Anonym (Inez) skrev 2020-08-16 21:23:38 följande:
Du tycker att det är förminskande att behöva skyddas av regler?
Ok, då antar jag att du inte tog ut några föräldradagar då, eftersom du inte behöver skyddas utan reder dig själv.
Inte heller skulle du väl ha hänvisat till LAS-regler om du jobbat och blivit uppsagd på ett orättfärdigt sätt, eller? Du är ju en kvinna som klarar sig själv och inte ska förminskas av ett samhälle som har en lagstiftning som gäller alla.
För du är medveten om att sambolagstiftningen är könsneutral va? Det är inte bara du som kvinna som skulle skyddas utan lika mycket en man i samma situation. Så sambolagstiftningen är alltså i dina ögon förminskande för dig som människa, oavsett kön. Och det finns mycket i lagstiftningen som gjorts för att skydda medborgares rättigheter, så förminskande för dig det måste vara!
Jag anser det förminskande om syftet är som de flesta verkar anse här, att skydda kvinnor eftersom de generellt sett har lägre lön. I det fallet man väljer att se sambolagens syfte som ett skydd för alla, vilket det ju naturligtvis i praktiken är, så är det naturligtvis inte förminskande. Däremot diskuteras flitigt här att sambolagen behövs pga alla kvinnor som tar föräldraledighet och vab och därför kompenseras. Ska det vara lagens enda syfte så anser jag den förminskande ja. För i min värld är jag en människa som fattar mina egna beslut.
Att många väljer att kvinnan är hemma pga att det är mest ekonomiskt köper jag inte. De allra flesta i Sverige klarar av det Inkomsttappet som faktumet att mannen med högre lön skulle vara hemma resulterar i, då får man anpassa sina utgifter. Jag anser också att man inte bör skaffa barn, planerade sådana då naturligtvis, om man inte klarar sig om BÅDA föräldrarna skulle vara sjukskrivna. Med andra ord. Har man inte råd att låta den med högst lön vara hemma bör man heller inte skaffa barn, för då klarar man uppenbarligen inte situationen om båda skulle bli arbetslösa.
Jag anser också att kvotering är fel ja. Jag vill ha mitt jobb pga min kompetens, inte pga jag kvoterats in framför någon annan med bättre meriter. Står jag mot någon med samma meriter, så visst, välj mig för att jag är kvinna.
LAS har mig veterligen inte skapats med faktumet att just kvinnor ska skyddas i åtanke?
Jag tycker helt enkelt att sambolagstiftningen hade varit ok om inte bakgrunden varit att skydda kvinnor pga att de är hemma med barn och vabbar och inte har en ekonomisk trygghet. Jag ska inte säga att det är så, nu utgår jag från förklaringen andra haft här gällande varför lagen kommit till från första början