Anonym (Tack) skrev 2020-08-17 07:19:28 följande:
Nej jag har inte tagit ut några föräldradagar. Dok kommer jag göra det men anser absolut inte att detta går att jämföra med sambolagstiftningen.
Jag har betalat min beskärda del skatt för att betala min föräldraförsäkring. Att då inte utnyttja denna skulle vara oroligt dumt. Sambolagstifnincen är inte något som mina skattepengar konternuerligt går till på samma sätt. Jag hoppas du kan förstå skillnaden här.
Jag har heller inte skrivit att jag inte skulle utnyttja sambolagen för att det är förminskande för mig. Jag har skrivit att jag om jag inte skrivit samboavtal för att reglera bort detta, vilket jag garanterat hade gjort, inte skulle utnyttja detta eftesom de eventuella snedfördelningarna som folk här anses skulle behöva kompenseras för efter eventuell separation (föräldraledighet och vabb) eftersom detta skulle kompenserats redan sedan tidigare. Att då utnyttja sambolagen skulle helt enkelt enbart handla om girighet och är inget jag skulle göra.
Att jag skriver att det är ok att de väljer mig framför en man med samma meriter handlar ju enbart om att vi då uppenbarligen är likvärdiga. Då är det lika rätt oavsett vem av oss de väljer. Om de då har färre kvinnor anställda och ser någon form av mervärde i att då välja mig som kvinna så visst. Detta anser jag inte är kvotering.
Men att anställa mig framför någon med bättre meriter anser jag skulle vara totalt felaktigt.
Svar på din fråga. Om det tydligt framfkom, vilket det med största sannolikhet inte skulle göra, att de valt mig framför någon med bättre meriter enbart för att jag är kvinna så ja, då skulle jag med största sannolikhet tacka nej till tjänsten.
Du tänker inte särskilt logiskt, antingen vill du väl ta del av lagstiftning som är framtagen med kvinnor som första fokus eller inte. Föräldraledighetslagen är en av de lagar som mycket tydligt haft fokus på just kvinnor. Bl.a valde man från början att inte ha längre föräldraledighet än 6 månader för att inte försvåra för kvinnor på arbetsmarknaden. Vänder du dig emot lagstiftning som framställer dig som en svagare part för att du är kvinna så är föräldraledighetslagen definitivt något du skall undvika. Så, nu vet du och kan undvika att nyttja den, för dig, förminskande lagen.
Men, på samma sätt som du resonerar om att du minsann betalt skatt och skall ha tillbaka av dina skattepengar kan ju den som kanske gått ner i tjänst för att familjelivet skall fungera och där partnern inte velat jobba mindre säga att hen skall ha det sambolagen ger hen rätt till. Jag ser ingen skillnad i ditt resonemang gentemot en sådan person.
Visst är det kvotering att välja en person med lika meriter bara på grund av vilket kön hen har. Kvoten kvinnor på arbetsplatsen var mindre och därför valde de dig. Det blir ju ett slags kvotering och du bör då alltså tacka nej.
Du och din man ärju f.ö. typexemplet på hur män, som anonym (vänster är ett skällsord) skriver, inte får dela föräldraskapet jämlikt. Alla som varit föräldralediga för att sedan jobba när partnern är hemma, alternativt som efterträder partnern som haft den första delen av föräldraledigheten vet hur stor skillnad det är på att vara hemma mycket tillsammans och att vara den som har ansvaret när partnern gått till jobbet. Om det är ert första barn har din man kanske inte förstått vad han försakar, eller så vill han inte prioritera relationen med barnet så som du uppenbarligen vill, men det ger definitivt en djupare relation av vara primäromsorgsgivare mot att vara den som förvärvsarbetar.
Men om vi förändrar föräldraledighetslagstiftningen så att hälften av tiden låses till vardera föräldern kommer vi ju runt det problemet, och då kan ju dessutom även du ta del av föräldradagar utan att behöva känna dig förminskad pga ditt kön.