• Anonym (Sara)

    Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?

    Anonym (sådär) skrev 2020-11-12 17:40:28 följande:

    Varför skulle det göra om din bild av personen om personen inte gör något fel? Enligt dig är det ju bara den som är otrogen som gör fel och klandras?

    Varför är det oförskämt om personen inte gör fel eller har något ansvar för din relation? För att tycka någon är oförskämd måste ju personen gjort något man tycker är oförskämt och som man håller personen ansvarig för. Om personen bara deltagit i någon annans oförskämdhet så har ju personen inget ansvar för det enligt dig och då kan man ju inte påstå att hon är oförskämd? Hur kan hon vara oförskämd om det inte är hon som varit otrogen mot dig?


    Kan du visa var jag påstått detta? Att det nedast är den som är otrogen som gjort fel?

    Vad som vore oförskämt i att säga till någon att man tänker "knulla din man" ? Behöver jag verkligen förklara det? Bara språkbruket är extremt oförskämt enligt mig. Om man ska berätta för någon att ,an tänkt inleda en relation med dennes partner är det rimligt att visa mer finkänslighet än så i hur man uttrycker sig, mer omtanke och medkänsla. Att inte ens försöka det är rejält oförskämt anser jag. Det är personens helt egna oförskämdhet, det är ju vännen som väljer att uttrycka sig så - ingen annan. Så det ha dlar ju inte om att delta i nån annans oförskämdhet. Det finsn väl fler sätt att vara oförskämd på än att vara otrogen?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (sådär) skrev 2020-11-12 18:45:33 följande:

    Vad spelar det för roll om personen inte har något ansvar för er relation?

    Eller menar du att personen har ett ansvar för andra brister i er relation men inte själva otroheten?

    Och om personen inte har något ansvar för sitt deltagande i otroheten, hur man personen då ha gjort fel?

    Ja och det är väl precis vi sagt, om flera deltar i otroheten så är alla som var med ansvariga för det. Ingen av oss har sagt att det är den ena eller den andra, det vi säger är att det är kollektivt ansvar. Det är snarar DU som gör det till den ena eller den andra och menar att det bara är den ena som har något ansvar Så om du inte förstår resonemanget får du ju fråga dig själv för det är ju bara du och dina meningsfränder som påstår att det bara finns EN ansvarig.

    Så du menar att det är helt fel att ha känslor för någon men helt ok bara ligga för skojs skull? Så om din man och din kompis bara busknullar utan att ha några känslor för varandra, bara drar av sig brallorna för att de kände det för stunden så är det helt ok för det var inga känslor inblandade och din kompis gör inte fel, men om de fått känslor för varandra då är det fel och din kompis jättetaskig?


    Om personen är min vän har personen ett ansvar för vår dvs min och vännens relation. Jag har aldrig påstått att en vön inte har ett ansvar för sin vänskapsrelation. . Nu tror jag att du blandar ihop olika diskussioner. Detta var ett inlägg i diskussionen om vänskapsrelationer och vad som är oförskämt att säga till sin kompis.

    Ja precis jag menar att det bara ör den otrogne som har ansvar för otroheten och du anser att det är ett kollektivt ansvar. Det var ju precis det jag skrev i i lägg 556.

    Att man inte har ett ansvar för nån annans otrohet innebör ju inte att man är ansvarsfri i största allmänhet. Att uttrycka sig grovt och plumpt till sin vän tex är inte särskillt trevligt oavsett om nån varit otrogen eller ej. Det är ju otrevligt i sin egen rätt.

    Jag vet intr vad jag har skrivit so m får dig att dra slutsatsen i sista stycket så det där får du nog förklara om du vill attjag ska svara på det. Jag skrev ju utifeån att vännen inte nödvändigtvis gjort fel för att hen blir kär i min man, men du tolkar det jag skrev precis tvörtom?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (sådär) skrev 2020-11-12 18:53:19 följande:

    Japp, och det gör jag eftersom jag utgår ifrån fakta, dvs vilka som deltagit i att utföra en handling, den som är otrogen ligger ju inte med sig själv, han ligger med en annan person. Medan du utgår ifrån känsloargument där deltagande inte avgörs av själv handlingen utan av vad man känner.

    Och inte nog med det du gör ju även skillnad på en okänd person och en vän. Om det är en vän så är personen delaktig men inte om det är en okänd person. Återigen känsloargument.


    Nej nu har du läst slarvigt. Jag har vid upprepade tillfällen skrivit att älskarinnan INTE har ansvar för otroheten oavsett om hon är "fruns" vän eller ej. Så det stämmer inte alls vad du påstår här.

    Ja han har sex med en annan person men det är bara han som är otrogen. Hon är inte delaktig i hans otrohet utan den är bara han delaktig i. I aktiviteten som krävs för att han ska definieras so otrogen är hon dock delaktig i. Men inte i otrooheten.

    Det har inte med vad man känner att göra utan vad man gör att göra. Maken är otrogen (gör otrohet) älskarinnan är inte otrogen (gör inte otrohet) - otroheten är alltså bara den otrognes handling.

    Jag anser inte att det är faktafel utan olika definitioner på vad otrohet är. Men det där har jag ju skrivit massor om tidigare i tråden och gav upp eftersom jag inte lyckades förklara min syn för ee.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (WTF) skrev 2020-11-12 18:40:36 följande:

    På samma sätt kan jag hävda att din man inte gjort nåt fel.


    Självklart kan du hävda precis vad du vill
  • Anonym (Sara)
    Anonym (sådär) skrev 2020-11-12 10:51:20 följande:

    Nejdå, moral är inte individuellt, moral är vad samhället anser vara rätt eller fel, inte vad personen själv tycker är rätt eller fel. När en persons egna värderingar avviker från samhällets värderingar anses personen vara omoralisk trotts att personen själv anser sig vara moralisk.

    Det är ju inte så att var och en kan hitta på sin egen individuella moral precis som man själv behagar för stunden och sen kommer alla acceptera det.

    Personer kan ha ÅSIKTER om moral men vad som anses vara rätt eller fel avgörs inte av individen. En pedofil slipper inte undan bara för att han själv tycker hans agerande är korrekt enligt hans egna moral. Och det är ju ganska självklart egentligen, för när man gör saker som påverkar andra så är det ju DERAS värderingar man kommer dömas efter inte sina egna. Sina egna åsikter kan man enbart applicera när man gör saker mot sig själv.


    Moral handlar ju om upofattningen om rätt och fel. Och moral finns på olika nivåee. Vi har den egna personliga förståelsen om vad som är rätt och fel, den egna gruppens, samhällets osv.

    Att andra accepterar ens moralsyn är ju något annat än att moral inte handlar om vad en person själv anser rätt och fel. Moral handlar justom förståelsen om vad som är rätt och fel, och ibland kan den personliga moralsynen gå emot gruppens. Och agerar man i ettsånt fall emot gruppens moral kan det förstås få konsekvenser. Men det innebär ju inte att moral inte är individuellt.

    En del saker bestämmer vi gemensamt att är fel och lagstiftar emot. Går man emot lagen får man ett straff som vi bestämt (om vipratar demokratiska länder).

    Mitt etiska förhållningssätt sääger mig att det är moraliskt korrekt att en gravid person ska ha rätt till fri abort. Detta säger min personliga moral mig. Min syn på detta akulle inte ändeas även om jag flyttade till ett land där abort är förbjudet. Däremot skulle ju mina handlingar få konsekvenser enligt landets lagstiftning/andra människors åsikter. Men att mina handli gar i enlighet med min moral kan få konsekvenser innebär ju inte attjag inte har min personliga moralsyn.

    De allra flestasaker lagstiftar vi ju inte emot utan det är upp till var och en att förhålla sig till och ta ställning. Jag tänker attden personliga moralen är en förutsättning för ett fungerande samhälle. Vi kan inte bara gå omkring och göra som andra säger åt oss utan måste själva reflektera över rätt och fel . vår egen individuella moraliska kompass är väldigt viktig.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (sådär) skrev 2020-11-13 16:14:33 följande:

    Som sagt alla kan tycka vad de vill om moral eller ha egna värderingar så länge det handlar om åsikter och tankar. Ramarna för vad man får eller inte får GÖRA mot andra människor sätts kollektivt eftersom det påverkar andra än en själv. Och då kvittar det vad individen själv tycker som sina egna handlingar. Personen kommer dömas efter kollektivets moral inte sin personliga moral.

    När en persons värderingar avviker från kollektivets moraliska värderingar anses personen ha en avvikande moral och en risk för kollektivet. En avvikande moral kan även anses vara tecken på psykiska problem, som tex empatistörning, narcissism, etc.

    Japp det finns många saker som anses vara omoraliska förutom otrohet och deltagande i otrohet. Men att det finns andra omoraliska saker betyder inte att otrohet och deltagande i det blir rätt. Att ge någon en örfil blir inte rätt bara för att man hade kunnat kapa av huvudet istället.


    Jag förstår inte riktigt vad du vill åt med detta resonemamg.

    Självklart gäller lagstiftningen alla oavsett vad man har för privata åsikter.

    Och självklart kan det få konsekvenser om man gör något som flertalet anser etiskt inkorrekt.

    Är det någon som har ifrågasatt det?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (sådär) skrev 2020-11-13 17:53:30 följande:

    Nja, fast då skulle man ju inte ha ett sånt behov av att ta sitt agerande i försvar. Då säger man bara att , "ja det är inte så snyggt men jag bryr mig inte" och sen är det bra med det. Att man tar det i försvar och bedyrar att man inte gjort något fel tyder snarare på att man vet om att man agerat fel men inte riktigt vill se sig själv så.

    Japp det är lagligt, men man kommer fortfarande dömas av sin omgivning.

    Finns ju många saker som är lagliga men inte accepterade moraliskt.


    Fast detta är ju en tråd för diskussion. Man kan ju tycka att det är intressant att diskutera moral- och ansvarsfrågor helt enekelt för att man tycker attdet är ett intrrssant ämne. Eller för att man reagerade över ts intställ ing och efter det hamnat i fördjupade diskussioner om annat...

    Jag har aldrig haften relation med en gift person eller själv varit otrogen, och jag har inget som helst intresse av det. Tyckerändå som jag tycker och attfrågan är intressant.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (sådär) skrev 2020-11-18 12:04:56 följande:

    Du gör ju det när du gör skillnad på att delta i att bedra en okänd person och delta i att bedra en vän. Hade otrohet varit olagligt så hade du åkt dit på det i båda fallen vilket betyder att ansvaret för din medverkan finns där oavsett vad för slags relation du har till den drabbade.

    Det har ju flera här försökt förklara för dig med diverse exempel men det verkar ju inte gå in.


    Det beror ju på hur man ser på det. Jag gör ingen skillnad på "delta i nån annans otrohet" i något av fallen. Jag tycker inte man har någit ansvar för otroheten i något av fallen. Så där gör jag i gen skillnad alls.

    Däremot har man nu ett ansvar för sin egen relation med sin vän. (Inte för partnens relation utan bara för sin egen relation med vännen). Det är det ju skillnad på vilket ansvar man har gentemot en vän och en främling rent generellt. En vänskap innebär ju vissa (oskrivna överenskommelser) som att man hör av sig till varandra, frågar varandra om råd, är ärliga och inte går bakom ryggen på varandra osv.

    En sån relation har du ju inte med en främling. Du kan ju inte gå bakom ryggen på någon som du inte har nån som helst relation till eller kontakt med. Du förvänyar dig inte att en främling som du inte vet vem det är ska bjuda dig sin födelsedagsfest, men du blir ledsen om din vän inte bjuder dig osv. Det är om man beter sig illa i sin egen vänskapsrelation som jag anser att man har ett ansvar för sin egen relation med sin vön och sitt eget beteende. Man har ett ansvar att bjuda sin vän på kalaset, inte luras och ljuga osv.

    Så jag anser alltså inte att vännen har ett större ansvar för otroheten än vad hen haft om hen vore en främling. Där gör jag ingen skillnad alls. Där verkar du ha missförstått vad jag skriver.

    Hur lagstiftningen skulle se ut beror ju på vad för lag det gäller. Handlar det om kontraktsbrott skulle knappast den nya partnern anses ansvarig. Men jag ser inte relevansenn i att diskuera brott. Det är ju uppenbart att ingen av oss är expert på hur man skriver lagar.

    Jag gör ingen skillnad i att delta i att bedra en okänd person och en vän. Jag anser att den okända personen i fallet med otrohet inte bedrar någon, medan vännen ju bedrar sin vän om hen går bakom vännens rygg. På samma sättsom en singelperson inte bedrar någon när denne skaffar en relation eftersom den inte har nån att bedra har den okända älskarinnan heller ingen att bedra, medan vännen ju har det (sin vän). Otroheten är ingen av älskarinnorna ansvariga eller delansvariga för.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (sådär) skrev 2020-11-18 12:04:56 följande:

    Du gör ju det när du gör skillnad på att delta i att bedra en okänd person och delta i att bedra en vän. Hade otrohet varit olagligt så hade du åkt dit på det i båda fallen vilket betyder att ansvaret för din medverkan finns där oavsett vad för slags relation du har till den drabbade.

    Det har ju flera här försökt förklara för dig med diverse exempel men det verkar ju inte gå in.


    På vilket sätt har jag påstått att lagstiftning gör skillnad beroende på vad man som brottsling har för åsikt om brottet man begått?

    Och var har jag påstått att det inte kan få kosnekvenser om man gpr emot majoritetens normer och värderingar?

    Ge gärna konkreta exempel om du anklagar mig för nåt sådant.

    Något sådant har jag vekligen aldrig menat. Självklart gäller lagstiftningen alla och självklart kan det få konsekvenser om man går emot normer - vilket är ett problem för många människor i många sammanhang.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (sådär) skrev 2020-11-18 18:13:15 följande:

    Absolut när men deltar i att vara otrogen mot en vän så är det själva deltagande som är sveket mot vännen. Hade inte deltagandet existerat så hade man inte kunnat kalla det för ett svek mot sin vän.

    Ja, jag håller med dig om att för den som blir bedragen så känns det förmodligen värre att bli sviken av både sin partner och sin vän till skillnad från sin partner och en främling. Men betyder inte att göra så mot er främling är ok. En handling blir ju inte bättre för att det finns värre saker i världen.


    Nu missförstid du totalt vad jag skrev. Jag skrev inte att det är värre att bli bedragen av en vän och en partner än en vän och en främling eller något om att det finns värre handli gar. Det ha dlar mitt inlägg inte alls om. Över huvud taget.

    Jag diskuterar gärna om du vill, men inte om du hittarpå saker som jag aldrig påatått.
Svar på tråden Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?