• Anonym (Sofie)

Sambolagen, bostadsrätt

Min sambo köpte en bostadsrätt (värde 2 milj) som vi gemensamt flyttade in i, han står för lånen och har betalt allt själv. Jag har varit hemma med barnen. Vi har gemensamma barn. Nu ska jag flytta, läste att enligt sambolagen har jag rätt till halva värdet av hans bostad, blir han skyldig mig att betala 1 miljon då? Har jag fattat rätt? Hur går det till? Får han gå till banken och ta ytterligare lån? Vad gör jag om han vägrar? Tror ju inte han kommer bli så glad.

• Svar på tråden Sambolagen, bostadsrätt
  • Anonym (E.)
    Anonym (Tack) skrev 2020-08-17 09:22:04 följande:
    Ja jag är fullt medveten om detta och har själv skrivit samboavtal. Jag tycker fortfarande det rimliga skulle vara att man faktisk skriver papper på att man vill dela lika och inte tvärtom
    Men exakt. Många människor glider bara in i ett förhållande utan att tänka så mycket, och kan aldrig ens tänka sig att konsekvenserna ska kunna bli så allvarliga, att det är möjligt att bli av med flera miljoner kronor "bara så där". Utan att ha skrivit på ett kontrakt, att man accepterar de villkoren. Som man gör framme vid altaret, när man ingår äktenskap - då förstår ju alla allvaret i situationen, och vad det är för ansvar man tar på sig för den andre. (Nåja - nästan alla...)

För övrigt tycker jag inte att det här är en "könsfråga" heller. Det kan lika gärna vara en sol-och-vårare, som lurar åt sig halva värdet av en fin östermalmsvåning, genom att låtsas älska en ensam och kärlekstörstande rik arvtagerska...
  • Limeblad
    Anonym (E.) skrev 2020-08-17 15:30:30 följande:

En annan sak som är märklig förresten.Vid dödsfall får en sambo inte ut hälften av lägenhetens värde, om det är den avlidne parten som äger bostaden och har betalat för den. Detta är mycket hårt reglerat - man kontrollerar var köpeskillingen kom ifrån från början, och det "samboänkan" inte har betalat in, kan hon heller inte få ut. Utan allting ärvs i första hand av mannens barn, i andra hand av hans föräldrar, och i tredje hand av hans syskon.

Varför ska det vara annorlunda, om parterna går isär i livet?

Va? Vad har du fått det ifrån? Man gör såklart bodelning vid dödsfall också.
  • Anonym (E.)
    Limeblad skrev 2020-08-17 16:10:34 följande:
    Nej. Sambos har ingen arvsrätt efter varandra, och får inte ut någon "giftorätt" heller. En "samboänka" eller "samboänkeman" får bara plocka åt sig sina saker fort, och försvinna från bostaden (om det var den avlidne som äger den). Den avlidnes anhöriga kan i princip köra ut "samboänkan" eller "samboänkemannen" så fort som bouppteckningen är klar, och det framgår att det är de som har ärvt bostaden. (Såvida den avlidne inte har testamenterat bostaden till sin sambo såklart, men många tänker inte på att göra det - eller VILL det kanske inte heller; de kanske hellre ser att syskonbarnen t.ex. får en slant att börja vuxenlivet med.)

Här har du två kända fall: 

https://www.svd.se/schultz-marklig-diskussion-om-arvet-efter-stieg-larsson

Som sambo har man inte rätt till arv från sin partner. Om någon lever som sambo med en annan och vill bestämma hur egendom ska disponeras efter ens död så får man skriva ett testamente.

Eller gifta sig. Äktenskapet är juridikens fullservice-lösning för partners som vill reglera sina ekonomiska och rättsliga mellanhavanden. Gift dig, så får du massor med rättsliga effekter på köpet.

**Ur juridikens synvinkel **så är äktenskapets enda funktion just att reglera saker som juridiken kan reglera.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zLEx4v/tvist-om-miljonarvet-efter-goran-kropp

De var aldrig gifta och skrev inget testamente.

Nu är Renata Chlumska hemlös.

Hon riskerar också att mista allt hon byggde upp med sambon Göran Kropp.

• Anonym (F)
    Limeblad skrev 2020-08-17 16:10:34 följande:

Men ärver sambon?
  • Embla twopointoh
    Anonym (E.) skrev 2020-08-17 15:22:57 följande:
    Upplysningen är tyvärr dålig om detta, och jag tycker fortfarande att det strider mot det allmänna rättsmedvetandet, att en person som äger en bostad och har betalt för hela bostaden, ska behöva sälja bostaden och lämna över halva beloppet till någon annan. UTAN att papper skrivits på detta innan.

Det borde vara tvärtom, att default är att var och en äger sitt, och tar med sig det när man går isär. Och OM båda mot förmodan önskar, att den andra ska ha ut pengar ifrån något som han eller hon inte äger, och inte har betalat till - så ska det skrivas papper för det syftet. 

OBS detta menar jag ska gälla samboförhållanden. Äktenskap är något annat, det VET alla vad det är, och att det kommer att innebära bodelning om man skiljer sig - ingen vuxen människa kan ha undgått det. Dessutom skriver man på ett papper att man accepterar de villkoren, när man skriver under äktenskapskontraktet i kyrkan eller i stadshuset. Det är ett medvetet val.

Ett samboförhållande, kan vara något som man bara glider in i. Att man senare skaffar en större lägenhet för att bo i båda två, ändrar inte att själva förhållandet är något man bara glidit in i, utan att tänka så mycket på vad det innebär juridiskt. 
    Fast verkligheten är ju ofta mer komplicerad än så. De allra flesta som bor ihop, sambos som gifta, har gemensam ekonomi. Så, även om ena parten betalar bostadslånet från sin lön, så kanske den andra parten står för elräkningen och all mat. Varför ska parten som betalar bostaden få tillbaka den utgiften vid en separation, medan parten som betalat mat och el inte får ett öre?
    Och, hur ska man värdera att vara hemma med barn och utföra hushållsrelaterade saker som handling, matlagning, städning, skjutsa barn på aktiviteter, planera aktiviteter o.s.v ? Att jag sköter all lämning och hämtning på förskolan, möjliggör jag för min parter att jobba några timmar extra per dag. Hans arbete syns i konkreta pengar, mitt gör det inte.

Därför kan det vara svårt, om inte omöjligt, att dra exakta gränser om vem som äger vad, eftersom även saker som inte kan skrivas ned i inkomst och siffror bidrar till ett pars vardag, ekonomi och liv.
  • Anonym (F)
    Embla twopointoh skrev 2020-08-17 16:33:53 följande:

Fast verkligheten är ju ofta mer komplicerad än så. De allra flesta som bor ihop, sambos som gifta, har gemensam ekonomi. Så, även om ena parten betalar bostadslånet från sin lön, så kanske den andra parten står för elräkningen och all mat. Varför ska parten som betalar bostaden få tillbaka den utgiften vid en separation, medan parten som betalat mat och el inte får ett öre?

Och, hur ska man värdera att vara hemma med barn och utföra hushållsrelaterade saker som handling, matlagning, städning, skjutsa barn på aktiviteter, planera aktiviteter o.s.v ? Att jag sköter all lämning och hämtning på förskolan, möjliggör jag för min parter att jobba några timmar extra per dag. Hans arbete syns i konkreta pengar, mitt gör det inte.

Därför kan det vara svårt, om inte omöjligt, att dra exakta gränser om vem som äger vad, eftersom även saker som inte kan skrivas ned i inkomst och siffror bidrar till ett pars vardag, ekonomi och liv.

Men varför ska obetalt arbete tas hänsyn till i en sambolag? Det finns massor med sambos utan barn, både yngre och gamla. Det måste väl finnas smartare sätt att kompensera för det?
  • Embla twopointoh
    Anonym (F) skrev 2020-08-17 16:48:33 följande:
    Men varför ska obetalt arbete tas hänsyn till i en sambolag? Det finns massor med sambos utan barn, både yngre och gamla. Det måste väl finnas smartare sätt att kompensera för det?
    Allt obetalt arbete är inte barnrelaterat. Och, det kan fortfarande vara så att den ena betalar av på lånen med sin inkomst, medan den andra köper all mat. Den stora majoriteten av sambos/gifta har nämligen gemensam ekonomi.

Det är mycket möjligt att det finns smartare sätt. Jag försöker inte försvara sambolagen per se, utan lyfter bara perspektivet lite. Jag skulle absolut uppskatta en relevant och konstruktiv diskussion omkring detta, utan massa bittra uttalanden eller försvarsmurar höga som Mount Everest.

Har du några förslag på revidering av lagen?
  • Anonym (F)
    Embla twopointoh skrev 2020-08-17 16:33:53 följande:

I detta fall kan parterna med överenskommen gemensam ekonomi se till att äga boendet tillsammans. Annars är man ju som TS, har noll koll i flera år, skaffar barn och först vid separationen börja läsa på om sambolagen. Det pratas mycket om att ta ekonomiskt ansvar här i tråden, men det gäller visst inte TS.
  • Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (F) skrev 2020-08-17 16:30:52 följande:
    Men ärver sambon?
    Nej. Man måste skriva separat testamente för det. Om ena sambon dör blir det vanlig bodelning.
  • Anonym (F)
    Embla twopointoh skrev 2020-08-17 16:54:53 följande:

Allt obetalt arbete är inte barnrelaterat. Och, det kan fortfarande vara så att den ena betalar av på lånen med sin inkomst, medan den andra köper all mat. Den stora majoriteten av sambos/gifta har nämligen gemensam ekonomi.

Det är mycket möjligt att det finns smartare sätt. Jag försöker inte försvara sambolagen per se, utan lyfter bara perspektivet lite. Jag skulle absolut uppskatta en relevant och konstruktiv diskussion omkring detta, utan massa bittra uttalanden eller försvarsmurar höga som Mount Everest.

Har du några förslag på revidering av lagen?

Jag håller med dig i mycket, värden skapas inte bara av betalt arbete.

Jag tycker att gemensam ekonomi är att dela på utgifter och att äga det viktigaste, läs bostaden, tillsammans. Annars är det inte gemensamt. Den här definitionen kan man ju vända och vrida på och det är ofta trådar om detta här på FL. Man pratar om hur mycket som ska betalas av den med högst inkomst. Men man man lyfter aldrig blicken, som du faktiskt klokt gör, vad som ska betalas och vilken effekt det kan få med samboavtal och kraftiga amorteringar. Jag vill lyfta det ett steg till, att ägande ska diskuteras i samband med gemensam ekonomi. Då slipper man överraskningar i framtiden. Att sambos inte heller ärver varandra kan bli nästa chocken om olyckan är framme. Att då inte äga det mest ekonomiskt värdefulla gemensamt? Lagstiftningen hänger inte ihop. Boendet är bara värt något när sambon lever.

I min familj har familjeekonomi alltid varit en självklar sak vid livets stora händelser, bostadsköp, sambo, gifta sig, särkullsbarn och gemensamma barn. Samtidigt finns det många som inte har en aning.

Jag är för eget ansvar. Ska tillgångar delas ska det ske genom en aktiv handling. Dvs man skrivet att boendet ska delas vid separation, inte som det sker nu att det blir så automatiskt för att någon glömt en lag. Har man vett i huvudet att prata om ägande i samband med gemensam ekonomi så kan man parera framtida problem.

Sambos kan vara så mycket. Två unga som just flyttat ihop. En familj med 2 eller 10 ungar. Eller två äldre med eller utan barn. Det kan vara något som gäller under några få år, eller 50 år. Situationerna är för olika och för unika för att styras av en lag om just boende.

För att få det rättvist och bra måste man tänka familjejuridik och vilka scenarier som kan inträffa vid varje stor livshändelser. Ursäkta om inlägget inte riktigt hänger ihop, skriver på mobilen :)
Svar på tråden Sambolagen, bostadsrätt