Anonym (Inez) skrev 2020-08-15 21:54:52 följande:
Men det är ju mer offerkofta att inte sätta sig in i lagstiftningen och sen sitta och gnälla om att andra utnyttjar systemet. Det är väl ändå vuxna människor vi pratar om?
Ställer frågan även till dig: finns det fler tillfällen då du tycker att ursäkten att man inte hade kännedom om lagen skall göra att man slipper påföljd?
Att ingå ett förhållande eller äktenskap med en annan person är något som kan gör grundat på kärlek och framtidstro, man planerar sitt liv tillsammans med denna person.
Väldigt få kan ens föreställa sig att den person du nu har framför dig just nu några år senare med en advokats hjälp tvingar dig till att ge ifrån dig hälften av de tillgångar du hade tjänat ihop innan ni träffades.
Att då komma dragandes med ett "tilläggsavtal" som säger att jag vill behålla mina tillgångar om vi separerar möts väldigt lätt av attacker och misstro. Min uppfattning är då att de flesta drar sig för att ens försöka med detta, eller ger med sig när de blir ifrågasatta, med resonemanget att "det spelar egentligen ingen roll eftersom det är vi tills döden skiljer oss åt"
Om istället den part som prompt känner ett behov av att ha rättslig rätt till hälften av sin makes tillgångar vid ev skillsmässa tvingas skriva in detta i ett "tillägsavtal" , så är jag rätt säker på att många istället skulle dra sig för att ingå äktenskap med denna person alls.
Där i ligger skillnaden.
Jag förstår grundtänket till denna utformning av reglerna, när det var norm att bara ena maken i ett äktenskap arbetade o den andra skötte hushållet.
Men i dagens jämställda samhälle är detta otroligt utdaterat.
För att svara på din avslutande fråga så, nä, man kan aldrig argumentera att man ska slippa påföljd med motivationen att man inte kände till reglerna.
Men man kan absolut spy galla över individer som helt saknar moral och inte drar sig för att hänsynslöst utnyttja en utdaterad lagstiftning.
Man kan även bedriva lobbying för att göra fler medvetna om hur riktigt illa det kan bli när vissa lagar o regler missbrukas.