• Anonym (Sofie)

Sambolagen, bostadsrätt

Min sambo köpte en bostadsrätt (värde 2 milj) som vi gemensamt flyttade in i, han står för lånen och har betalt allt själv. Jag har varit hemma med barnen. Vi har gemensamma barn. Nu ska jag flytta, läste att enligt sambolagen har jag rätt till halva värdet av hans bostad, blir han skyldig mig att betala 1 miljon då? Har jag fattat rätt? Hur går det till? Får han gå till banken och ta ytterligare lån? Vad gör jag om han vägrar? Tror ju inte han kommer bli så glad.

• Svar på tråden Sambolagen, bostadsrätt
  • MRAKas
    Anonym (Inez) skrev 2020-08-15 22:22:58 följande:
    Om det är som du säger att dina vänner inte har en aning måste jag fråga om de är normalbegåvade i övrigt? Bor de kanske i en liten by där alla är släkt med varandra flera gånger om, är ni sexton år gamla eller har dina vänner växt upp under en sten? HUR kan de annars ha missat att det finns lagar som reglerar samboskap?

Så du tycker inte att det är rimligt att vuxna människor ska kunna förväntas kolla upp information som berör dem? Och om de nu inte klarar det, menar du att andra avstå från sina lagliga rättigheter av medlidande, eller?

För att ge ett par andra exempel: Om någon köper en vara och struntar i att läsa det finstilta. Ska andra regler då gälla eftersom hen kan säga att hen inte visste vad som gällde? Eller om din kompis köper en bostad och inte har koll på besiktningsskyldigheten, skall säljarna då vara tvungna att betala trots att det inte var ett dolt fel? För din kompis hade ju inte i sin världsbild att den lagstiftningen finns.
    Eller så är det bara så enkelt att de personer som har ett sunt tänk och ett sunt förnuft inte skulle komma på tanken att om de flyttar in hos någon annan i en lägenhet eller hus som denna äger så innebär det att de har rätt till hälften av värdet om de senare separerar.....
  • Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (Tack) skrev 2020-08-15 22:29:16 följande:
    Jag har vuxit upp i Stockholm i ett område med fullt normalbegåvade människor.
    Med tanke på att normalbegåvning ligger runt 90 i IQ så inger det tyvärr inte mycket förtroende. Tydligen räcker det inte för att vara allmänbildad åtminstone.
  • manolito
    Anonym (Tack) skrev 2020-08-15 22:29:16 följande:

Jag har vuxit upp i Stockholm i ett område med fullt normalbegåvade människor.

Naturligtvis har man ett ansvar och naturligtvis gäller lagen. Det jag vill säga är att det uppenbarligen inte är självklart att man har en aning om denna lagstiftning och att det rimliga skulle vara att man avtalarATT man vill dela lika vid Bodelning, inte tvärtom.

Nu ser tyvärr inte lagstiftningen ut så och då är det ju bara att rätta sig efter det. Oavsett vad man tycker.

Däremot är jag en av dem som absolut inte skulle utnyttja detta om det inte handlade om att det tidigare i förhållandet funnits en snedfördelning i ekonomin. Vilket det u mitt fall aldrig skulle göra eftersom jag skulle se till att detta reglerades

Jag håller med. När man ingår ett avtal brukar man få ett avtal att läsa igen och signera om man går med på kraven.

Anställningsavtal, hyresavtal, pensionsavtal etc. Jag har aldrig varit gift men gissar att man undertecknat ett dokument för det med.

Med samboskap är det tvärtom. Utan att man undertecknat ett avtal eller liknande måste man acceptera att ge bort hälften av det man köpt bara för att några feminister för decennier sedan tyckte det var rimligt. Nej man borde vända på det och skriva avtal om sådant man vill dela på istället om man nu vill det.
  • Anonym (Inez)
    MRAKas skrev 2020-08-15 22:44:04 följande:

Eller så är det bara så enkelt att de personer som har ett sunt tänk och ett sunt förnuft inte skulle komma på tanken att om de flyttar in hos någon annan i en lägenhet eller hus som denna äger så innebär det att de har rätt till hälften av värdet om de senare separerar.....

Det har de ju heller inte. Sambolagen omfattar bara bostäder som köps för att de skall bo där tillsammans och där de flyttar in tillsammans. Om man flyttar in hos sin partner ingår bostaden inte i bodelningen.
  • Anonym (Tips från coachen)
    manolito skrev 2020-08-15 22:54:11 följande:
    Jag håller med. När man ingår ett avtal brukar man få ett avtal att läsa igen och signera om man går med på kraven.

Anställningsavtal, hyresavtal, pensionsavtal etc. Jag har aldrig varit gift men gissar att man undertecknat ett dokument för det med.

Med samboskap är det tvärtom. Utan att man undertecknat ett avtal eller liknande måste man acceptera att ge bort hälften av det man köpt bara för att några feminister för decennier sedan tyckte det var rimligt. Nej man borde vända på det och skriva avtal om sådant man vill dela på istället om man nu vill det.
    Man skriver inte under något vid giftermål heller, så nu vet du det åtminstone.

Sambolagen och äktenskapsbalken är inga avtal, det är lagar. Du förväntas följa dem oavsett, på samma sätt som du inte heller skrivit under några avtal om hur lagen fungerar i andra lägen. Skillnaden är att man i de här fallen har möjlighet att skriva ett eget avtal, för att avtala bort de lagliga rättigheterna, det är inte alltid man har det annars.
  • MRAKas
    Anonym (Inez) skrev 2020-08-15 22:55:20 följande:
    Det har de ju heller inte. Sambolagen omfattar bara bostäder som köps för att de skall bo där tillsammans och där de flyttar in tillsammans. Om man flyttar in hos sin partner ingår bostaden inte i bodelningen.
    Du har rätt, jag är fast i tänket kring äktenskap.

Mycket bra poäng.

Sambolagen träder i kraft utan aktiv handling ifrån parternas sida.

Det jag känner är den röda tråden igenom allt som rör samboskap, äktenskap, eller gemensamma barn vid en separation är att alla resonemang är ur perspektivet att den "stackars svaga fattiga kvinnan som tvingats sköta hushållet o barnen måste skyddas". Syndabocken är givetvis den stora starka mannen med oändliga resurser, han ska tvingas dela med sig, det är rätt åt han!
  • Limeblad
    MRAKas skrev 2020-08-15 23:18:28 följande:

Du har rätt, jag är fast i tänket kring äktenskap.Mycket bra poäng.

Det jag känner är den röda tråden igenom allt som rör samboskap, äktenskap, eller gemensamma barn vid en separation är att alla resonemang är ur perspektivet att den "stackars svaga fattiga kvinnan som tvingats sköta hushållet o barnen måste skyddas". Syndabocken är givetvis den stora starka mannen med oändliga resurser, han ska tvingas dela med sig, det är rätt åt han!

Att flytta ihop är väl ändå en aktiv handling.
  • GGN

Gå till en jurist. Självklart ska du ha din del.

• Anonym (L)
    Anonym (AA) skrev 2020-08-15 09:19:26 följande:

Man kan alltid hoppas att han inte amorterat och att ts får ta över 1 miljon i skulder som den gold diggern hon är.

Ja, vilken gold digger som inte samlat på sig pension... Hon tänker bara på pengar, helt klart. *ironi*
  • Embla twopointoh
    MRAKas skrev 2020-08-15 23:18:28 följande:
    Du har rätt, jag är fast i tänket kring äktenskap.

Mycket bra poäng.

Det är rätt ironiskt att du anklagar kvinnor för att vara bittra surkärringar, när du själv häver ur dig det ena bittra uttalandet efter det andra.

Varför kan man inte diskutera detta, för jag är absolut öppen för en saklig diskussion om sambolagen/äktenskapslagen, utan att börja anklaga andra halvan av mänskligheten för både det ena och det andra?
Svar på tråden Sambolagen, bostadsrätt