• Anonym (Sofie)

Sambolagen, bostadsrätt

Min sambo köpte en bostadsrätt (värde 2 milj) som vi gemensamt flyttade in i, han står för lånen och har betalt allt själv. Jag har varit hemma med barnen. Vi har gemensamma barn. Nu ska jag flytta, läste att enligt sambolagen har jag rätt till halva värdet av hans bostad, blir han skyldig mig att betala 1 miljon då? Har jag fattat rätt? Hur går det till? Får han gå till banken och ta ytterligare lån? Vad gör jag om han vägrar? Tror ju inte han kommer bli så glad.

• Svar på tråden Sambolagen, bostadsrätt
  • Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (Tack) skrev 2020-08-17 07:42:21 följande:
    Visa mig gärna statisken som visar att vanliga arbetare, ej personer med chefsposition, som har samma arbetsuppgifter har olika lön som män och kvinnor.

När statisk redovisas är det alltid en klump över alla arbetande. Och ja, då har kvinnor lägre lön eftersom de är överrepresenterade i låglöneyrken.

Men har en manlig och kvinnlig förskollärare verkligen inte samma lön? En manlig och kvinnlig byggarbetare? Målare? Sjuksköterska?
    Har det gått dig helt förbi, alla diskussioner om lika lön för lika arbete...? Det borde vara allmänt känt vid det här laget.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Jamstalldhet/lonegap/
    Anonym (Tack) skrev 2020-08-17 07:40:07 följande:
    Jag anser lagen felaktig oavsett om det handlar om att skydda ALLA. Jag tycker det är orimligt att man automatiskt får rätt till den andra partens egendom och att detta man isf bör avtala om att man vill ha det så.
    Man får inte "automatiskt" rätt till den andras egendom. För det första ska man ha bott tillsammans en längre tid, för det andra handlar det som sagt om att skydda den ekonomiskt svaga parten, antagligen för att det ses som ganska normalt att ta hand om den man bor med osv, även historiskt sett om man ska gå långt tillbaka.

Sambolagen har antagligen tillkommit i och med att så många människor lever "modernt" i samboskap istället för äktenskap, men med väldigt små skillnader annars, bara det att det inte fanns någon lag som täckte upp samma slags trygghet som för gifta. Då kanske man ansåg det rimligt att dela lika på det man gemensamt införskaffat, för gemensamt bruk, och därför ingår också det gemensamma boendet, oavsett vem som betalat. Har man problem med det skriver man ett enkelt papper mellan parterna så slipper man bodelning där man förlorar halva bostadens värde.
  • Anonym (Tack)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-08-17 08:35:12 följande:

Man får inte "automatiskt" rätt till den andras egendom. För det första ska man ha bott tillsammans en längre tid, för det andra handlar det som sagt om att skydda den ekonomiskt svaga parten, antagligen för att det ses som ganska normalt att ta hand om den man bor med osv, även historiskt sett om man ska gå långt tillbaka.

Sambolagen har antagligen tillkommit i och med att så många människor lever "modernt" i samboskap istället för äktenskap, men med väldigt små skillnader annars, bara det att det inte fanns någon lag som täckte upp samma slags trygghet som för gifta. Då kanske man ansåg det rimligt att dela lika på det man gemensamt införskaffat, för gemensamt bruk, och därför ingår också det gemensamma boendet, oavsett vem som betalat. Har man problem med det skriver man ett enkelt papper mellan parterna så slipper man bodelning där man förlorar halva bostadens värde.

Ja jag är fullt medveten om detta och har själv skrivit samboavtal. Jag tycker fortfarande det rimliga skulle vara att man faktisk skriver papper på att man vill dela lika och inte tvärtom
  • Anonym (Tack)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-08-17 08:30:50 följande:

Har det gått dig helt förbi, alla diskussioner om lika lön för lika arbete...? Det borde vara allmänt känt vid det här laget.

www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Jamstalldhet/lonegap/

Du inser att det du länkat till inte jämfört exempelvis år på arbetsmarknaden och att det uttryckligen står att det inte finns belägg för den lilla lönsekillnad som är kvar när man tagit bort andra faktorer som gör att lönerna skiljer?
  • Anonym (Tack)

Du inser att det du länkat till inte jämfört exempelvis år på arbetsmarknaden och att det uttryckligen står att det inte finns belägg för den lilla lönsekillnad som är kvar när man tagit bort andra faktorer som gör att lönerna skiljer?

www.vardfokus.se/webbnyheter/2017/juli/loneskillnaden-diskriminering-eller-fel-val-av-kvinnorna/

Läs gärna detta där man konstaterar att kollegor emellan inte tjänar olika.

Däremot är det uppenbart att kvinnor generellt tjänar mindre. Något som dock snarare handlar om karriärsval
    Anonym (Tack) skrev 2020-08-17 09:25:56 följande:
    Det var en snabb länk för att påvisa att löneskillnader existerar, inte för specifik statistik. Men du som verkar ha det vid dina fingertoppar kan ju länka då istället.
  • Anonym (Tack)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-08-17 10:32:14 följande:

Det var en snabb länk för att påvisa att löneskillnader existerar, inte för specifik statistik. Men du som verkar ha det vid dina fingertoppar kan ju länka då istället.

Jag körde också en snabb länk som du kan se.

Jag antar att en rättvis statistik faktiskt inte ens finns, eftesom man inte verkar titta på antal arbetade år och andra faktorer när man tittar på löneskillnader.

Jag förstår att det var en snabb länk från ditt håll, men det verkar ju faktiskt vara så att det inte är löneskillnader mellan två personer med precis samma kompetens och meriter, utan att det faktiskt är andra faktorer som påverkar.

Sedan är det klart tråkigt att exempelvis sjuksköterskor har dåliga löner. Men där anser jag att det är det som är problemet och inte att det är just kvinnor som dominerar den branschen
  • Anonym (Tack)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-08-17 10:32:14 följande:

Vill tillägga att jag naturligtvis förstår att anledningen till att lönerna inom så kallade kvinnoyrken ursprungligen är låg av just den anledningen. Men jag anser att vi idag tagit oss förbi det steget och att det vi faktisk diskuterar inte ska handla om att kvinnor ska ha högre lön utan att vissa yrkesgrupper, som råkar vara kvinnodominerade, bara vara bättre avlönade
  • Anonym (Juni)
    Anonym (Tack) skrev 2020-08-17 09:22:04 följande:
    Ja jag är fullt medveten om detta och har själv skrivit samboavtal. Jag tycker fortfarande det rimliga skulle vara att man faktisk skriver papper på att man vill dela lika och inte tvärtom
    Jaha? Men ärligt talat är det enda rimliga i den här situationen att vuxna människor tar eget ansvar att läsa lagstiftningen och ta den i beaktning när man gör stora beslut som att flytta ihop med någon eller köpa lägenhet. Att gnälla om vilket "håll" lagen går är bara larvigt. 
  • Anonym (Tack)
    Anonym (Juni) skrev 2020-08-17 11:15:40 följande:

Jaha? Men ärligt talat är det enda rimliga i den här situationen att vuxna människor tar eget ansvar att läsa lagstiftningen och ta den i beaktning när man gör stora beslut som att flytta ihop med någon eller köpa lägenhet. Att gnälla om vilket "håll" lagen går är bara larvigt. 

Och då är vi återigen tillbaka på ett problem. Många är uppenbarligen helt omedvetna om att sambolagen existerar. Ja jag har flera högutbildade och normalt, eller snarare högre än normalt, begåvade personer i min närhet som jag fått informera om sambolagen.

För dessa personer är det så långt bort i deras världsbild att de skulle ha rätt till det den andre ekonomiskt stått för enbart för att de flyttar ihop och levt tillsammans under en femårsperiod att de knappasr sätter sig och googlar på detta. För det är som sagt i deras värld helt befängt att en sådan lag skulle finnas
Svar på tråden Sambolagen, bostadsrätt