Bf november 2019
Här är tråden för oss som har bf i november! Jag är beräknad 11:e, plussade igår! Välkomna :)
Här är tråden för oss som har bf i november! Jag är beräknad 11:e, plussade igår! Välkomna :)
Vul idag (11+5) och fick veta att han inte såg något foster. Tungt besked... Fick lämna blodprov då jag fortfarande får plus på stickorna, och ska jämföra med prov nästa vecka.
Lycka till alla ni som plussat <3
Men vad ledsen jag blir att höra.
Hur mår du? Finns det ingen chans alls att det är något därinne?
Hade ju haft känningar innan/misstankar innan att det var någonting som inte var som det skulle eller kändes det som vanligt i graviditeten?
Går in i vecka 11 idag. Undrar om fler som jag har mått toppen och typ nu börjat känna illamående:/ sjukt jobbigt hade magsjuka för en vecka sen och efter det har det liksom suttit i. Kommit och gått. Sjuuuukt jobbigt
Glad påsk allihopa <3
Påskmiddag hägrar o jag blir inte riktigt klok på vad man får äta o inte.... julskinka som står framme en stund på bordet? Eller som kylts igår? Rödbetssallad? Alltså gaaah! Jag nipprar ihjäl mig, är jag ensam?
Glad påsk allihopa <3
Påskmiddag hägrar o jag blir inte riktigt klok på vad man får äta o inte.... julskinka som står framme en stund på bordet? Eller som kylts igår? Rödbetssallad? Alltså gaaah! Jag nipprar ihjäl mig, är jag ensam? ![]()
Hemmagjord rökt lax ska inte vara problem, samma med hemmagjord rimmad/gravad lax. När du köper dessa i vakuumförpackning ska man vara varsam dock, det tillåtet bakterier att växa på ett helt annat sätt. ?Färsk? lax som du köper i helsida tex som man ofta gör för ändamålet kommer bli dålig långt innan listeria inträder så det märker man. Sen lägger jag en disclaimer på bitar lax i förpackning, som tex fryst eller helsidor i förpackning som säljs. Dessa är ju också vakuumförpackade fast i färskt skick, vet inte om detta är ok således. Men helsida från fiskdisken är alltid ok. Dessutom varmrökt lax är inte rå, så det bör inte vara ett problem med just den skulle jag tycka. På restaurang frågar jag alltid om de kör förpackad eller färsk från fiskhandlaren om den är rå, alla bra restauranger kör på färsk helsida och inga vakuumförpackningar och då är det som sagt ok.
Rödbetssallad ska inte vara några problem så länge den inte bakat flera timmar i solen typ. Svensk rå äggula (majonnäs) finns inga restriktioner men hade passat mig för det i vissa andra länder. Ofta slår väl folk inte sin egen majo ändå och köpt är alltid pastöriserad.
Du är inte ensam.. Funderar över hemmagjord rökt lax? Står att det är okej med köpt om man är noga med datum och så, men inget om huruvida det är bra eller dåligt om den är hemmagjord=/
Rödbetssallad hittar jag inget om på livsmedelsverkets hemsida, så då borde det vara lugnt? Skinka som stått framme skulle jag vara försiktig med, men om den fortfarande är kall så ska den vara lugn :)
Är ni strikta med maten? Jag är superkräsen i vilketfall men jag äter det jag blir sugen på, även om Lmv inte rekommenderar osv. Inte alkohol förstås men ost, korv, lax och sånt känner jag mig inte så brydd kring.
Ja, jag är strikt då det gäller vad man inte får äta eller dricka. Dock så är jag inte strikt vad gäller det man ska få i sig, en massa frukt och grönsaker. Är sällan sugen på frukt och grönt, då är det jättesvårt att få i sig. Äter folsyra och vitamintablett för gravida varje dag.
Någon mer som ska göra eller har gjort NIPT? :)
Jag äter inte mögelostar, undviker chark om den inte varit fryst i 3 dagar, dricker såklart inte alkohol.
Men sen är jag inte speciellt sugen på något speciellt heller...