickarna använder jag nog en punkt från något av symbolerna i foam-alfabetet. Tror det finns något liknande i det magnetiska. Har ett par alfabeten som vanliga gummistämplar och där finns det också prickar man kan använda, som semikolon.

bf passerat nu...
  • Humla78

Utteröga
    Föll för typsnittet på de magnetiska, men hade från början tänkt mig lite större för att kunna ha till rubriker och så. Men nu har jag ju så klart kommit på en mängd idéer till de mindre också. Kanske måste bli båda då...

Är det skillnad på alrylfärger? Har små tuber hemma som jag fick med mitt staffli, kan man använda dem till det här tro?

• BackinBlack

Humla78
    Akryl på tub är ju lite tjockare, men om du spär ut dem med lite vatten så...

Jag har använt mina akryl på tub till att t ex måla askar och så förut, för att de färgerna var läckrare än de jag hade från Panduro, och det funkar superbra.

Fast förresten, det kanske blir bra effekt att inte spä ut dem också. Måste testa det själv senare.

bf passerat nu...
  • Humla78

Fick med nån flaska med nåt medium också, kanske kan spä med det. Vet inte vad det var, måste leta rätt på grejerna och kolla lite närmre.

Svar på tråden Scrapträsket