• LLW

IVF hösten 2019

Hej!

Vi ska påbörja vår fjärde ivf i augusti/september. Det är alltid skönt att kunna skriva av sig och diskutera med andra som går igenom liknande, så häng gärna med i tråden så peppar och hjälper vi varandra under behandlingarna!

• Svar på tråden IVF hösten 2019
  • melissa8601

Tjo,

Hoppar också in här.
    Vi började med IVF i januari i år. 
    Ett embryo sattes in vid ET (fastnade och lossnade någon vecka senare)
    Fyra blastocyster till frysen (inget tog sig vid FET) och läkarna tyckte det var ...otur. Detta försök började jag äta levaxin förra fredagen (TSH var på 4,3) så hoppas det hjälper.

Nu igång med nytt IVF.
    Sprutdag 6 hade jag 8 blåsor varpå största var 12mm
    Är på sprutdag 8 idag och VUL. 12 blåsor varpå största var 16mm. Fick tid för ÄP på tisdag, själv hade jag gärna velat ha på måndag - känns som blåsorna kommer vara väl stora på tisdag? Maxblåsan kommer ju vara på typ 25mm?

När fick ni göra ÄP?

• Hedblomster
    melissa8601 skrev 2019-09-06 14:16:11 följande:

Tjo,

Hoppar också in här.

Vi började med IVF i januari i år. 

Ett embryo sattes in vid ET (fastnade och lossnade någon vecka senare)

Fyra blastocyster till frysen (inget tog sig vid FET) och läkarna tyckte det var ...otur. Detta försök började jag äta levaxin förra fredagen (TSH var på 4,3) så hoppas det hjälper.

Nu igång med nytt IVF.

Sprutdag 6 hade jag 8 blåsor varpå största var 12mm

Är på sprutdag 8 idag och VUL. 12 blåsor varpå största var 16mm. Fick tid för ÄP på tisdag, själv hade jag gärna velat ha på måndag - känns som blåsorna kommer vara väl stora på tisdag? Maxblåsan kommer ju vara på typ 25mm?

När fick ni göra ÄP?

Välkommen! Vi har väldigt liknande erfarenheter, jag gjorde också ivf 1 i januari. En färsk återföring och fyra i frysen. Har gjort fem återföringar nu utan lycka. Eller ja, en som fäste men släppte några dagar senare typ. Men ja, det är otur sägs det :))

Tror det är okej om maxblåsan är 25, min läkare sa att de ska vara mellan 17 och 25 och en av mina tror jag hann bli 26.
    Instagram: ttcsomewhereinsweden. Försökt sen mars-17. X i maj-17. IVF1 jan-19 minus. Fet1 mars-19 minus. Fet2 april-19!
  • melissa8601
    Hedblomster skrev 2019-09-06 15:03:01 följande:
    Välkommen! Vi har väldigt liknande erfarenheter, jag gjorde också ivf 1 i januari. En färsk återföring och fyra i frysen. Har gjort fem återföringar nu utan lycka. Eller ja, en som fäste men släppte några dagar senare typ. Men ja, det är otur sägs det :))

Tror det är okej om maxblåsan är 25, min läkare sa att de ska vara mellan 17 och 25 och en av mina tror jag hann bli 26.
    Tack :)

Haha ja verkligen! Det är ju typ exakt samma som oss :) 

Vi har haft 5 återförningar totalt sen första plocket. Såhär i efterhand känns det lite slösaktikgt med tiden, jag tänker att alla embryon i det plocket var "en dålig batch" men det går ju inte att veta. Eller att det är något annat fel, 5st toppembryon borde det ju blivit något av kan man tycka. Även de 3 läkare jag träffade inför denna omgång tycker att det var såååå kontstigt att inget fäste när allt såg perfekt ut.  

Tänker ju också att läkarna borde veta bäst, men så orolig att det ska bli för många blåsor eller att de ska vara övermogna/lossna tills på tisdag. Aldrig en lugn stund i sinnet ;)

Läste igenom dina kommentaren, ser att du ska kolla om ni kan köra med "skrapstudien"? Det låter ju spännande! Och vad tråkigt att det inte lyckades på ert andra ET.

Inför denna omgång blir det som sagt levaxin från förra veckan + 1/3 barnabyl (ska fungera som trombyl om jag fattat det rätt) från ET - om vi kommer så långt. Jag får inga extra mediciner förutom Lutinus från min klinik. 

• Hedblomster

Nyss ringde en läkare från rpc angående studien och jag VISSTE att de skulle vara förvirrade eftersom vi bytt klinik... Hon började med att säga att studien bara görs med kvinnor som gjort minst fyra återföringar och att vi bara gjort en, så där fick jag ju genast rätta henne och påpekat att vi gjort FEM... Då lät hon lite förvånad men skulle skicka hem info och samtyckesblankett!

Instagram: ttcsomewhereinsweden. Försökt sen mars-17. X i maj-17. IVF1 jan-19 minus. Fet1 mars-19 minus. Fet2 april-19!
  • Hedblomster
    melissa8601 skrev 2019-09-06 15:29:29 följande:
    Tack :)

Haha ja verkligen! Det är ju typ exakt samma som oss :) 

Vi har haft 5 återförningar totalt sen första plocket. Såhär i efterhand känns det lite slösaktikgt med tiden, jag tänker att alla embryon i det plocket var "en dålig batch" men det går ju inte att veta. Eller att det är något annat fel, 5st toppembryon borde det ju blivit något av kan man tycka. Även de 3 läkare jag träffade inför denna omgång tycker att det var såååå kontstigt att inget fäste när allt såg perfekt ut.  

Tänker ju också att läkarna borde veta bäst, men så orolig att det ska bli för många blåsor eller att de ska vara övermogna/lossna tills på tisdag. Aldrig en lugn stund i sinnet ;)

Läste igenom dina kommentaren, ser att du ska kolla om ni kan köra med "skrapstudien"? Det låter ju spännande! Och vad tråkigt att det inte lyckades på ert andra ET.

Inför denna omgång blir det som sagt levaxin från förra veckan + 1/3 barnabyl (ska fungera som trombyl om jag fattat det rätt) från ET - om vi kommer så långt. Jag får inga extra mediciner förutom Lutinus från min klinik. 

Ja, väldigt lika! Fast ett av våra dog vid upptining så gjorde fyra återföringar på första plocket. Tänkte också att det var en dålig batch typ... Så lite besviken blev man ju att första från andra plocket inte blev något, men DET kan ju å andra sidan varit en slump. 

Förstår att du blir lite orolig! Jag tror jag har sprutat i 11 dagar men minns inte om det är inklusive eller exklusive ovitrellen... Hade förresten också ca 8 blåsor på första ultraljudet, sen gjorde vi inget mer men plockade 12 ägg :) 

När jag gjorde utredningen för 1,5 år sen var mitt TSH bra så hoppas det fortfarande är så. Bra att du fått levaxin nu! Mycket möjligt att det kan göra skillnad! Kommer också köra på barnalbyl när mina Trombyl är slut, min nya klinik tror inte på det men jag bryr mig inte. Får också bara lutinus nu. Men hoppas få testa skrapningen då, även om det just nu inte finns bevis för att det fungerar. Man är ju desperat :) 

Stort lycka till på äggplocket! Meddela hur det går :)
  • melissa8601
    Hedblomster skrev 2019-09-06 15:59:19 följande:
    Ja, väldigt lika! Fast ett av våra dog vid upptining så gjorde fyra återföringar på första plocket. Tänkte också att det var en dålig batch typ... Så lite besviken blev man ju att första från andra plocket inte blev något, men DET kan ju å andra sidan varit en slump. 

Förstår att du blir lite orolig! Jag tror jag har sprutat i 11 dagar men minns inte om det är inklusive eller exklusive ovitrellen... Hade förresten också ca 8 blåsor på första ultraljudet, sen gjorde vi inget mer men plockade 12 ägg :) 

När jag gjorde utredningen för 1,5 år sen var mitt TSH bra så hoppas det fortfarande är så. Bra att du fått levaxin nu! Mycket möjligt att det kan göra skillnad! Kommer också köra på barnalbyl när mina Trombyl är slut, min nya klinik tror inte på det men jag bryr mig inte. Får också bara lutinus nu. Men hoppas få testa skrapningen då, även om det just nu inte finns bevis för att det fungerar. Man är ju desperat :) 

Stort lycka till på äggplocket! Meddela hur det går :)

Ja det kan jag förstå att det blev en besvikelse. Hoppas på fina eskimåer istället :)

Har faktiskt inte superstort hopp till denna andra egna omgång heller, nu har jag fått för mig att det är något annat som spökar som läkarna inte hittar. IBS (som jag har) eller något annat spännande. 

Mitt TSH var också bra i början av utredningen (Nov) men hade ökat av behandlingen (Tagit hormonsprutor för många år sedan och då hände samma sak) så mitt TSH är nog lite känsligt för extra hormoner verkar det som :) Tur läkaren lyssnade på det och beställde nya prover nu innan. Jag började iofs lite sent, egentligen ska man ju vänta 4-6v efter man börjat och jag kommer ju bara hunnit äta i 2 veckor innan förmodat ET. Men bättre än inget tänker jag!

Haha, förstår vad du menar - min hittar ju alla möjliga vägar till slut :p

Tack ska du ha! Uppdaterar såklart hur det går på tisdag, om där fanns några ägg kvar eller inte ;)

• Loviisa89
    Hedblomster skrev 2019-09-06 15:33:02 följande:

Nyss ringde en läkare från rpc angående studien och jag VISSTE att de skulle vara förvirrade eftersom vi bytt klinik... Hon började med att säga att studien bara görs med kvinnor som gjort minst fyra återföringar och att vi bara gjort en, så där fick jag ju genast rätta henne och påpekat att vi gjort FEM... Då lät hon lite förvånad men skulle skicka hem info och samtyckesblankett!

Haha, ja det kändes ju som de inte skulle ha riktig koll på det ;) Men vad bra! Betyder det att ni nu är med i studien eller att dom ska fundera på det?:)
    Insta: Ivfskafunka
  • Jagvetdåinte
    Jooosen skrev 2019-09-04 15:15:46 följande:

Ja vet :( ruvar du nu? Vi gjorde ett färskt och ett fryst förra hösten. Minus på båda. Har tagit paus typ ett år tills nu. Innan försökte vi själva nästan 2 år. Ni då? Vi har fått ut bra med ägg och befruktning men inget har fäst ännu. Ingen förklaring på vår barnlöshet men jag misstänker att jag har endometrios dock.

Nej inte nu, jag ska på mitt första besök nu i september och är så nervös. Vi har varit tvungna att vänta i ett halvår för att läka efter en operation på livmodern. Tog ni paus för att det var för tufft? Vad jobbigt att inte få veta vad det beror på. Då kanske det blir svårt för oss oxå, man brände bort ett endometrios ärr på livmodern i samband med operationen. Visste inte ens om att jag hade men de hittade ett. Vad skönt att ni fick bra med ägg och befruktning, än finns det hopp även om jag föratår att hålla hoppet uppe. Förstår inte hur man ska orka. Har du något samtalsstöd, kurator eller psykolog?
  • MALinneaH
    Ölandstoka skrev 2019-09-06 08:13:28 följande:

Hur gick det? :)

Det gick bra! Jag fick lugnande och morfin och det gick ganska bra med smärtan. Sista blåsorna som punkterades gjorde sjukt ont, då skrek jag lite! Annars gick det överlag bra. Ont efteråt och illamående men det släppte ganska fort.

40 blåsor punkterades och 35 ägg plockades ut. De sa att det var väldigt många! På grund av det blir det totalfrys och ingen återföring denna gång. Så slutet på oktober blir det insättning mest troligt. Men det bygger på att det blir embryon av bra kvalitet. Jag får veta det på onsdag eller torsdag sa de. Men av 35 st måste det finnas något guldägg tänker jag

Jag är så glad att det är över! Jag har ganska mycket obehagskänsla nu och är sjukt svullen om magen. Men jag hoppas det lägger sig.

Uppdatera sen på måndag hur det gick för dig!
  • LegoS

Jag plussade på RV8 är på 10 idag. Har haft molvärk och idag har det krampat och stuckit i högra äggstock! Någon som vet vad det kan betyda? Orolig! Har TD på onsdag 11/9. Är detta ett tecken på att det kommer släppa? Det var en hemsk smärta men har inte fått nån blödning än så länge.

Svar på tråden IVF hösten 2019