Anonym (Inez) skrev 2020-08-17 00:14:09 följande:
Fast du skriver ju att du inte skulle nyttja lagstiftningen för att du tycker att den är förminskande av dig som kvinna. Och eftersom sambolagen är utformad för att skydda den ekonomiskt svagare parten oavsett om det är en man eller en kvinna så är det ju lika tillämpligt för dig att tacka nej till LAS regelverk.
Jag diskuterade aldrig kvotering utan LAS, men eftersom du tog upp det kan du ju fråga dig själv varför du är ok med kvotering till din fördel om ni har samma meriter -du vill ju inte ha fördelar för att du är kvinna? Då bör du ju tacka nej till tjänsten av samma anledning som du skulle avsäga dig dina rättigheter vid samboskap och gemensamt inköpt bostad.
Och hur var det nu med föräldrapenningen, den har du väl låtit bli, för bakgrunden till att den utformades från början var ju verkligen med kvinnor i åtanke, och du vill ju inte ha fördelar som kvinna -eller hur? Så, inga uttagna föräldradagar för dig alltså?
Nej jag har inte tagit ut några föräldradagar. Dok kommer jag göra det men anser absolut inte att detta går att jämföra med sambolagstiftningen.
Jag har betalat min beskärda del skatt för att betala min föräldraförsäkring. Att då inte utnyttja denna skulle vara oroligt dumt. Sambolagstifnincen är inte något som mina skattepengar konternuerligt går till på samma sätt. Jag hoppas du kan förstå skillnaden här.
Jag har heller inte skrivit att jag inte skulle utnyttja sambolagen för att det är förminskande för mig. Jag har skrivit att jag om jag inte skrivit samboavtal för att reglera bort detta, vilket jag garanterat hade gjort, inte skulle utnyttja detta eftesom de eventuella snedfördelningarna som folk här anses skulle behöva kompenseras för efter eventuell separation (föräldraledighet och vabb) eftersom detta skulle kompenserats redan sedan tidigare. Att då utnyttja sambolagen skulle helt enkelt enbart handla om girighet och är inget jag skulle göra.
Att jag skriver att det är ok att de väljer mig framför en man med samma meriter handlar ju enbart om att vi då uppenbarligen är likvärdiga. Då är det lika rätt oavsett vem av oss de väljer. Om de då har färre kvinnor anställda och ser någon form av mervärde i att då välja mig som kvinna så visst. Detta anser jag inte är kvotering.
Men att anställa mig framför någon med bättre meriter anser jag skulle vara totalt felaktigt.
Svar på din fråga. Om det tydligt framfkom, vilket det med största sannolikhet inte skulle göra, att de valt mig framför någon med bättre meriter enbart för att jag är kvinna så ja, då skulle jag med största sannolikhet tacka nej till tjänsten.