• Anonym (Sofie)

Sambolagen, bostadsrätt

Min sambo köpte en bostadsrätt (värde 2 milj) som vi gemensamt flyttade in i, han står för lånen och har betalt allt själv. Jag har varit hemma med barnen. Vi har gemensamma barn. Nu ska jag flytta, läste att enligt sambolagen har jag rätt till halva värdet av hans bostad, blir han skyldig mig att betala 1 miljon då? Har jag fattat rätt? Hur går det till? Får han gå till banken och ta ytterligare lån? Vad gör jag om han vägrar? Tror ju inte han kommer bli så glad.

• Svar på tråden Sambolagen, bostadsrätt
  • sextiotalist
    Anonym (....) skrev 2020-08-17 20:32:08 följande:

Jo, man har som sambo rätt att få veta hur det med ens partner om denne hamnar på sjukhus då man är närmsta anhörig.

Nej och skulle ens sambo avlida så räknas man inte heller som närmast anhörig.

Nu är sambon och jag väl medvetna om skillnaden mellan att vara gifta och sambos.
  • sextiotalist

Att gå in och köpa en lägenhet/hus utan att kolla upp lagstiftningen är naivt.

När sambon och jag byggde hus så informerade banken om sambolagen

Detta var över 20 år sedan.

De flesta i min omgivning är medvetna om sambolagen och skillnaden mellan att vara gift och sambos.

Vi har valt att vara sambos. Ett aktivt val från oss båda.

Jag är, som kvinna, den som har mest fördelar att vara ogift utifrån vår situation

• Anonym (E.)
    sextiotalist skrev 2020-08-18 08:30:46 följande:

Att gå in och köpa en lägenhet/hus utan att kolla upp lagstiftningen är naivt.

När sambon och jag byggde hus så informerade banken om sambolagen

Detta var över 20 år sedan.

De flesta i min omgivning är medvetna om sambolagen och skillnaden mellan att vara gift och sambos.

Vi har valt att vara sambos. Ett aktivt val från oss båda.

Jag är, som kvinna, den som har mest fördelar att vara ogift utifrån vår situation

Du utgår - som alltid - från dig själv och din omgivning. Nu tycker jag mig minnas, att du var en bra bit över 30 år när du träffade din sambo? Då har man förhoppningsvis mer koll.

Men två ungdomar som träffas när dom är i 20-årsåldern? Börjar sova över hos varandra utan att tänka så mycket på framtiden. Sedan köper föräldrarna till den ena en bostadsrätt till sin son eller dotter, för ett antal miljoner. Pojk- eller flickvännen flyttar med, utan att tänka på vilka konsekvenser det kan bli, eller kolla upp lagar (vem gör det i den åldern?). Eftersom de flyttar in i lägenheten samtidigt, så räknas det som att den är anskaffad "för gemensamt bruk".

Efter ett par år tar förhållandet slut, och då måste killen eller tjejen sälja sin lägenhet (och ta vägen vart?), och lämna över ett par miljoner till den andra.

Är det rimligt? Det tycker inte jag. 
  • Anonym (E.)

Är det någon som vet om man kan skydda sitt barns pengar genom testamente i ett sådant här fall, eller overrajdar sambolagen till och med ett testamente?

Jag menar, om man skulle skriva i testamentet att ens barns arv ska vara hans/hennes enskilda egendom, och att även det som träder i dess ställe, ska vara enskild egendom.

Om barnet sedan använder pengarna till att köpa en bostadsrätt, och flyttar in där tillsammans med en partner - får denna ändå ut halva värdet?

• Anonym (F)
    Anonym (E.) skrev 2020-08-18 09:24:16 följande:

Är det någon som vet om man kan skydda sitt barns pengar genom testamente i ett sådant här fall, eller overrajdar sambolagen till och med ett testamente?

Jag menar, om man skulle skriva i testamentet att ens barns arv ska vara hans/hennes enskilda egendom, och att även det som träder i dess ställe, ska vara enskild egendom.

Om barnet sedan använder pengarna till att köpa en bostadsrätt, och flyttar in där tillsammans med en partner - får denna ändå ut halva värdet?

Nej. Se sambolagen paragraf 4; I samboegendom ingår inte:

Stycke 2:

Egendom som en sambo erhållit genom testamente med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda.

Det gäller även gåvor som är enskilda (dock inte gåvor från den egna sambon).
  • Anonym (E.)
    Anonym (F) skrev 2020-08-18 09:50:54 följande:
    Nej. Se sambolagen paragraf 4; I samboegendom ingår inte:

Stycke 2:

Egendom som en sambo erhållit genom testamente med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda.

Det gäller även gåvor som är enskilda (dock inte gåvor från den egna sambon).
    Tack! Då har lagstiftaren tänkt till LITE i alla fall...
  • sextiotalist
    Anonym (E.) skrev 2020-08-18 09:17:47 följande:

Du utgår - som alltid - från dig själv och din omgivning. Nu tycker jag mig minnas, att du var en bra bit över 30 år när du träffade din sambo? Då har man förhoppningsvis mer koll.

Men två ungdomar som träffas när dom är i 20-årsåldern? Börjar sova över hos varandra utan att tänka så mycket på framtiden. Sedan köper föräldrarna till den ena en bostadsrätt till sin son eller dotter, för ett antal miljoner. Pojk- eller flickvännen flyttar med, utan att tänka på vilka konsekvenser det kan bli, eller kolla upp lagar (vem gör det i den åldern?). Eftersom de flyttar in i lägenheten samtidigt, så räknas det som att den är anskaffad "för gemensamt bruk".

Efter ett par år tar förhållandet slut, och då måste killen eller tjejen sälja sin lägenhet (och ta vägen vart?), och lämna över ett par miljoner till den andra.

Är det rimligt? Det tycker inte jag. 

Jag skrev att banken informerade om sambolagen.

Om föräldrarna köper en bostadsrätt till sitt barn och ger denna som en gåva så bör de anlitat en jurist så att allt går rätt till.
  • Miss Skywalker
    Anonym (E.) skrev 2020-08-18 10:08:02 följande:
    Varför snackar du så mycket skit när du har noll koll? Du klagar på att lagarna är fel när det är du som har fel. Läs på innan du yttrar dig istället för att sprida en massa skit..
  • sextiotalist
    Anonym (E.) skrev 2020-08-18 10:08:02 följande:

Enskild egendom har funnits långt innan sambolagen. Så lagstiftaren tänkte även till när det gäller äktenskapsbalken. Vårt sommarhus var mormors enskilda egendom.
  • Anonym (....)
    Anonym (E.) skrev 2020-08-18 06:40:35 följande:

Det är lite synd att man inte kan registrera en "ICE" (In Case of Emergency contact) någonstans i Sverige. Borde finnas ett register, där vårdpersonalen kan slå upp vem den medvetslöse personen vill ha där, och vill ska få bestämma över vårdbeslut (i de fallen då en närstående tillfrågas). På samma sätt som donationsregistret, där man kan låta registrera i förväg om man vill donera sina organ eller inte.

Jag tänker, att det inte behöver vara en sambo heller för alla. Vissa har en närmare relation till en god vän, än till sina föräldrar eller syskon. Eller kanske lever man i ett dåligt äktenskap, och vill hellre att ens mamma ska vara där än ens make...

Det kan man även i Sverige.
Svar på tråden Sambolagen, bostadsrätt