• Anonym (Sara)

    Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?

    Anonym (sådär) skrev 2020-10-25 11:58:07 följande:

    Ja, men det är inte ansvar för otroheten som ifrågasätts i denna tråd, det är ansvar för att DELTA i otroheten som ifrågasätts. Det är trotts allt 2 personer inblandade i otroheten. En som är otrogen och en som DELTAR i den andras otrohet.

    Ja precis, ni diskuterar om ansvar för DELAKTIHET i en otrohet. inte om ansvar för otroheten i sig för den är alla äverens ligger på den som är otrogen. Så varför envisas du hela tiden med att bara prata om ansvar för själva otroheten med utelämnar det som egentligen diskuteras?

    Ni pratar inte förbi varandra, det är snarare du som hela tiden svara på något helt annat än det som diskuteras. Diskusionen blir något i stil med detta...

    A och B hjälps åt att göra något om C som är A partner.

    Vad har B för ansvar för sitt deltagande?

    Du svarar att det är A som är ansvarig för handlingen.

    Andra svarar, jo det är sant, men B har ju deltagit i det, vad har B då för ansvar?

    Du svarar återigen.... att det är A som ansvarar för själv handlingen.

    Andra lägger fram exempel med tex brott och dealktighet...

    Du svarar återigen med att A ansvarar för själva handlingen.

    Och så går det runt runt och runt....


    Jag vet i te vad du menar med att älskarinnans ansvar för otroheten inte varit ämnet i denna tråd. Det anser jag definitivt har menats med ord som begrepp som stöld, manipulation mm. Då läggs ett ganska stort ansvar på älskarinnan för otroheten enligt mig, och den otrogne behandlas som någon som inte är kapabel att hålla sina egna löften på grund av andras beteende, och därmed inte blir fullt ansvarig för sitt eget beteende. Ordvalet " stöld" gör detganska klart anser jag. Ansvaret hamnar då på älskarinnan och partnern och inte på den stacakrs otrogen som råkade nli stulen.

    Ts användande av begreppet stöld var själva anledningen till att jag skrev i tråden över huvudtaget. Mitt första inlägg var som sagt att man inte kan vara otrogen och skylla på någon annan, vilket jag anser att man gör om man påstår sig blivit stulen eller manipulerad. Så ansvar för otroheten är definitivt vad jag har diskuterat. Jag är heller inte ensam i tråden om att ha lyft det, så att det i te varit uppe för diskussion stämmer inte. Så jag har definitivt diskuterat ansvar för otroheten i denna tråd, om det inte framgått ber jag om ursäkt. Tråkigt om du diskuterat med någon som du tror diskuterar något annat än det hon faktiskt diskuterar, kan förstå om det känns tråkigt.

    Jag anser alltså inte att älskaren/älskarinnan har deltagit i otroheten, eftersom otrohet bsra ksn begås av en som har en överenskommelse med en partner, och det har inte älskarinnan/älskaren. Så därför är det omöjligt för mig att diskutera älskarens ansvar för delaktighet i

    otrohet eftersom jag inte anser att någon sådan finns. Jag försökte förklara det med exmpelt om förtal och jag tror ibte jag kan förklara det bättre än så om du inte förstår det exemplet. Läsaren av förtal är heller inte ansvarig för förtal men kan vara ansvarig för annat omoraliskt beteende. På samma sätt är älskaren inte ansvarig eller delansvarig för "otrohet" men kan naturligt vara ansvarig för annat omoraliskt beteende.

    Jag anser alltså inte att A och B hjälps åt i handlingen "otrohet" utan att det är en handling som enbart A begår.

    Jag kan ju inte svara något som jag inte tycker bara för att du ska tycka att jag svarar rätt. Att jag inte kan säga att älskarinnan är ansvarig för delaktighet är ju för att jag inte anser att någon sådan finns. Hon är inte att jämföra med den som kör flyktbilen, enligt mig. cChuffören har ju faktiskt ett stort ansvar för brottet, vilket jag inte anser att älskarinnan har (och inte heller att otrohet är att se som ett brott, men det är ju en annan sak). Och det är det jag försöker förklara, ledsen om jag inte lyckas.

    Älskaren är dock förstås ansvarig för sina egna handlingar - tex att genom att ha ett förhållande med en gift man bidra till att en annan människa kan bli väldigt sårad. Det har jag också lyft flera gånger. Så om det är det du menar med delaktighet har jag ju också varit tydlig i den frågan långt tidigare i tråden.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-25 16:41:23 följande:

    Alltså, läser du det du själv skriver? Du säger att älskarinna inte kan delta i otroheten (trotts att det är henne han utför otroheten med) för att det är bara den otrogna som kan vara otrogen... du blandar återigen ihop begreppen göra och delta i att göra och menar att man var där, var med och utförde handlingen men har ändå inte deltagit.... som sagt runt runt runt och tillbaka på ruta 1.

    Det handlar inte om vad jag tycker, det handlar inte om tyckande öht. Det handlar om självklara begrepp. Deltar man i något så har man självklart ett ansvar för sitt deltagande. Hur man ser värderar deltagandet (bra eller dåligt) beror på handlingen man deltagit att utföra. Men ATT man deltagit och ATT man har ett ansvar för det är ju liksom själklarheter som inte avgörs av vad man tycker, det avgörs av vad man gjort (deltagit) och är inget man slipper bara för att man själv tycker att man inte har något ansvar för vad man deltar i. 

    Det är ju lite lustigt att folk mer än gärna medger sitt deltagande i att göra bra saker, saker som får andra att må bra. Då är begreppet deltagande hur enkel som helst.. "det där var minsann jag med och gjorde!" Men så fort man pratar om saker som inte är så trevliga, nä då är det tydligen jättesvårt att förstå begreppet deltagande 


    Jag har aldrig någonsin varit otrogen eller älskarinna och skulle aldrig någonsin tänka mig att vara det. Jag är dessutom väldigt bra på att ta på mig mina fel och brister, så få inte våra olikaåsikter till att handla om att inte ta ansbar.

    Man ansvara för sitt eget agerande, det har jag skrivit jättemånga gånger. Men man amsvarar inte för någon annans agerande.

    Så ja älskaren är ansvarig för att ha haft kysst/haft sex med/eller vad det nu kan vara med en gift person trots att hen bör vara medveten om att detta kan skada tredje part. Det är hen helt och hållet ansvaig för (hur fel och omoraliskt man anser denna handling vara är förstås i dividuellt och upp till den egna moralen). Detta har jag också skrivit tidigare.

    Men själva otroheten är bara den otrogne ansvarig för eftersom det bara är hen som begår den. Om två personer stjäl en bil så har ju båda stulit bilen och gjort sig sky,diga till brott. Om en gift person (med momogamt löfte) har en relation med en person utan ett monogamt löfte så är det endast den gifte som begår en otrohet. Den andre har ju inte brutit mot nån överenskommelse. (Men båda biltjuvarna har brutit mot lagen).

    Jag vet inte om du har företräde framför mig att tolka vad en otrohet är, eftersom du säger att det är så självklart att detär din uppfattning som gäller. Jag anser att en otrohet är när en person bryter ettlöfte om monogami som hen har med en annnan person. De är bara de personerna som gett varandra löftena som kan vara otrogna. Delaktighet till otrohet finns därför inte såsom jag ser det. Vi har väl helt enkelt olika åsikter om det. Är det omöjligt att acceptera för dig?

    Men huvudpoängen för mig är att man inte kan vara otrogen och sen påstå att man blivit stulen, manipulerad osv. Man får srå upp för det svek som man själv begått och ansvara för det. Inte skylla på någon annan. Jag tycker att ts med sitt språkbruk lägger ansvaret på helt fel person.
  • Anonym (Sara)

    För att försöka förklara hur jag ser på otrohet så det viljan/beredskapen att gå bakom sin partners rygg genom att bryta ett viktigt löfte som är grejen. Att vara beredd att bedra hen , ljuga, att behandla hen på det sättet. Det är som är den stora grejen med otrohet. Och det kan ingen annan vara delaktig i, det står man för på egen hand.

    Om personen försöker göra detta så har hen betett sig illa oavsett om hen lyckas med aktiviteten eller inte. Huvudsaken är inte i sexualakten som sådan utan i sveket som den innebär - och det sveket kan ju endast den som givit ett löfte stå för ingen annan.

    Så det finns ingen annan som är medansvarig för otrobeten. Det är den otrognes helt egna svek mot sin partner.

    Så som jag ser på det.

  • Anonym (Sara)
    Bjoer skrev 2020-10-26 09:06:50 följande:

    Ursäkta att jag inte svarar på alla våra inlägg tidigare, men jag vill försöka hålla diskussionen lite koncis.

    A kan inte vara otrogen utan B. B vet detta och ställer ändå upp. Detta möjliggör A att vara otrogen. Hur är det inte att hjälpa till? Det var ju därför jag tog upp medhjälp till brott tidigare. För att det skulle bli uppenbart att man just hjälper till och därmed är delansvarig. Delansvarig betyder inte att ansvaret minskar hos den andra. 

    Om vi ska gå till ditt förtalsexempel så är den otrogna den som skriver boken och den som den är otrogen med är förlaget eller tryckeriet. Om förlaget och tryckeriet VET OM att boken innehåller förtal och ändå trycker den, nog är de delansvariga för förtalet? Nog har de hjälpt författaren? Eller?

    Om jag håller upp dörren för en bankrånare som försöker fly, nog har jag hjälpt honom råna banken? Eller? Jag har ju inte rånat banken, det har rånaren, men jag har hjälpt honom. Om han kom undan tack vare att jag höll upp dörren, nog är jag delansvarig då? Eller? Det innebär ju inte att hans ansvar för att råna banken är mindre på något sätt, men jag är nu också inblandad.

    Så A är otrogen och B hjälper till och är därmed delansvarig för att A kunde vara otrogen.


    Jag förstår att du anser det

    Med exempelt om förtal försökte jag förklara hur jag ser på saken att göra om exempelt till ett annat funkar ju inte då ;) Jag ser alltså inte älskarinnan som förlaget eller tryckeriet (som ju också skulle kunna anses anvsariga för förtalbrottet) utan snarare som läsaren. Så som jag förklarade i mitt inlägg.

    Syftet med den liknelsen var alltså att förklara hur jag ser på saken. Inte att jag inte flrstptt ditt sätt att se på saken. Det var det bästa sättet jag kunde komma på att förklara, och framgår det inte nu heller får jag nog ge upp. Jag skyller dock inte på att ni andra är svagbegåvade som nån annan i tråden utan tänker att det ör jag som inte är förmögen att förklara bättre.

    Jag anser alltså inte att älskarinnan är ansvarig eller delansvarig för otroheten. Jag anser inte att man kan hjälpa till med en otrohet på det sätt du beskriver och därmed inte vara delaktig eller medhjälpare.

    Med allt detta sagt, vill jag ändå påpeka att min aktivitet i denna tråd egentligen inte handlade om dessa detaljer utan just om att ts språkbruk lägger ansvaret på fel person.

    Om man vill kalla någon för medhjälpare eller inte är inte superviktig för mig så länge man ibte skyller på älskaren att maken/makan är otrogen. Och så länge man inte börjar prata om otroheten som något som älskaren och maken gör tillsammans, ett gemensamt "brott". För det håller jag inte med om
  • Anonym (Sara)
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-26 12:47:03 följande:

    Men som sagt, att vara en medhjälpare eller ej avgörs inte av vad man tycker utan av vad man gör. Begreppet medhjälp saknar i sig värdering, man kan delta i både bra och dåliga handlingar.

    Underlättar du eller gör du ett rån möjligt genom ditt medverkande så ÄR du medverkande vare sig du tycker det eller ej. Det är inte så att domstolen kommer ta hänsyn till att du själv tyckte det var ok, du kommer bedömas efter vad du gjorde inte vad du tycker..

    Likadant är det med medverkan i en otrohet, det är vad du gjorde (att du låg med den som var otrogen) som avgör om du deltagit eller inte. Inte att du själv tyckte det var ok. Till skillnad från rån så är otrohet inte olagligt och därför slipper man bli dömd för det och då kan man kosta på sig att påstå att man är oskyldig för det finns ju inga lagar att dömas från annat än allmänhetens moral, men hade det varit olagligt så hade man dömts för medhjälp precis som vilket annat brott som helst.

    Mao, att du deltagit råder det ingen som helst tvivel om för det har avgjorts av dina handlingar. Vad du sen själv tycker om det är en helt annan sak. Men precis som vid ALLA andra handlingar så kommer man inte ifrån sitt ansvar för vad man gjort enbart för att man själv tycker man saknar ansvar,


    Nja det beror ju också definitionen av "brottet" som jag fösökt förklara. Om man hjälper till med ett brott eller inte beror ju på vad man anser att brottet består i. Och jag anser som sagt att "brottet" i otrohet snarare handlar om sveket, bedragandet och lögnen än sexet som sådant. Jag tänker att man är mer av en medbrottsling om man som vän hjälper den otrogne att komma med lögner och ursäkter till frun (tex påsåtr att man umgåtts fast man inte har det) än som älskarinna. Älskaren har enöigt mig som sagt ungefär samma roll som läsaren till förtal. Kan ha en viss påverkan på händelsen men inte en direkt drlaktighet eller direkt ansvar.

    Men som sagt, jag tror inte av jag lyckas förklara min syn och det är ok. Du får anse att jag har fel och inte fattar något, det är helt ok. Jag tycker dock fortfarande som jag gör. Och det vi,tiga är fortfarande för mig att man inte genom dessa begrepp minskar den otrognes fulla ansvar för sitt svek.

    Jag anser för övrigt också att man är ansvarig för sina handlingar, både bra dåliga och neutrala.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-26 13:46:57 följande:

    Nej det är det absolut inte, att medhjälp tas upp vid brott är för att själva handlingen varit brottsligt och alla som deltagit behöver då undersökas för att utdela lämpliga straff,  men du kan även delta i bra handlingar som, tex delta i att ordna en fest år någon, hjälpa någon städa, hjälpa någon bygga något eller laga något.

    Så fort du deltar i något så ÄR du delaktig och har därmed ett ansvar för vilka konsekvenser det fick för andra (bra eller dåliga). Hur det sen värderas beror på vad för slags handling du deltagit i. Deltar du i något brottsligt så bedöms din medhjälp för att utdela straff, deltar du i att ordna en fest åt någon eller hjälper någon städa så värderas din insats positivt och ditt "straff" blir tacksamhet. Men ATT du deltagit och är ansvarig för vilken konsekvens det fick för andra (bra eller dåligt) råder det ingen tvekan om för det har avgjorts av vad du gjort.

    Men enligt dig så har man ett ansvar bara om man själv tycker det, enligt dig avgörs medverkan av vad man tycker och inte vad man gör. Vilket är fel, för hade det varit så så hade man inte kunnat dömas för medhjälp till brott bara för att man själv tyckte det var ok. Då hade man inte lagt ner tid för att söka bevis för din medhjälp utan bara frågat dig vad du själv tycker.

    Du kan ganska lätt slå hål på dina egna argument genom att låtsas att otrohet varit olagligt. Då hade den som varit otrogen utfört en brottslig handling, vad hade din medverkan då klassats som? Tror du dina argument hade hållit i en domstol?

    Tror du att du hade sluppit undan genom att säga att du inte tycker du har något ansvar för vad du deltog i?


    Nja, så enkelt är det inte. Det beror ju på vad som anses vara ett brott och vad som anses vara medhjälp osv. Hur lagstiftningen skulle utformas. Är det så att man skulle instifta en lag mot sex utanför äktenskapet skulle rimligtvis även älskarinnan ses som skyldig/medskyldig. Handlar det däremot om ett kontraktsbrott mellan två personer i ett äktenskap (att äktenskapet sågs som ett kontarkt där man juridiskt bindande lovade varandra trohet) är det inte alls säkert eller ens troligt att älskarinnan skulle anses ha någon del i brottet eller anses ha varit delaktig i kontraktbrytandet (eftersom hon inte ingått något kontrakt).

    Om man skulle kunna skriva ett juridiskt bindnande avtal där jag och min man lovar varandra att aldrig mer äta kakor, skulle rimligtvis inte bagaren jag köper kakan av anses medskyldig för mitt kontraktsbrott och få något straff för det. Helt enkelt för att hen inte varit med och stiftat överenskommelsen.

    Så visst beror det ju på vad man anser att "brottet" består i, vilka som kan vara delaktiga och medskyldiga till  brottet.
  • Anonym (Sara)
    Bjoer skrev 2020-10-26 15:07:38 följande:

    Jag ser inte riktigt hur det spelar roll att otroheten består i sveket snarare än sexet. Sveket består ju i att personen ligger med dig istället för sin fru. Om du vet om att personen är upptagen är du ju i högsta grad medverkande till sveket. Det är inte du som sviker någon, men du hjälper någon att svika sin partner. Du möjliggör sveket. Precis som en person som ljuger för att hålla det hemligt hjälper någon att svika sin partner. Jag menar, jag som vän med den otrogne har ju inte heller lovat något till dens partner men ändå anser du att den kan tänkas vara medbrottsling?


    Fpr mog spelar det stor roll. Älskarinnan deltar inte i sveket, endast i kyssen/sexet/hålla hand eller vad det nu är paret kommit överens om räknas som otrohet.

    För mig handlar inte sveket främst om att "personen ligger med älskarinnan jstället för frun" utan att han gör detta mot deras gemensamma överenskommelse, bakom hennes rygg och är beredd att ljuga för henne om en sån sak. Däri ligger sveket enligt mig. Och i det sveket ser jag inte älskarinnan ha ett ansvar.

    Hon har dock ett ansvar i sin egen handling - att ha sex med en gift man trots att hon vet att det kan innebära sorg för en frun i fråga. Den handlingen är hon fullt ansvarig för. Men inte för hans svek, det delar han inte med någon.

    Så ser jag på saken. Jag förstår att du ser det annorlunda.
  • Anonym (Sara)
    molly50 skrev 2020-10-26 16:30:26 följande:

    Fast deltar man i att ha sex,kyssas eller hålla hand med honom så gör man det ju möjligt för honom att vara otrogen.

    Jag tror att det är det som Bjoer och Anonym (sådär) menar.

    Självklart är man inte ansvarig för de löften mannen har gett sin fru,

    Men man är ansvarig för sina egna handlingar.

    Som de handlingar som gör det möjligt att såra en annan människa.


    Ja jag förstår vad de menar. Men jag tror inte att jag lyckas förklara hur jag menar :)

    Jag har också skrivit många gånger att om man självklart själv är ansvsrig för att vara med en gift person pch därmed riskera att bidra till att såra en annan människa. Jag har skrivit att man är ansvarig för sina egna handlingar och för att reflektera över hur handlingarna påverkar andra.

    Men dettaräcker tydligen inte , det är tydligen viktigt att man ser älskaren som "skyldig för delaktighet i otrohet" och exakt så ser jag inte på saken. Jag ser inte älskaren som ansvsrig (eller delansvarig) för otroheten eftersom jag ser det som någpt som enbart berör två personer i en relation. Jag ser jnte otrobeten som ett "brott" älskaren och frun gör till sammans mot maken utan något som endast frun gör mot maken. Jag ser inte älskaren som en medbrottsling i otroheten. Men han kan ändå begå en omoarlisk handling.

    (Jag tänker att om min man skulle försöka vara otrogen mot mig skulle hans svek vara lika stort oavsett om han lyckades eller ej (om han nu misslyckades för att ingen annan ville ha honom). )

    Men det har blivit lite rundgång i diskussionen och den har nästan blivit rent semantisk till slut.

    Som jag också skrivit flera gånger är det viktiga för mig att man inte lägger över den otrognes ansvar på någon annan. Det jag reagerade främst på var begrepp som "manipulerad" och "stulen". Det är ingen jöttegrej för mig om någon annan vill anvönda begreppet "delaktighet i otroheten" så länge man lägger ansvaret på otroheten där den hör hemma och inte skyllerpå nån annan. Och det borde väl vara ok att se var och en ansvarig för sina handlingar utan att vilja använda begreppet "delaktig i otrohet".
  • Anonym (Sara)
    molly50 skrev 2020-10-26 17:00:13 följande:

    Jag förstår vad du menar. 

    Men jag tycker ändå att man är delaktig i otroheten när man gör det möjligt för en person att vara otrogen.

    Men ansvaret för de löften den otrogne har gett sin partner ligger endast på honom/henne.


    Det förstår jag att man kan tycka. Jag ser dock inte så på det.
    Bjoer skrev 2020-10-26 17:03:34 följande:

    Fast det är ju samma sak. I det här fallet är att svika någon att göra det man kommit överens om att inte göra. Ex. kyssas eller ha sex. Hon deltar i den handlingen och är därmed delaktig i sveket. Hon sviker inte själv frun, men hon deltar i mannens svek. Det verkar lite som att du anser att eftersom hon inte personligen sviker frun kan hon inte vara delaktig i mannens svek. Stämmer det?


    Jag anser att hon inte kan vara delaktig i mannens svek eftersom det är hans svek som han inte kan dela med någon. Jag tänker att sveket också mer handlar om att vara beredd att göra frun illa och gå bakom hennes rygg än något annat. Och det är ju inte något som älskarinnan gör bara han. Hon är snavrig för sin ha dling men inte för hans.

    Men ja kanske är det så jag menar, om jag förstår dig rätt.

    Men som sagt, vill ni kalla det för delaktighet i otrohet är det inte hela världen för mig så länge man inte förminskar den otrognes fullvärdiga ansvar. Jag har betydligt mer i mot begrepp som manipulation och stöld än "delaktighet i otrohet". Detä är väl mer om det används som att att han "minsann inte var ensam, de var två om det" osv som det spelar roll. (Eller om det jämförs med att sälja droger eller köra en flyktbil ;))

    Jag tänker att hennes handling inte har så mycket med mannen och fruns relation attgöra. I det efterspel som kan bli mellan mannen och frun borde hon vara ganska ointressant och spela ingen som helst roll. Det är ju vad som hänt i deras relation som spelar roll då.

    Hennes handling är ju mer intressant för henne privat, att reflektera över den egna moralen osv.

    Så till viss del handlar det om att om man efter en otrohet fokuserar på hur hemsk älskarinnan är så hamnar dokus på fel person. Som ts som skriver om den andra kvinna som stjäl och förstör. Då tycker jag att fokus hamnar fel.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Helga) skrev 2020-10-27 12:02:28 följande:

    Jag håller med dig.

    Ni som tycker att älskarinnan är utan skuld, skulle ni tycka likadant om det var er man som va otrogen? Skulle ni inte klandra älskarinnan alls då? Ofta är det nån som familjen känner, kanske bekant eller vän till frun.

    Skulle ni då verkligen bara anklaga mannen?


    Vem jag skulle anklaga om jag blev utsatt för det vet jag inte. Har varit med om otrohet en gång, men personen i fråga gjorde slut med mig direkt efter (var alltså min sambo som gjorde slut föratt ha träffat en ny). Jag ansklagade verkligen inte hans nya för det som hänt hon var helt oviktig för mig, men vet inte hur jag skulle ha känt i en annan situation. Det är nog svårt att svara på vilka känslor man skulle få innan något hänt. Jag kanske skulle anklaga mig själv i den upprörda situationen - men det innebär ju inte att jag tycker att det är den bedragnes fel. Känslor är dock inte alltid så logiska.
Svar på tråden Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?