• Anonym (Sofie)

Sambolagen, bostadsrätt

Min sambo köpte en bostadsrätt (värde 2 milj) som vi gemensamt flyttade in i, han står för lånen och har betalt allt själv. Jag har varit hemma med barnen. Vi har gemensamma barn. Nu ska jag flytta, läste att enligt sambolagen har jag rätt till halva värdet av hans bostad, blir han skyldig mig att betala 1 miljon då? Har jag fattat rätt? Hur går det till? Får han gå till banken och ta ytterligare lån? Vad gör jag om han vägrar? Tror ju inte han kommer bli så glad.

• Svar på tråden Sambolagen, bostadsrätt
  • Anonym (Laura)
    MRAKas skrev 2020-08-15 19:56:04 följande:

Det gör mig precis vansinnig och spyfärdig att läsa ett inlägg i stil med det som startade denna tråden.
    Typiskt bitter sur-kärring som utnyttjar fullständigt utdaterade lagar kring separation/skilsmässa till att roffa åt sig av exets tillgångar. Motiverad av hämndbegär, bitterhet o hat.
    Det kan inte finnas nån rationellt tänkade människa som faktiskt anser det är rimligt att man ska ha rätt till hälften av någon annans tillgångar bara för att man sovit i samma säng i 5år.... Men det finns en viss typ av människa som inte drar sig för att utnyttja detta.

Grundstenarna till dagens lagstiftning sattes på plats av ett samhälle där det var norm att männen arbetade, kvinnorna var hemmafruar o den överväldigande majoriteten gifte sig när de var runt 20 o höll sen ihop resten av livet.

Som jag ser det så är det sen länge dags för en omfattande moderniseringsreform av lagarna som reglerar skilsmässa.

Jag skulle gärna se att funktionen av dagens äktenskapsförord fick helt omvänd innebörd. Den part som vill få rätt att kräva hälften av den andras tillgångar vid en ev skilsmässa får komma o sticka fram ett sånt avtal o kräva underskrift.

Så varför är det ts fel att hennes ex inte valde att ha samboavtal då? Varför är hon en "sur-kärring" för att han inte tog sitt ansvar om han nu är missnöjd med situationen? Och rent teknisk kan hon inte "roffa åt sig av exets tillgångar" då det inte är exets, utan är deras gemensamma tillgångar som hon nu tar sin del av. 

Ingen tvingar någon att följa sambolagen. Vill man inte göra det kan man skriva ett samboavtal. 
  • Embla twopointoh

Det gör mig precis vansinnig och spyfärdig att läsa ett inlägg i stil med det som startade denna tråden.
    Typiskt bitter sur-kärring som utnyttjar fullständigt utdaterade lagar kring separation/skilsmässa till att roffa åt sig av exets tillgångar. Motiverad av hämndbegär, bitterhet o hat.
    Det kan inte finnas nån rationellt tänkade människa som faktiskt anser det är rimligt att man ska ha rätt till hälften av någon annans tillgångar bara för att man sovit i samma säng i 5år.... Men det finns en viss typ av människa som inte drar sig för att utnyttja detta.

Grundstenarna till dagens lagstiftning sattes på plats av ett samhälle där det var norm att männen arbetade, kvinnorna var hemmafruar o den överväldigande majoriteten gifte sig när de var runt 20 o höll sen ihop resten av livet.

Som jag ser det så är det sen länge dags för en omfattande moderniseringsreform av lagarna som reglerar skilsmässa.

Jag skulle gärna se att funktionen av dagens äktenskapsförord fick helt omvänd innebörd. Den part som vill få rätt att kräva hälften av den andras tillgångar vid en ev skilsmässa får komma o sticka fram ett sånt avtal o kräva underskrift.

Oavsett vad man tycker om nuvarande lagstiftning, kan man se på saken från olika perspektiv. Man kan också hävda att mannen är en snål och elak typ, eftersom han under dessa år när kvinnan varit hemma och tagit hand om de gemensamma barnen så att han kunnat jobba (och vara otrogen till på köpet), sluppit VAB och tjänat ihop en tjänstepension, så lönar han hennes obetalda arbete till hans förtjänst med att försätta sina barns mor på i princip bar backe. 

Tycker du att sambo- eller äktenskap handlar om att "bara sova i samma säng"? Det tycker jag är ett typiskt bittert mansgris-argument.

Med det sagt så gillar jag inte heller att vissa hämnas på sina ex, oavsett om det gäller att inte låta dem träffa barnen, tvinga dem att sälja sitt boende trots att man inte behöver pengarna, eller utnyttja att den ena inte förvärvsarbetat i samma utsträckning pga hemmajobb och försätta dem i en svår ekonomisk situation.
  • Åsa
    smulpaj01 skrev 2020-08-15 16:11:55 följande:

När jag separerade från mitt ex så skulle jag aldrig någonsin ha hjärta att tvinga honom sälja sitt hus för att ge mig halva värdet även om jag rent juridiskt hade rätt till det. Det var exet som har köpt huset och stod på lånet. Oerhört vidrigt, egoistiskt och ruttet att kräva det så som ts tänker. Hemska människa, inte konstigt om samarbetet mellan er gällande barnen går åt helvete på grund av din girighet!

Har du detta svartvita synsätt även vid äktenskap? Efter fyrtio år ihop? Där sambon försörjt bostadens ägare några år? Där husägaren kunnat ha en bra karriärutveckling för att frun jobbat deltid/varit hemma och skött marktjänsten och vid separation står utan både aktuell utbildning, sgi och pensionspoäng eller pensionsförsäkring?
  • MRAKas
    Embla twopointoh skrev 2020-08-15 20:24:11 följande:
    Oavsett vad man tycker om nuvarande lagstiftning, kan man se på saken från olika perspektiv. Man kan också hävda att mannen är en snål och elak typ, eftersom han under dessa år när kvinnan varit hemma och tagit hand om de gemensamma barnen så att han kunnat jobba (och vara otrogen till på köpet), sluppit VAB och tjänat ihop en tjänstepension, så lönar han hennes obetalda arbete till hans förtjänst med att försätta sina barns mor på i princip bar backe. 

Tycker du att sambo- eller äktenskap handlar om att "bara sova i samma säng"? Det tycker jag är ett typiskt bittert mansgris-argument.

Med det sagt så gillar jag inte heller att vissa hämnas på sina ex, oavsett om det gäller att inte låta dem träffa barnen, tvinga dem att sälja sitt boende trots att man inte behöver pengarna, eller utnyttja att den ena inte förvärvsarbetat i samma utsträckning pga hemmajobb och försätta dem i en svår ekonomisk situation.
    Du är införstådd med att man inte behöver ha barn ihop för att få rätt till hälften av exets tillgångar med nuvarande lagstiftning?

Du behöver inte ens vara gift, även tiden innan äktenskapet när parterna levde "under äktenskapliga förhållanden" räknas in i denna tid.
  • Anonym (???)
    Anonym (N) skrev 2020-08-15 18:48:21 följande:
    Lagen skriven så...

Blir det rätt att slå barn också så fort du åker till ett land där lagen är skriven så?

Eller sin fru?

Avrätta folk?

Om nu lagen anser vad som helst vem kan påstå att den är fel?

Eller så har man rätt till sina åsikter även om lagen anser något annat?

Eller Anonym Tips från coachen bestämmer vilka lagar måste alla hålla med och vilka behöver man inte hålla med?
    Jag förstår inte detta inlägg. Menar du att vi ska skita i alla lagar och bara göra som vi själva tycker, bara för att det i ett annat land kan vara lagligt med aga eller annat?   Det du skriver låter farligt nära uppviglande och lagtrots.

Hur menar du att anonym coachen "bestämmer"? Denne refererade enbart just till den lagstiftning vi har. 
  • Anonym (???)

Varför blir du själv en surbitter-kärring? Det bör gå att resonera och diskutera utan sådana här inlägg? 
  • MRAKas
    Åsa skrev 2020-08-15 20:27:36 följande:
    Har du detta svartvita synsätt även vid äktenskap? Efter fyrtio år ihop? Där sambon försörjt bostadens ägare några år? Där husägaren kunnat ha en bra karriärutveckling för att frun jobbat deltid/varit hemma och skött marktjänsten och vid separation står utan både aktuell utbildning, sgi och pensionspoäng eller pensionsförsäkring?
    Detta offerkofta-tänk som kvinnor så ofta kör med är så otroligt osexigt.

Vill du utbilda dig? Utbilda dig! Vill du inte jobba deltid? Jobba inte deltid! Vill du ha en bra SGI och Pension, se till att arbeta och ha en hög inkomst.

På gruppnivå så behöver kvinnor nyktra till o komma med i matchen, istället för att sitta med offerkoftan på sig o gnälla om "kvinnofällor" så tillåt inte att ansvaren inom familjen fördelas på ett ojämställt sätt.
    Om båda parter tar likvärdigt praktiskt ansvar för familjeansvaret och förvärvsarbete så uppstår inte dessa problem.   
  • Limeblad

Vad sambolagen innebär lär ju inte vara någon nyhet för någon. Vill man inte dela vid separation skriver man såklart ett samboavtal innan man flyttar ihop. Görs inte det utgår jag från att man var villig att dela eller att en är en idiot. Dessutom har ts varit hemma med barnen. En uppoffring om något.

• MRAKas
    Anonym (???) skrev 2020-08-15 21:16:01 följande:
    Varför blir du själv en surbitter-kärring? Det bör gå att resonera och diskutera utan sådana här inlägg? 
    Vad exact i mitt inlägg är det du syftar på?
  • Miss Skywalker
    Anonym (N) skrev 2020-08-15 18:39:31 följande:
    ?Det är därför dessa lagar är skapade.?

Sambolagen är inte skriven så , om en lat misshandlande otrogen manlig ex kräver halva bostaden av en kvinna med 4 barn är du lika glad?

Han kan inte kräva halva bostaden ?av en kvinna?. Är den skaffad för gemensamt bruk har båda lika stor rätt till den. 

Vad gäller ts så har hon också betalat för huset. Utan henne hade han inte kunnat betala lånet för deras bostad. Vilken idiot skulle ställa upp på att vara gratis piga åt en egoist?

Svar på tråden Sambolagen, bostadsrätt