• Anonym (Sofie)

Sambolagen, bostadsrätt

Min sambo köpte en bostadsrätt (värde 2 milj) som vi gemensamt flyttade in i, han står för lånen och har betalt allt själv. Jag har varit hemma med barnen. Vi har gemensamma barn. Nu ska jag flytta, läste att enligt sambolagen har jag rätt till halva värdet av hans bostad, blir han skyldig mig att betala 1 miljon då? Har jag fattat rätt? Hur går det till? Får han gå till banken och ta ytterligare lån? Vad gör jag om han vägrar? Tror ju inte han kommer bli så glad.

• Svar på tråden Sambolagen, bostadsrätt
  • MRAKas
    Anonym (Laura) skrev 2020-08-15 20:09:59 följande:
     Och rent teknisk kan hon inte "roffa åt sig av exets tillgångar" då det inte är exets, utan är deras gemensamma tillgångar som hon nu tar sin del av. 

Ingen tvingar någon att följa sambolagen. Vill man inte göra det kan man skriva ett samboavtal. 
    Det är ju det som är grundproblemet, att tillgångarna anses gemensamma utan att ta minsta hänsyn till vem av parterna som tjänat in det. Det spelar heller ingen roll vad respektive part ägde när äktenskapet började, nu äger båda hälften utan snack.... Om man inte avtalat annat.

Detta grundresonemang är inte förenligt med hur de flesta samboskap och äktenskap idag ser ut.
    Som jag ser det så ska systemet vara så utfomat att man skriver tilläggsavtal för sådant som avviker ifrån normen.
  • Anonym (Tack)
    MRAKas skrev 2020-08-15 21:16:06 följande:

Detta offerkofta-tänk som kvinnor så ofta kör med är så otroligt osexigt.

Vill du utbilda dig? Utbilda dig! Vill du inte jobba deltid? Jobba inte deltid! Vill du ha en bra SGI och Pension, se till att arbeta och ha en hög inkomst.

På gruppnivå så behöver kvinnor nyktra till o komma med i matchen, istället för att sitta med offerkoftan på sig o gnälla om "kvinnofällor" så tillåt inte att ansvaren inom familjen fördelas på ett ojämställt sätt.

Om båda parter tar likvärdigt praktiskt ansvar för familjeansvaret och förvärvsarbete så uppstår inte dessa problem.   

Tack! Är själv en av dem som valt att vara hemma länge med barn. Har jag låg lön för det? NEJ! Har jag sabbat min pension? NEJ! Har jag sabbat min sgi? NEJ!

Men hela tiden får jag höra att jag är i kvinnofällan vilket gör mig så less. Jag är inget offer. Jag har gjort ett aktivt val för att jag VILL vara hemma, men ser till att vara självständig och oberoende av min man ekonomiskt.

Nu vet jag inte om du håller med mig om denna bit. Men oavsett är jag glad att du uttrycker dig gällande att man har sitt eget ansvar att exempelvis utbilda sig.

I övrigt håller jag med dig om att lagstiftningen är förlegad och bör ändras till tvärtom. Vill man ha tillgång till den andres tillgångar så är det det man får skriva avtal om.

Och faktiskt så är det så att de allra flesta av mina vänner inte har en aning om sambolagen och har blivit förvånad när jag förklarar den för dem.

Jag anser det sjukt att min man som äger hela huset, som jag inte betalar ett öre för och absolut inte lägger pengar gällande underhåll för, inte får ta ett lån på huset utan mitt godkännande pga att vi är gifta. Han får heller inte sälja bostaden utan mitt j

Godkännande. Detta går inte att skriva bort med äktenskapsförord.

Och innan någon går i taket. Jag har möjlighet att köpa in mig i huset men vill inte eftersom detta är ett hus som inte kommer generera vinst vid försäljning. För mig är det alltså mer ekonomiskt smart att inte köpa in mig.
  • Anonym (Inez)
    MRAKas skrev 2020-08-15 21:41:13 följande:

Det är ju det som är grundproblemet, att tillgångarna anses gemensamma utan att ta minsta hänsyn till vem av parterna som tjänat in det. Det spelar heller ingen roll vad respektive part ägde när äktenskapet började, nu äger båda hälften utan snack.... Om man inte avtalat annat.

Detta grundresonemang är inte förenligt med hur de flesta samboskap och äktenskap idag ser ut.

Som jag ser det så ska systemet vara så utfomat att man skriver tilläggsavtal för sådant som avviker ifrån normen.

Men det är ju mer offerkofta att inte sätta sig in i lagstiftningen och sen sitta och gnälla om att andra utnyttjar systemet. Det är väl ändå vuxna människor vi pratar om?

Ställer frågan även till dig: finns det fler tillfällen då du tycker att ursäkten att man inte hade kännedom om lagen skall göra att man slipper påföljd?
  • Anonym (Tack)
    Anonym (Inez) skrev 2020-08-15 21:54:52 följande:

Men det är ju mer offerkofta att inte sätta sig in i lagstiftningen och sen sitta och gnälla om att andra utnyttjar systemet. Det är väl ändå vuxna människor vi pratar om?

Ställer frågan även till dig: finns det fler tillfällen då du tycker att ursäkten att man inte hade kännedom om lagen skall göra att man slipper påföljd?

Jag tänker att det är ganska självklart att man inte får snatta, misshandla, våldta, göra inbrott, bokföringsbrott osv.

Sambolagen är uppenbarligen absolut inte självklar. Jag har såååå många i min närhet som inte känner till den. Och varför skulle man vid en ihopflytt söka efter den informationen när det inte finns i ens världsbild att lagstiftningen finns?
  • Anonym (Laura)
    MRAKas skrev 2020-08-15 21:41:13 följande:

Men det är ju också ett väldigt enkelt problem att undvika om man vill, antingen med samboavtal eller äktenskapsförord. Lätt som en plätt. TS är ingen dålig person som tar vad som nu faktiskt är hennes. Ville hennes ex undvika den här situationen hade han kunnat göra det, och det var i så fall hans ansvar att göra. Han är en vuxen människa.
  • MRAKas
    Anonym (Inez) skrev 2020-08-15 21:54:52 följande:

Att ingå ett förhållande eller äktenskap med en annan person är något som kan gör grundat på kärlek och framtidstro, man planerar sitt liv tillsammans med denna person.
    Väldigt få kan ens föreställa sig att den person du nu har framför dig just nu några år senare med en advokats hjälp tvingar dig till att ge ifrån dig hälften av de tillgångar du hade tjänat ihop innan ni träffades.

Att då komma dragandes med ett "tilläggsavtal" som säger att jag vill behålla mina tillgångar om vi separerar möts väldigt lätt av attacker och misstro. Min uppfattning är då att de flesta drar sig för att ens försöka med detta, eller ger med sig när de blir ifrågasatta, med resonemanget att "det spelar egentligen ingen roll eftersom det är vi tills döden skiljer oss åt"

Om istället den part som prompt känner ett behov av att ha rättslig rätt till hälften av sin makes tillgångar vid ev skillsmässa tvingas skriva in detta i ett "tillägsavtal" , så är jag rätt säker på att många istället skulle dra sig för att ingå äktenskap med denna person alls.
    Där i ligger skillnaden.

Jag förstår grundtänket till denna utformning av reglerna, när det var norm att bara ena maken i ett äktenskap arbetade o den andra skötte hushållet.
    Men i dagens jämställda samhälle är detta otroligt utdaterat.

För att svara på din avslutande fråga så, nä, man kan aldrig argumentera att man ska slippa påföljd med motivationen att man inte kände till reglerna.

Men man kan absolut spy galla över individer som helt saknar moral och inte drar sig för att hänsynslöst utnyttja en utdaterad lagstiftning.
    Man kan även bedriva lobbying för att göra fler medvetna om hur riktigt illa det kan bli när vissa lagar o regler missbrukas.
  • Anonym (Inez)
    Anonym (Tack) skrev 2020-08-15 22:00:14 följande:

Jag tänker att det är ganska självklart att man inte får snatta, misshandla, våldta, göra inbrott, bokföringsbrott osv.

Sambolagen är uppenbarligen absolut inte självklar. Jag har såååå många i min närhet som inte känner till den. Och varför skulle man vid en ihopflytt söka efter den informationen när det inte finns i ens världsbild att lagstiftningen finns?

Om det är som du säger att dina vänner inte har en aning måste jag fråga om de är normalbegåvade i övrigt? Bor de kanske i en liten by där alla är släkt med varandra flera gånger om, är ni sexton år gamla eller har dina vänner växt upp under en sten? HUR kan de annars ha missat att det finns lagar som reglerar samboskap?

Så du tycker inte att det är rimligt att vuxna människor ska kunna förväntas kolla upp information som berör dem? Och om de nu inte klarar det, menar du att andra avstå från sina lagliga rättigheter av medlidande, eller?

För att ge ett par andra exempel: Om någon köper en vara och struntar i att läsa det finstilta. Ska andra regler då gälla eftersom hen kan säga att hen inte visste vad som gällde? Eller om din kompis köper en bostad och inte har koll på besiktningsskyldigheten, skall säljarna då vara tvungna att betala trots att det inte var ett dolt fel? För din kompis hade ju inte i sin världsbild att den lagstiftningen finns.
  • Anonym (Inez)
    MRAKas skrev 2020-08-15 22:17:40 följande:

Att ingå ett förhållande eller äktenskap med en annan person är något som kan gör grundat på kärlek och framtidstro, man planerar sitt liv tillsammans med denna person.

Väldigt få kan ens föreställa sig att den person du nu har framför dig just nu några år senare med en advokats hjälp tvingar dig till att ge ifrån dig hälften av de tillgångar du hade tjänat ihop innan ni träffades.

Att då komma dragandes med ett "tilläggsavtal" som säger att jag vill behålla mina tillgångar om vi separerar möts väldigt lätt av attacker och misstro. Min uppfattning är då att de flesta drar sig för att ens försöka med detta, eller ger med sig när de blir ifrågasatta, med resonemanget att "det spelar egentligen ingen roll eftersom det är vi tills döden skiljer oss åt"

Om istället den part som prompt känner ett behov av att ha rättslig rätt till hälften av sin makes tillgångar vid ev skillsmässa tvingas skriva in detta i ett "tillägsavtal" , så är jag rätt säker på att många istället skulle dra sig för att ingå äktenskap med denna person alls.

Där i ligger skillnaden.

Jag förstår grundtänket till denna utformning av reglerna, när det var norm att bara ena maken i ett äktenskap arbetade o den andra skötte hushållet.

Men i dagens jämställda samhälle är detta otroligt utdaterat.

För att svara på din avslutande fråga så, nä, man kan aldrig argumentera att man ska slippa påföljd med motivationen att man inte kände till reglerna.

Men man kan absolut spy galla över individer som helt saknar moral och inte drar sig för att hänsynslöst utnyttja en utdaterad lagstiftning.

Man kan även bedriva lobbying för att göra fler medvetna om hur riktigt illa det kan bli när vissa lagar o regler missbrukas.

Om man är så blåögd att man inte har i tanken att ett förhållande kan ta slut trots att all statistik visar att en oerhört stor del av samboskap och äktenskap slutar i skilsmässa, och om förhållandet inte ens klarar av att man föreslår ett samboavtal så är det nog lika bra att man inte flyttar ihop.
  • Anonym (Tack)
    Anonym (Inez) skrev 2020-08-15 22:22:58 följande:

Om det är som du säger att dina vänner inte har en aning måste jag fråga om de är normalbegåvade i övrigt? Bor de kanske i en liten by där alla är släkt med varandra flera gånger om, är ni sexton år gamla eller har dina vänner växt upp under en sten? HUR kan de annars ha missat att det finns lagar som reglerar samboskap?

Så du tycker inte att det är rimligt att vuxna människor ska kunna förväntas kolla upp information som berör dem? Och om de nu inte klarar det, menar du att andra avstå från sina lagliga rättigheter av medlidande, eller?

För att ge ett par andra exempel: Om någon köper en vara och struntar i att läsa det finstilta. Ska andra regler då gälla eftersom hen kan säga att hen inte visste vad som gällde? Eller om din kompis köper en bostad och inte har koll på besiktningsskyldigheten, skall säljarna då vara tvungna att betala trots att det inte var ett dolt fel? För din kompis hade ju inte i sin världsbild att den lagstiftningen finns.

Jag har vuxit upp i Stockholm i ett område med fullt normalbegåvade människor.

Naturligtvis har man ett ansvar och naturligtvis gäller lagen. Det jag vill säga är att det uppenbarligen inte är självklart att man har en aning om denna lagstiftning och att det rimliga skulle vara att man avtalarATT man vill dela lika vid Bodelning, inte tvärtom.

Nu ser tyvärr inte lagstiftningen ut så och då är det ju bara att rätta sig efter det. Oavsett vad man tycker.

Däremot är jag en av dem som absolut inte skulle utnyttja detta om det inte handlade om att det tidigare i förhållandet funnits en snedfördelning i ekonomin. Vilket det u mitt fall aldrig skulle göra eftersom jag skulle se till att detta reglerades
  • Anonym (Inez)
    Anonym (Tack) skrev 2020-08-15 22:29:16 följande:

...Däremot är jag en av dem som absolut inte skulle utnyttja detta om det inte handlade om att det tidigare i förhållandet funnits en snedfördelning i ekonomin. Vilket det u mitt fall aldrig skulle göra eftersom jag skulle se till att detta reglerades

Ok, det betyder alltså att du anser att TS gör rätt, eftersom de haft en snedfördelning i ekonomin då hon varit hemma med barnen och han har jobbat.
Svar på tråden Sambolagen, bostadsrätt