• Anonym (Sofie)

Sambolagen, bostadsrätt

Min sambo köpte en bostadsrätt (värde 2 milj) som vi gemensamt flyttade in i, han står för lånen och har betalt allt själv. Jag har varit hemma med barnen. Vi har gemensamma barn. Nu ska jag flytta, läste att enligt sambolagen har jag rätt till halva värdet av hans bostad, blir han skyldig mig att betala 1 miljon då? Har jag fattat rätt? Hur går det till? Får han gå till banken och ta ytterligare lån? Vad gör jag om han vägrar? Tror ju inte han kommer bli så glad.

• Svar på tråden Sambolagen, bostadsrätt
  • Lönnsirap

Att flytta ihop är en högst aktiv handling, precis som att skaffa en bostad för att bo i för detta ändamål.

Sambolagen kom ju till för att reglera bostaden och den har ju ett syfte att faktiskt investering i bostad är ett gemensamt projekt för det mesta när det handlar om boende.

Man kan förhandla bort Sambolagen, eller låta någon flytta in i en bostad man redan bor i.... Dessutom är alla andra tillgångar ens egna i ett samboskap så... Nä, det är inte speciellt konstigt eller oväntat!

• Embla twopointoh
    MRAKas skrev 2020-08-15 21:05:05 följande:
    Du är införstådd med att man inte behöver ha barn ihop för att få rätt till hälften av exets tillgångar med nuvarande lagstiftning?

Du behöver inte ens vara gift, även tiden innan äktenskapet när parterna levde "under äktenskapliga förhållanden" räknas in i denna tid.
    Jag är medveten om att vid äktenskap är det så, men sambolagen reglerar bara sådant som införskaffats för det gemensamma livet, inte det som fanns innan man levde under äktenskapliga förhållanden. Har jag för mig i alla fall, jag är inte superinsatt i sambolagen eftersom den inte är aktuell för mig (är gift).
  • MRAKas
    Limeblad skrev 2020-08-15 23:29:38 följande:
    Att flytta ihop är väl ändå en aktiv handling.
    Visst är det.

Men jag ser det absolut inte som ett outtalat avtal att "detta delar vi på om vi flyttar isär". Det behäver ju inte nödvändigtvis vara en partner man flyttar ihop med, det kan ju lika gärna vara en kompis eller släkting...

Det är även sant att man inte bokstavligen skriver under något avtal när man ingår äktenskap, det är dock alltid någon form av cermoni och parterna ställer sig finklädda framför en vigselförrättare som efter genomförd vigsel ger er ett vigeselbevis.
  • Embla twopointoh
    MRAKas skrev 2020-08-15 23:47:28 följande:
    Visst är det.

Men jag ser det absolut inte som ett outtalat avtal att "detta delar vi på om vi flyttar isär". Det behäver ju inte nödvändigtvis vara en partner man flyttar ihop med, det kan ju lika gärna vara en kompis eller släkting...

Det är även sant att man inte bokstavligen skriver under något avtal när man ingår äktenskap, det är dock alltid någon form av cermoni och parterna ställer sig finklädda framför en vigselförrättare som efter genomförd vigsel ger er ett vigeselbevis.
    Lagen skiljer på kompisar/släktingar som delar bostad, och på dem som bor ihop och har ett parförhållande.
  • MRAKas
    Embla twopointoh skrev 2020-08-15 23:52:18 följande:
    Lagen skiljer på kompisar/släktingar som delar bostad, och på dem som bor ihop och har ett parförhållande.
    Hur gör den det?
    Hur avgör det hurvida 2 människor har bott tillsammans som ett par eller som vänner?
  • Embla twopointoh
    MRAKas skrev 2020-08-15 23:55:58 följande:
    Hur gör den det?
    Hur avgör det hurvida 2 människor har bott tillsammans som ett par eller som vänner?
    Det är ett faktum att lagen skiljer på de två, men exakt hur det går till att utröna förhållandena vid en eventuell tvist vet jag inte. Det kan nog inte vara så vanligt att ena parten av sambos försöker hävda att de bara varit vänner.
  • Limeblad
    MRAKas skrev 2020-08-15 23:55:58 följande:

Hur gör den det?

Det finns vägledande praxis på vad som bedöms vara personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll. Som så mycket annat blir det ju gränsdragningsfrågor. Men så är det ju med så gott som all lagstiftning.
  • MRAKas
    Embla twopointoh skrev 2020-08-15 23:59:49 följande:
    Det är ett faktum att lagen skiljer på de två, men exakt hur det går till att utröna förhållandena vid en eventuell tvist vet jag inte. Det kan nog inte vara så vanligt att ena parten av sambos försöker hävda att de bara varit vänner.
    Precis, ser du hur rättsosäkert det plötsligt blev?
  • Limeblad
    MRAKas skrev 2020-08-16 00:04:00 följande:

Precis, ser du hur rättsosäkert det plötsligt blev?

Hur tänker du nu? Ska alla situationer vara beskrivna i lag för att det ska anses rättssäkert?
  • MRAKas
    Limeblad skrev 2020-08-16 00:07:35 följande:
    Hur tänker du nu? Ska alla situationer vara beskrivna i lag för att det ska anses rättssäkert?
    Om parterna ger motstridiga uppgifter hurvida de levt som par eller vänner så ska det ju givetvis krävas ett juridiskt bindande avtal som avgör hur det egentligen ligger till.
    Iaf om det ska leda till att ena parten har rätt till halva värdet av en lägenhet som den andra parten ensam betalt.

Något så här flummigt och rättsosäkert kan bara hända i detta land. 
    Hur gör våra nodiska grannar?
Svar på tråden Sambolagen, bostadsrätt