• Anonym (Sofie)

Sambolagen, bostadsrätt

Min sambo köpte en bostadsrätt (värde 2 milj) som vi gemensamt flyttade in i, han står för lånen och har betalt allt själv. Jag har varit hemma med barnen. Vi har gemensamma barn. Nu ska jag flytta, läste att enligt sambolagen har jag rätt till halva värdet av hans bostad, blir han skyldig mig att betala 1 miljon då? Har jag fattat rätt? Hur går det till? Får han gå till banken och ta ytterligare lån? Vad gör jag om han vägrar? Tror ju inte han kommer bli så glad.

• Svar på tråden Sambolagen, bostadsrätt
  • Anonym (F)
    Embla twopointoh skrev 2020-08-17 18:35:33 följande:

Tja, det gäller i sådana fall inte TS fd sambo heller, eftersom inte han sett till att skriva avtal kring bostadsrätten. Det är inte bara TS som satt sig i denna situation, det har de gjort tillsammans.

Eller, så tänker mannen att eftersom han köpt lägenheten till ett gemensamt boende, så äger de också den gemensamt. Hans resonemang vet vi inte.

Ingen vet hur han tänkte :). Jag reagerade mest på att så många tråden menar att TS sambo får skylla sig själv som inte läste på om sambolagen. Det gjorde inte TS heller, men, men kan teoretiskt ändå få pengar som intjänades långt innan de träffades om sambon lagt dem i bostaden.

Vissa här tycker det är helt rätt, andra inte, jag bara konstaterar att så kan det vara. Eller också är den belånad till max, ingen vet.
  • Anonym (Tack)
    Anonym (Inez) skrev 2020-08-17 18:26:35 följande:

Jag har inte sagt att han missar uppväxten. Det jag däremot skrev är att den förälder som är hemma på heltid får en annan relation med barnet än den som går iväg. Den erfarenheten tror jag att de flesta som delat på föräldraledighet kan instämma i, och det är en erfarenhet som din man valt bort.

Något som han nu faktiskt inte valt bort då han är hemma 80% av barnets vakna tid.
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-08-17 07:27:56 följande:
    Sambolagen handlar inte om dig som svag kvinna i samhället, den är till för att skydda ekonomiskt svaga individer inom en relation, oavsett kön.

Och nej, du har inte samma möjligheter så länge män har högre lön för samma arbete.
    Jag gillar skarpt att det först görs en poäng av att lagen faktiskt är könsneutral, den ska skydda den svaga.
    För att i nästa andetag argumentera att män har andra möjligheter och mer betalt för samma jobb än kvinnor.

Ingen sunt resonerande människa kan argumentera emot att alla dessa regelverk runt separation, oavsett om det gäller sambolagen, skilsmässa, eller föräldrabalken för den delen INTE är skräddarsydda i syfte att skydda o stötta den svaga fattiga kvinnan som blir lämnad med barnen på halsen....
    Alltså som vårat samhälle fungerade i början av 1900-talet.  
  • Anonym (Inez)
    Embla twopointoh skrev 2020-08-17 18:43:04 följande:

Ett barns uppväxt handlar om väldigt mycket mer än den period då det tas ut föräldraledighet. Relationen till barnet blir inte sämre för att man låter den andra föräldern ta alla föräldradagar, det handlar om så mycket mer än så.

Jag tycker din ton är väldigt dömande, trots att du har noll insyn i hur mycket just dessa två föräldrar umgås och engagerar sig i barnet. Att dela med sig av sina tankar och erfarenhet är en sak, och en helt annan att slå fast saker som man rent krasst inte vet ett skit om. Varför inte lita på att de är vuxna och därför kan ta beslut som de bedömer vara det bästa både för hela familjen och för individerna den består av?

Det är en verklighet att en förälder som aldrig haft helhetsansvaret för sitt barn, utan där den andra föräldern tagit större ansvar inte får samma relation till barnet som den som är föräldraledig.

Kvinnor tar ut mest föräldraledighet. Tack vare de tre månader som är låsta till varje förälder tar 40% av männen ut minst 3 månader innan barnet fyllt två, men mer än hälften av männen har alltså inte ens varit föräldralediga i tre månader under barnets två första år (försäkringskassan 14 maj 2019).

Enligt en undersökning som tidningen Kamratposten regelbundet gör bland barn är det fortfarande (2018) så att barn när de är ledsna helst vill ha tröst av sin mamma (46%) och att de hellre inte blir tröstade alls (17%) än att de söker tröst av sin pappa (7%).

Barnpsykologen och forskaren på Karolinska institutet, Martin Forster, säger i artikeln från Aftonbladet som jag länkar till att: Den första starka relationen som barna har förändras genom att föräldraledigheten delas.

www.forsakringskassan.se/!ut/p/z0/LcgxDsMgDEbhs3RgRKTq1i23iLJUv4JLUcBYxiXXL0Onp--FPWxhZ4ycYLkxyvR2HfUpsI-7P1a3HI2N2Dq9lLo07nmQW2Si_1MpRirgSOyWOUgHKSL5Cp5R306oF4g07f5rhuQx_LspSlQIMWdOQc719gMEH93W/

www.aftonbladet.se/nyheter/a/WL5WJj/pappa-ratas-nar-barnen-vill-ha-trost
  • Anonym (Inez)
    Anonym (Tack) skrev 2020-08-17 18:49:47 följande:

Något som han nu faktiskt inte valt bort då han är hemma 80% av barnets vakna tid.

Japp, men med dig som primäromsorgsgivare för barnet.
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (Inez) skrev 2020-08-17 20:09:01 följande:
    Japp, men med dig som primäromsorgsgivare för barnet.
    Jag tror ett spädbarn har svårt att sätta den etiketten på ena av sina föräldrar om den som inte är föräldraledig finns hemma 80% av barnets vakna tid?
  • Ziei
    Anonym (F) skrev 2020-08-17 16:30:52 följande:

Men ärver sambon?

Det gör man inte . Hamnar din sambo på sjukhus har du inte ens rätt att få reda han / hennes situation . Sambons barn ärver även om det är era gemensamma .De sätts under god man om de är minderåriga .
  • Anonym (....)
    Ziei skrev 2020-08-17 20:25:48 följande:

Det gör man inte . Hamnar din sambo på sjukhus har du inte ens rätt att få reda han / hennes situation . Sambons barn ärver även om det är era gemensamma .De sätts under god man om de är minderåriga .

Jo, man har som sambo rätt att få veta hur det med ens partner om denne hamnar på sjukhus då man är närmsta anhörig.
  • Ziei
    Anonym (....) skrev 2020-08-17 20:32:08 följande:
    Jo, man har som sambo rätt att få veta hur det med ens partner om denne hamnar på sjukhus då man är närmsta anhörig.
    Tyvärr inte vet det av att min bror hamnade på IVA för tre veckor sedan och jag fick godkänna att hans sambo fick vara där. Tyvärr gick han bort och jag får godkänna allt som ända arvinge.
  • Anonym (....)
    Ziei skrev 2020-08-17 20:43:28 följande:

Tyvärr inte vet det av att min bror hamnade på IVA för tre veckor sedan och jag fick godkänna att hans sambo fick vara där. Tyvärr gick han bort och jag får godkänna allt som ända arvinge.

Sambo är närmst anhöriga så man för som sambo veta. Det inte samma sak som arv eller bouppteckning efter dödsfall.
Svar på tråden Sambolagen, bostadsrätt