• Anonym (Sofie)

Sambolagen, bostadsrätt

Min sambo köpte en bostadsrätt (värde 2 milj) som vi gemensamt flyttade in i, han står för lånen och har betalt allt själv. Jag har varit hemma med barnen. Vi har gemensamma barn. Nu ska jag flytta, läste att enligt sambolagen har jag rätt till halva värdet av hans bostad, blir han skyldig mig att betala 1 miljon då? Har jag fattat rätt? Hur går det till? Får han gå till banken och ta ytterligare lån? Vad gör jag om han vägrar? Tror ju inte han kommer bli så glad.

• Svar på tråden Sambolagen, bostadsrätt
  • Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (E.) skrev 2020-08-17 16:21:10 följande:
    Nej. Sambos har ingen arvsrätt efter varandra, och får inte ut någon "giftorätt" heller. En "samboänka" eller "samboänkeman" får bara plocka åt sig sina saker fort, och försvinna från bostaden (om det var den avlidne som äger den). Den avlidnes anhöriga kan i princip köra ut "samboänkan" eller "samboänkemannen" så fort som bouppteckningen är klar, och det framgår att det är de som har ärvt bostaden. (Såvida den avlidne inte har testamenterat bostaden till sin sambo såklart, men många tänker inte på att göra det - eller VILL det kanske inte heller; de kanske hellre ser att syskonbarnen t.ex. får en slant att börja vuxenlivet med.)
    Stora delar av det där stämmer ju inte.

Nej, sambos ärver inte varandra. Nej, det finns ingen "giftorätt". MEN, när en sambo dör kan den efterlevande begära bodelning, precis som om båda levt. Dödsboet kan inte begära bodelning däremot. Det är inte alls så att den efterlevande får ta sitt pick och pack och sticka, man har rättigheter ändå. Och om den efterlevande bedöms ha störst behov av boendet kan den också få ta över det, och lösa ut dödsboets halva så klart, men det är inte särskilt vanligt så om bostaden inte tillfaller den efterlevande så ja, då blir man ju tvingad att flytta, eftersom arvingarna har rätt att få ut sin laglott av förälderns halva.
  • Anonym (F)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-08-17 17:45:57 följande:

Stora delar av det där stämmer ju inte.

Nej, sambos ärver inte varandra. Nej, det finns ingen "giftorätt". MEN, när en sambo dör kan den efterlevande begära bodelning, precis som om båda levt. Dödsboet kan inte begära bodelning däremot. Det är inte alls så att den efterlevande får ta sitt pick och pack och sticka, man har rättigheter ändå. Och om den efterlevande bedöms ha störst behov av boendet kan den också få ta över det, och lösa ut dödsboets halva så klart, men det är inte särskilt vanligt så om bostaden inte tillfaller den efterlevande så ja, då blir man ju tvingad att flytta, eftersom arvingarna har rätt att få ut sin laglott av förälderns halva.

Men vad gäller i t ex TS fall? Om sambon dör knall och fall i detta nu? Hon äger ingenting av lägenheten.
    Anonym (F) skrev 2020-08-17 17:49:29 följande:
    Men vad gäller i t ex TS fall? Om sambon dör knall och fall i detta nu? Hon äger ingenting av lägenheten.
    Det beror helt på hur länge de varit ett par. Om de varit sambos säg fem år så har hon rätt till halva värdet av bostaden (efter lån), om hon begär bodelning pga dödsfallet. Det kommer inte automatiskt. Eftersom de har barn har hon en bra chans att få behålla lägenheten, men då måste hon köpa ut "dödsboet", dvs deras gemensamma barn. Men ju kortare tid desto mindre rätt har hon till del av värdet.
  • Limeblad
    Anonym (E.) skrev 2020-08-17 16:21:10 följande:

Nej. Sambos har ingen arvsrätt efter varandra, och får inte ut någon "giftorätt" heller. En "samboänka" eller "samboänkeman" får bara plocka åt sig sina saker fort, och försvinna från bostaden (om det var den avlidne som äger den). Den avlidnes anhöriga kan i princip köra ut "samboänkan" eller "samboänkemannen" så fort som bouppteckningen är klar, och det framgår att det är de som har ärvt bostaden. (Såvida den avlidne inte har testamenterat bostaden till sin sambo såklart, men många tänker inte på att göra det - eller VILL det kanske inte heller; de kanske hellre ser att syskonbarnen t.ex. får en slant att börja vuxenlivet med.)

.

Du blandar äpplen och päron och skriver sånt som inte är sant.

Om någon dör:

Steg 1. Bodelning: överlevande sambo får värdet av halva bostaden och gemensamma bohaget. Kan vara så att sambon får överta bostaden (mot betalning av halva värdet).

Steg 2. Arv: sambon får inget efter bodelningen. Här finns den avlidne sambons värde av halva av bostaden plus reste denne ägde.

Man gör alltså på samma sätt som när gifta dör men då ärver den överlevande i steg 2 med fri förfoganderätt.
    Anonym (F) skrev 2020-08-17 16:30:52 följande:

Men ärver sambon?

Nej. Se ovan.
  • Anonym (F)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-08-17 17:57:18 följande:

Det beror helt på hur länge de varit ett par. Om de varit sambos säg fem år så har hon rätt till halva värdet av bostaden (efter lån), om hon begär bodelning pga dödsfallet. Det kommer inte automatiskt. Eftersom de har barn har hon en bra chans att få behålla lägenheten, men då måste hon köpa ut "dödsboet", dvs deras gemensamma barn. Men ju kortare tid desto mindre rätt har hon till del av värdet.

Tack för ett redigt svar. Länken ovan som handlade om Renate C var amerikansk lagstiftning. Vilket är något helt annat.
    Anonym (F) skrev 2020-08-17 18:06:54 följande:
    Tack för ett redigt svar. Länken ovan som handlade om Renate C var amerikansk lagstiftning. Vilket är något helt annat.
    Obs! Jag utgick från att barnen är omyndiga och bor hemma! Då är det ju naturligt om de bor kvar i samma lägenhet allihop, men mamman måste ha råd att lösa ut barnen. Jag vet ärligt talat inte hur det fungerar med omyndiga barn och ärva sambo, men vuxna barn borde kunna kräva ut halva värdet.
  • Anonym (Inez)
    Anonym (Tack) skrev 2020-08-17 12:57:26 följande:

Jag har tagit denna diskussion så många gånger och orkar inte ta den en gång till. Så jag ger upp här. Vi kommer inte lyckas övertyga varandra.

Det jag dock vill säga är att jag tidigare i tråden klargjort att min man och barnets pappa arbetar halvtid och skift. Han är hemma väldigt mycket av barnets vakna tid. Så pass att jag skulle kunnat arbeta 80% om jag velat så att komma med påhopp om att min man missar barnets uppväxt är helt taget ur luften.

Jag har inte sagt att han missar uppväxten. Det jag däremot skrev är att den förälder som är hemma på heltid får en annan relation med barnet än den som går iväg. Den erfarenheten tror jag att de flesta som delat på föräldraledighet kan instämma i, och det är en erfarenhet som din man valt bort.
  • Embla twopointoh
    Anonym (F) skrev 2020-08-17 16:55:26 följande:
    I detta fall kan parterna med överenskommen gemensam ekonomi se till att äga boendet tillsammans. Annars är man ju som TS, har noll koll i flera år, skaffar barn och först vid separationen börja läsa på om sambolagen. Det pratas mycket om att ta ekonomiskt ansvar här i tråden, men det gäller visst inte TS.
    Tja, det gäller i sådana fall inte TS fd sambo heller, eftersom inte han sett till att skriva avtal kring bostadsrätten. Det är inte bara TS som satt sig i denna situation, det har de gjort tillsammans.

Eller, så tänker mannen att eftersom han köpt lägenheten till ett gemensamt boende, så äger de också den gemensamt. Hans resonemang vet vi inte.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Inez) skrev 2020-08-17 18:26:35 följande:
    Jag har inte sagt att han missar uppväxten. Det jag däremot skrev är att den förälder som är hemma på heltid får en annan relation med barnet än den som går iväg. Den erfarenheten tror jag att de flesta som delat på föräldraledighet kan instämma i, och det är en erfarenhet som din man valt bort.
    Ett barns uppväxt handlar om väldigt mycket mer än den period då det tas ut föräldraledighet. Relationen till barnet blir inte sämre för att man låter den andra föräldern ta alla föräldradagar, det handlar om så mycket mer än så.

Jag tycker din ton är väldigt dömande, trots att du har noll insyn i hur mycket just dessa två föräldrar umgås och engagerar sig i barnet. Att dela med sig av sina tankar och erfarenhet är en sak, och en helt annan att slå fast saker som man rent krasst inte vet ett skit om. Varför inte lita på att de är vuxna och därför kan ta beslut som de bedömer vara det bästa både för hela familjen och för individerna den består av?
Svar på tråden Sambolagen, bostadsrätt