Embla twopointoh skrev 2020-08-17 16:33:53 följande:
Fast verkligheten är ju ofta mer komplicerad än så. De allra flesta som bor ihop, sambos som gifta, har gemensam ekonomi. Så, även om ena parten betalar bostadslånet från sin lön, så kanske den andra parten står för elräkningen och all mat. Varför ska parten som betalar bostaden få tillbaka den utgiften vid en separation, medan parten som betalat mat och el inte får ett öre?
Och, hur ska man värdera att vara hemma med barn och utföra hushållsrelaterade saker som handling, matlagning, städning, skjutsa barn på aktiviteter, planera aktiviteter o.s.v ? Att jag sköter all lämning och hämtning på förskolan, möjliggör jag för min parter att jobba några timmar extra per dag. Hans arbete syns i konkreta pengar, mitt gör det inte.
Därför kan det vara svårt, om inte omöjligt, att dra exakta gränser om vem som äger vad, eftersom även saker som inte kan skrivas ned i inkomst och siffror bidrar till ett pars vardag, ekonomi och liv.
Då får man ju prata om det, och skriva ett avtal. Det viktiga är att inte den ena parten plötsligt förlorar en stor summa, utan att ha skrivit under något papper på att han/hon går med på det. Tänk även på, att det kan vara hans eller hennes föräldrar som har köpt bostadsrätten (ganska vanligt i Stockholm där det är jättelånga köer till en hyresrätt). Eller ett stort arv som har gått in i den. Eller, om han eller hon är lite äldre, många års slitande och sparande INNAN paret träffades, för att få ihop till en ägd bostad.
Dessutom har inte alla sambos barn. En del är äldre när de träffar någon, och har vuxna barn med någon annan. O.s.v..
Jag tycker att det är lite märkligt, att först vill man inte gifta sig, man tycker att det går bra att bo ihop och i vissa fall skaffa barn tillsammans ändå. Men samtidigt vill man ha samma rättigheter som gifta har. Det skriks när man inte får ärva sin sambo, och hans eller hennes barn från tidigare äktenskap, föräldrar eller syskon ärver i stället. Eller - om man har gemensamma barn - att enbart barnen ärver, och en överförmyndare får förvalta pengarna tills de blir myndiga.