• Anonym (Sofie)

Sambolagen, bostadsrätt

Min sambo köpte en bostadsrätt (värde 2 milj) som vi gemensamt flyttade in i, han står för lånen och har betalt allt själv. Jag har varit hemma med barnen. Vi har gemensamma barn. Nu ska jag flytta, läste att enligt sambolagen har jag rätt till halva värdet av hans bostad, blir han skyldig mig att betala 1 miljon då? Har jag fattat rätt? Hur går det till? Får han gå till banken och ta ytterligare lån? Vad gör jag om han vägrar? Tror ju inte han kommer bli så glad.

• Svar på tråden Sambolagen, bostadsrätt
  • Anonym (E.)
    Anonym (Laura) skrev 2020-08-16 00:29:56 följande:
    Om en part hävdar att de bara var vänner för att de vill smita runt sambolagen kommer man ju självklart prata med parets släkt och vänner, kolla om de hade några gemensamma bankkonton, gemensam ekonomi eller något annat som tyder på att de inte bara var vänner. 
    Fast väldigt många sambopar har delad ekonomi och inga gemensamma bankkonton. För de flesta blir det aktuellt att slå ihop ekonomin, först efter vigseln (och alla gör det inte ens då). 

Alla har inte heller en sådan relation till släkt och vänner, att dessa kan veta om paret delat säng. Och som sagt - det finns så många "mellanformer" av relationer idag. Det är mer flytande än för 50 år sedan. Man kan ha ett öppet förhållande, man kan vara kn*llkompisar (och den ena kanske får flytta in hos den andra för att h*n inte har någonstans att bo, fast det bara är tänkt att vara temporärt)... Mindre vanligt idag än för 30 år sedan, men fortfarande förekommande, är att en homosexuell man och en homosexuell kvinna låtsas vara ett par för "fasadens" skull - men enbart har sex med det egna könet. 

Man kan faktiskt även ha ett nära och kärleksfullt förhållande utan att ha sex en enda gång (p.g.a. asexualitet, eller fysiska eller psykiska problem, eller helt enkelt en aversion mot det sexuella, eller att man inte fått någon man tänder på - men ändå vill ha närheten hos en sambo). Känns väldigt rättsosäkert, att släkt och vänner skulle få spekulera i detta, och att deras påståenden skulle få ligga till grund för, om den ena måste sälja sin bostad och lämna över ett par miljoner till den andra, eller inte... Dessutom kan en eller båda ha ljugit om sin relation för sina släktingar och vänner - av skäl som jag antyder ovan. 
  • Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (E.) skrev 2020-08-16 09:43:53 följande:

Jag tycker också att sambolagen är rättsosäker. Ett äktenskap vet alla vad det är, men två personer som bor ihop kan vara lite vad-som-helst idag. Det är för "löst", tycker jag, för att det ska kunna få sådana förmögenhetsrättsliga konsekvenser, som det kan få idag om det handlar om en bostadsrätt värd flera miljoner (inte ovanligt i de största städerna).

Du är inte heller särskilt insatt i sambolagen va?

Den gäller inte personer som bara bor ihop, det ska vara en relation för att räknas. Sedan räcker det inte med att ha bott ihop några månader, det ska ha gått flera år för att båda ska få lika mycket med sig ut. Slappna av, de som skrivit lagen har nog tänkt till kring det här ska du se.
  • Ess

Jag tycker också att sambolagen är rättsosäker. Ett äktenskap vet alla vad det är, men två personer som bor ihop kan vara lite vad-som-helst idag. Det är för "löst", tycker jag, för att det ska kunna få sådana förmögenhetsrättsliga konsekvenser, som det kan få idag om det handlar om en bostadsrätt värd flera miljoner (inte ovanligt i de största städerna).

När man gifter sig, skriver man ju på ett kontrakt - och detta gör man medvetet, förhoppningsvis efter att ha tagit reda på vilka följder det kan få. Men att bo tillsammans, är ju något som man bara kan glida in i utan att ta något medvetet beslut. Tänk ett fall där en tjej börjar sova över hos en kille, sedan flyttar hon dit fler och fler av sina saker och börjar vara där jämt, och en dag berättar hon för honom (vare sig det är sant eller inte) att hon inte har fått sitt andrahandskontrakt förlängt. Vad ska han göra? Det naturliga är att hon får bo hos honom såklart. Men ska han för den skull behöva lämna över två miljoner kronor till henne, den dagen hon bestämmer att förhållandet ska vara slut? 

Då är inte lägenheten köpt för gemensamt bruk, utan han har bott där innan hon flyttade in och då har hon inte rätt att få ut något för den.
  • Anonym (juriststuderande)

När man gifter sig, skriver man ju på ett kontrakt - och detta gör man medvetet, förhoppningsvis efter att ha tagit reda på vilka följder det kan få. Men att bo tillsammans, är ju något som man bara kan glida in i utan att ta något medvetet beslut. Tänk ett fall där en tjej börjar sova över hos en kille, sedan flyttar hon dit fler och fler av sina saker och börjar vara där jämt, och en dag berättar hon för honom (vare sig det är sant eller inte) att hon inte har fått sitt andrahandskontrakt förlängt. Vad ska han göra? Det naturliga är att hon får bo hos honom såklart. Men ska han för den skull behöva lämna över två miljoner kronor till henne, den dagen hon bestämmer att förhållandet ska vara slut? 

I alla fall borde det finnas något maxtak, på vilket belopp en sambo kan få ut. Kanske 250 000 kronor? Eller någon form av "andel", t.ex. att det belopp den ena måste lämna över till den andra, inte får vara högre än 25 procent av personens samlade förmögenhet (tillgångar minus skulder).  

Fast frågan här i slutet av tråden, handlar om sådana fall, då den ena säger att de varit ett par, och den andra säger att de bara varit kompisar. Jag vet inte heller hur vanligt detta är, men rent teoretiskt kan det i dag vara väldigt svårt för en domstol att utröna det, om ord står mot ord. Hur bevisar man att paret haft ett sexuellt samliv? Och även om de haft sex någon gång, så skulle de ju faktiskt kunna vara KK:s som bor ihop. Eller vanliga kompisar, som någon gång råkat hamna i säng på fyllan. Var går gränsen liksom, för att den ena ska kunna tvinga den andra att sälja sin lägenhet, och lämna över ett antal miljoner? Jag tycker också att det är rättsosäkert. Ett äktenskap, däremot, vet ju alla vad det är...

Idag kan dessutom t.o.m. en vän av SAMMA KÖN som fått sova på soffan en tid, komma och påstå att de haft ett förhållande, och alltså varit sambos. Hur motbevisar man det? Både sexuella läggningar, sexuella beteenden och könsidentiteter är ju mer flytande idag. Som sagt - ett äktenskap vet alla vad det är...
    Bostaden ingår inte i sambolagen i ditt exempel då killen redan bodde i bostaden när hon flyttade in, det är alltså hans bostad.
    Sambolagen gäller enbart när man införskaffar en bostad för gemensamt bruk dvs flyttar in samtidigt tillsammans.
    Man skriver sig alltså samtidigt på samma adress.

Flyttar man in till någon är det alltså den som äger bostaden som har rätten till den och den som flyttat in har inte del i bostaden.

Men man kan ha rätt till viss del som ett exempel, flyttar man in i någons bostad och är med och lägger pengar för stora renoveringar kan man ha rätt att få viss del av dom pengarna man har varit med och betalat för på renoveringen.

Många har nog inte förstått sambolagen.
    Den gäller alltså inte om man flyttar in till någons bostad utan enbart om man skaffar en ny bostad för gemensamt bruk.

Det vanligaste är man köper en bostad dvs bostadsrätt eller villa så betalar bägge parter en del var, det kan vara 50/50 men men kan välja hur man vill, dvs 60/40 eller 80/20.

Att bara en betalar allt för den nya gemensamma bostaden är inte lika vanligt men förekommer, men då är det alltså viktigt att skriva papper på att det är den personen som äger bostaden.
    Mäklare brukar upplysa om det.

Tex så flyttade min kollegas dotter ihop med sin pojkvän nyligen.
    Dom träffades när dom bägge pluggade på universitet, han hade en liten lägenhet och hon bodde i studentlägenhet.
    Nu är pojkvännen klar men hon har ett par år kvar.
    Dom ville nu flytta ihop men bägge bodde trångt.
    Inga hyresrätter går att få utan dom måste då köpa en lägenhet.

Han har nu fått jobb medans hon har studielån, dom pratade om att köpa tillsammans men hon har ju inte så god ekonomi för att ta lån medans han har en bra lön.

Att köpa tillsammans skulle alltså bli jobbigt ekonomiskt för henne och dom vet ju heller inte om deras förhållande är bra om ett par år då dom inte tidigare bott ihop på heltid.

Dom kom då fram till en bra lösning, han köper en lägenhet, lite längre bort ifrån orten där dom pluggar/jobbar men ändå pendlingsavstånd.
    Hon flyttar in med honom och betalar en del av bostadsrättens månadskostnad.
    När hon pluggat klart kan hon då köpa in sig i lägenheten eller så köper dom då e större lägenhet eller på ett annat ställe.

Men dom skriv just då papper på att det var han som köpte lägenheten och den är hans.

Så gör också de flesta där bara en betalar allt och står på lägenheten, men som sagt för det mesta brukar bägge parter gå in med en del i bostaden.

Men man kan alltså inte kräva något om man flyttar in till någon som redan har en bostad.
    Förutom då som jag skrev ovan 
    tex en person, kan vara en person med barn som träffar en annan med barn och ena då flyttar in med sina barn i den andres villa.
    Efter några år när dom är ett etablerat par behövs villan renoveras och bägge betalar för renoveringen (man betalar knappast för en renovering om man precis flyttar in och inte vet om det ska hålla)
    Om man sen efter t ex 15 år går isär, kan man alltså ha rätt att få ut en del av de pengar man har lagt på renoveringen men man har alltså inte rätt till del av villan.

Sambolagen gäller bara för bostad enbart införskaffat för gemensamt bruk plus bohag som möbler mm inget annat ingår.
  • sillson

I alla fall borde det finnas något maxtak, på vilket belopp en sambo kan få ut. Kanske 250 000 kronor? Eller någon form av "andel", t.ex. att det belopp den ena måste lämna över till den andra, inte får vara högre än 25 procent av personens samlade förmögenhet (tillgångar minus skulder).  

Fast frågan här i slutet av tråden, handlar om sådana fall, då den ena säger att de varit ett par, och den andra säger att de bara varit kompisar. Jag vet inte heller hur vanligt detta är, men rent teoretiskt kan det i dag vara väldigt svårt för en domstol att utröna det, om ord står mot ord. Hur bevisar man att paret haft ett sexuellt samliv? Och även om de haft sex någon gång, så skulle de ju faktiskt kunna vara KK:s som bor ihop. Eller vanliga kompisar, som någon gång råkat hamna i säng på fyllan. Var går gränsen liksom, för att den ena ska kunna tvinga den andra att sälja sin lägenhet, och lämna över ett antal miljoner? Jag tycker också att det är rättsosäkert. Ett äktenskap, däremot, vet ju alla vad det är...

Idag kan dessutom t.o.m. en vän av SAMMA KÖN som fått sova på soffan en tid, komma och påstå att de haft ett förhållande, och alltså varit sambos. Hur motbevisar man det? Både sexuella läggningar, sexuella beteenden och könsidentiteter är ju mer flytande idag. Som sagt - ett äktenskap vet alla vad det är...

Du orkar skriva ett långt inlägg men ids inte göra en enkel googling.
  • Anonym (Tjej54)
    Ess skrev 2020-08-16 09:54:48 följande:

Då är inte lägenheten köpt för gemensamt bruk, utan han har bott där innan hon flyttade in och då har hon inte rätt att få ut något för den.

Det stämmer. Dock kan ändå den som inte äger bostaden ha rätt att bo kvar om det finns barn med i bilden som exempel och den gör mest nytta för den som har vårdnaden. Men då kostar det såklart. Måste lösa ut mannen ekonomiskt.
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-08-16 09:53:49 följande:
    Slappna av, de som skrivit lagen har nog tänkt till kring det här ska du se.
    För det har ju aldrig i världshistorien hänt att en lag behövt reformeras? Drömmer

Det förekomer inte någonsin att lagar och normer föråldras och behöver moderniseras allteftersom samhället och dess invånare utvecklas och förändras?

Givetvis behöver lagar o regler lite nu o då justeras för att hållas relevanta.

Just detta med samboskap och äktenskap är i mina ögon skolexempel på lagar som är pinsamt utdaterade, de är reliker ifrån ett samhälle som knappt ingen idag levande människa ens kan föreställa sig. 
  • Anonym (Juni)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2020-08-16 15:15:12 följande:
    För det har ju aldrig i världshistorien hänt att en lag behövt reformeras? Drömmer

Det förekomer inte någonsin att lagar och normer föråldras och behöver moderniseras allteftersom samhället och dess invånare utvecklas och förändras?

Just detta med samboskap och äktenskap är i mina ögon skolexempel på lagar som är pinsamt utdaterade, de är reliker ifrån ett samhälle som knappt ingen idag levande människa ens kan föreställa sig. 
    Och då kan du enkelt undvika den "pinsamt utdaterade lagen" genom att skriva ett samboavtal om du vill flytta ihop med någon. Sambolagen är inte huggen i sten. Tycker du inte att den passar dig och din partner kan ni komma runt den.
  • Anonym (...)

Jaså? För det är ju så väldigt ovanligt såhär 2020 att kvinnor är de som tar mest ansvar för barnen och är de som förlorar mest ekonomiskt..
  • Anonym (Tips från coachen)

Som jag ser det har kvinnors förutsättningar inte förändrats nämnvärt de senaste 30 åren........ Men du kanske kan upplysa oss om skillnaden. Även på 80-talet var kvinnorna fullt aktiva i arbetslivet och än idag är det kvinnor som tar ut mest föräldraledighet, vab osv. Same shit, different century.
Svar på tråden Sambolagen, bostadsrätt