• Anonym (Sofie)

Sambolagen, bostadsrätt

Min sambo köpte en bostadsrätt (värde 2 milj) som vi gemensamt flyttade in i, han står för lånen och har betalt allt själv. Jag har varit hemma med barnen. Vi har gemensamma barn. Nu ska jag flytta, läste att enligt sambolagen har jag rätt till halva värdet av hans bostad, blir han skyldig mig att betala 1 miljon då? Har jag fattat rätt? Hur går det till? Får han gå till banken och ta ytterligare lån? Vad gör jag om han vägrar? Tror ju inte han kommer bli så glad.

• Svar på tråden Sambolagen, bostadsrätt
  • manolito
    Anonym (Laura) skrev 2020-08-15 10:28:35 följande:
    Varför skulle TS vara en gold digger för att hennes ex inte kan sambolagen? Att flytta ihop och bli sambos är ju som att signera vilket annat kontrakt som helst och det är ens eget ansvar att ta reda på i förväg vad man ger sig in i. Hade exet inte varit okej med att bostaden ingår i bodelningen hade han ju kunnat se till att det inte gjorde det. 
    Man behöver ju inte utnyttja sin rätt om man tycker det är omoraliskt eller känns fel.

Jag gick tex in med mer pengar än mitt ex när vi köpte hus. Hon var dock vettig  och med god moral så hon lät mig få tillbaka dem när vi separerade, trots att jag inte skrivit något avtal om det. Jag hade självklart gjort samma sak om situationen varit omvänd. Det trodde jag nog de flesta normalfuntade människor skulle göra, men när jag läser sånt här inser jag att jag kanske hade en jäkla tur. Hamnar jag i en liknande situation igen kommer jag skriva avtal för att skydda mig mot ev golddigger-mentalitet.
  • Anonym (juriststuderande)
    Anonym (AA) skrev 2020-08-15 15:37:36 följande:
    Där är det en skillnad mellan män och kvinnor. Män gör det rätta utan kontrakt, utan kontrakt försöker kvinnor alltid sno åt sig mer.
    Fast då ska exet också kompensera TS för att hon varit hemma och tagit hand o deras gemensamma barn så han kunde jobba och tjäna pengar utan att ha behövt gå ner i tid eller tagit ut vab.

Fattar faktiskt inte att folk inte diskuterar igenom det ekonomiska när man flyttar i hop och speciellt när man får barn ihop.

Man kan komma överens om att dela lika på allt inkl vab dagar, lika många föräldradagar osv.

Eller om en vill jobba mer och låta den andra ta mer hand om barn och hem kompensera för utebliven/förminskad lön resp pension osv,
    det är gemensamma barn.

Varför tar man inte reda på vad som gäller när man blir sambos/gifter sig.

Sen lever du i en föråldrad värld, vadå kvinnor snor åt sig, kvinnor har idag egen ekonomi och ofta lika bra lön som män

Bland våra vänner tjänar man ungefär lika mycket i flera fall tjänar kvinnorna bättre.

Men ALLA har kommit överens och skrivit papper mm både sambos och gifta.
    Inte vill man som kvinna stå där utan pengar den dagen man kanske separerar.
    Man ska alltid skriva papper, helst ska man stå bägge på kontrakten men man kan äga olika mycket av en bostad t ex beroende av hur mycket man kan lägga in i bostaden.
    Men har man barn ska även fördelning där tas med som sagt kommer man överens om att en ska vara mer hemma med barnen ska den personen kompenseras för inkomstbortfall.

Man kan inte vara den som jobbar och kanske blir befordrad och jobbar upp sig i karriären och ha sin partner hemma som inte får samma möjlighet utan tar det mesta med barnen, bägges barn och vabbar mm och sen bara säga att alla pengar är mina pga att jag har jobbat och sluppit ta hand om våra gemensamma barn.

Däremot i TS fall borde dom ha diskuterat ekonomi vid ev separation och ts sambo skulle ha skrivit att lägenheten var hans enskilda egendom men även kompenserat ts för att hon varit hemma med deras gemensamma barn.

I dagens läge borde alla veta att det finns sambolag och att man alltid måste diskuterar ekonomi när man flyttar i hop och absolut senast när man får gemensamma barn.

• Anonym (Gråskala)

Man får väl hoppas att ingen av dem går därifrån utan att känna att det blivit rättvist. Han har valt att riskera kapital, och TS har uppenbarligen riskerat karriärmöjligheter till förmån för familjen. Lön motsvarande kostnaden för en inneboende barnflicka är väl knappast orimligt att TS får med sig ur boet?

• Anonym (N)
    Anonym (Juni) skrev 2020-08-15 16:56:02 följande:

Skulle du känna samma sak om t.ex. exet var otrogen mot dig? Skulle du då fortfarande "inte ha hjärta" att begära det som enligt lag tillhör dig, eller skulle du vara schysst och ge det honom som en present värd kanske ett par 100k?

Tänk om den är otrogen som inte betalade någonting och vill ha halva bostaden?
  • smulpaj01
    Anonym (Juni) skrev 2020-08-15 16:56:02 följande:

Skulle du känna samma sak om t.ex. exet var otrogen mot dig? Skulle du då fortfarande "inte ha hjärta" att begära det som enligt lag tillhör dig, eller skulle du vara schysst och ge det honom som en present värd kanske ett par 100k?

Han var otrogen! Han kastade ut mig så att den nya kärringen kunde flytta in. Svar nog på det?!
  • Anonym (Juni)
    Anonym (N) skrev 2020-08-15 17:03:53 följande:
    Tänk om den är otrogen som inte betalade någonting och vill ha halva bostaden?
    Ja, då har ju hen självklart rätt till det? Då är ju den andra i samma sits som TS ex och får skylla sig själv som inte tänkte på samboavtal. 
  • Anonym (N)
    Anonym (Juni) skrev 2020-08-15 17:16:42 följande:

Ja, då har ju hen självklart rätt till det? Då är ju den andra i samma sits som TS ex och får skylla sig själv som inte tänkte på samboavtal. 

Och hen får också skylla sig själv för att valde någon som TS / den otrogna personen.

Helt orimligt att i 2020 ska man ge bort halva sin egendom för att man hade upprepade samlag med någon.
  • Anonym (Ge dig)
    Anonym (N) skrev 2020-08-15 18:01:29 följande:

Och hen får också skylla sig själv för att valde någon som TS / den otrogna personen.

Helt orimligt att i 2020 ska man ge bort halva sin egendom för att man hade upprepade samlag med någon.

Det hade han ju inte behövt göra om han hade använt sin hjärna mer än sin kuk och skrivit ett samboavtal. I och med att han valde att tänka med kuken istället för hjärnan får han nu ta konsekvenserna.
  • Anonym (Tips från coachen)

Om nu lagen anser att ts har rätt till halva bostaden, vem kan påstå att den är fel? Om exet hade velat skydda sin investering hade man kunnat skriva ett samboavtal. Det kan ju inte ha undgått någon att det åtminstone existerar, även om man kanske inte vet vad det innebär.

• Miss Skywalker

Eftersom den är skaffad för gemensamt bruk ingår den i bodelningen. Skulden till banken ska dras av.

Ni som tycker hemmafruar är goldiggers..

Det är en ganska vanlig uppgörelse att kvinnan är hemma med barnen och mannen jobbar och betalar lån på bostad, bil osv. Kvinnan står oftast för mat och kläder. Sen vid skilsmässan/separation tar mannen hus och bil medans kvinnan får den uppätna maten.. Det är därför dessa lagar är skapade. Ni som tycker att det är hedervärt att lämna över det ni har all rätt till är rätt så lurade..

Svar på tråden Sambolagen, bostadsrätt