• Anonym (Sara)

    Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?

    molly50 skrev 2020-10-28 10:56:22 följande:

    Visst finns de som försöker förföra upptagna personer.

    Men huruvida den upptagne nappar på dessa knep eller inte är absolut den upptagnes ansvar.

    Så jag håller med om att man inte kan vara ansvarig för någon annans otrohet.

    Men det är det jag menar blandas ihop med att vara ansvarig för att själv delta i någon annans otrohet.

    För det ansvaret kan inte heller läggas på någon annan.

    Så att man är ansvarig för sina egna handlingar kan jag också hålla med om.

    Så att delta i någon annans otrohet,fullt medveten om hur det kan påverka en tredje person,kan jag inte se som oskyldigt.

    Hur man än vänder och vrider på det.

    För övrigt så tror jag att vi är ganska ense.


    Jag tror också att du och jag är ganska ense i sak.

    Just nu känns det som att diskussionen mer handlar om vilket begrepp man använder :)
  • Anonym (Sara)
    Bjoer skrev 2020-10-28 09:33:37 följande:

    Men det är lite det här som är kärnan i det. Hur har hon betett sig illa mot sin vän? Hon har inte lovat något om trohet. Om hon inte ljuger om det heller, utan är öppen med att hon har sex med polarens man så går hon inte bakom ryggen på polaren heller. Det som var problemet med otroheten har du tidigare sagt är sveket och det är det bara mannen som gör. Så vad är egentligen problemet? Varför är det fel att ha sex med polarens partner?

    Jo, det är för att det hjälper partnern svika någon. Då är man delaktig.

    Alltså, jag vet att vi nog egentligen är överens. Vi anser båda att både den som är otrogen och älskaren/innan har ansvar för det som har hänt och att den som är otrogen inte har mindre ansvar (normalt sett) bara för att någon annan är medskyldig. Jag förstår bara inte motståndet mot att någon kan vara medskyldig, medansvarig?


    Motståndet ligger i att jag anser att när man pratar i de termerna lägger över den otrognes ansvar på älskaren/älskarinnan. Så som ts gör och såsom du gjorde när du jämförde med dammsugarförsäljaren.

    Det övriga tycker jag att jag svarat på massor av gånger. Det är oftast fel att medvetet göra något som som man vet sårar ens vän. Liksom det oftast är fel att medvetet göra något som sårar en främling också för den delen. (Sen är ju inte heller det svartvitt utan man får ju göra en bedömning i varje situation men generellt är det så). Man kan såra någon utan att vara ansbarig för en otrohet. För mig är det inte så att endera är man ansvarig för otroheten eller så har man inte gjort något fel alls. Så resonerar inte jag.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (...) skrev 2020-10-28 11:41:55 följande:

    Hon har inte deltagit i din mans otrohet (enligt ditt sätt att resonera), så på vilket sätt sårar hon dig? För dig är ju inte sexet det viktiga, utan det brutna löftet, sveket din man gör. Hon har väl aldrig lovat dig att inte ligga med din man.

    När du säger att hon lurar dig, ljuger och sårar dig, då är det ju för att hon är delaktig i otroheten Lika delaktig som om det var någon du inte känner. Så ditt resonemang håller inte.

    Du verkar inte förstå att sexet är otroheten, om inte sexet finns där, så har han ju aldrig brutit sitt löfte. Så självklart är älskarinnan delaktig i otroheten. Eftersom otroheten består av sexet de ägnar sig åt. 


    Jag tror att om du vill veta hur jag resonerar kring det kan lista ut det genom att läsa alla tudigare inlägg där jag försökt förklara hur jag menar. Annars får drt vara. Jag kan tyvärr inte förklara bättre än så.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (...) skrev 2020-10-28 11:41:55 följande:

    Hon har inte deltagit i din mans otrohet (enligt ditt sätt att resonera), så på vilket sätt sårar hon dig? För dig är ju inte sexet det viktiga, utan det brutna löftet, sveket din man gör. Hon har väl aldrig lovat dig att inte ligga med din man.

    När du säger att hon lurar dig, ljuger och sårar dig, då är det ju för att hon är delaktig i otroheten Lika delaktig som om det var någon du inte känner. Så ditt resonemang håller inte.

    Du verkar inte förstå att sexet är otroheten, om inte sexet finns där, så har han ju aldrig brutit sitt löfte. Så självklart är älskarinnan delaktig i otroheten. Eftersom otroheten består av sexet de ägnar sig åt. 


    Jag gör ändå ett sista försök att förklara.

    Ja det är det brutna löftet och att gå bakom ryggen mm som är den stora sakne med otrohet för mig.

    Eftersom väninnans svek inte är att vara otrogen behöver ju inte ett brutet löfte vara den stora grejen i hennes då,iga beteende. Henne dåliga beteende består i att dels göra något som hon vet att jag blir ledsen av dvs ha sex med min man och dels att gå bakom min rygg med detta och ljuga om det.

    Varför jag inte ser älskaren ansvarig för otroheten orkar jag däremot inte förklara en gång till. Det finns att läsa i gamla inlägg.

    Jag kan sammanfatta vad jag tycker så här:

    1. Endast den som är otrogen är ansvarig för otroheten. Denne kan inte skylla i från sig på någon annan utan får stå för sin otrohet helt själv.

    2. En vän som har sex med ens partner beter sig illa av de skäl jag nämner ovan. Och är förstås anavarig för dessa handlingar.

    3. En okänd person som har en r3lation med en person i en monogam relation är ansvarig för att en handling som hen vet kan såra tredje part. Hen har ansvar för sitt beslut och sin handling. Vill man kalla detta för "delaktighet i otrohet" är det ok för mig så länge det inte innebär att man går emot punkt 1.

    4. I extremfall kan en person manipuleras eller hotas på ett sättsom gör att hen inte kan ses som helt ansvarig för sina handlingar. Det skulle alltså kunna inträffa även gällande otrohet, men då i så extrema undantagsfall att det i te är intressant för en sådan här diskussion.
  • Anonym (Sara)
    Bjoer skrev 2020-10-28 13:00:42 följande:

    Ok. I vissa fall är det ju så, beroende på situation, men i det flesta fall så betyder inte delansvarig minskat ansvar hos någon annan. Som jag nämnde innan, det är inte ett nollsummespel där 100% ansvar ska fördelas ut på ett antal parter. Om en person rånar en bank är den ansvarig för det. Om den har någon som kör flyktbilen utanför blir den inte mindre ansvarig för sitt handlande när det kommer till att råna banken, men den som kör flyktbilen är fortfarande delansvarig för bankrånet eftersom den deltog alternativt hjälpte till. Fler är ansvarig men ingen är mindre ansvarig än tidigare för sitt eget handlande.


    Ja, jag har läst dina jämförelser förut. Jag har också försökt förklara att det inte alltid är så

    Man kan intevara delaktig för npgot som man inte är delaktig i - vilket jag allltså inte anser att man är i en annans otrohet inte på det sätt som du måste mena med dina jämförelser Men jag orkar inte försöka förklara hur jag tänker där en gång till. Det är helt ok för mig att jag inte lyckas förklara det.

    Och det är helt ok att andra vill använda termen "delaktighet i otrohet" även om jag själv aldrig skulle göra det.

    Den semantiska delen är inte jätteviktig för mig även om jag också försökt förklara den, utan viktigare är ansvarsdelen. Så kan man använda sig av begreppet "delaktighet i otrohet" utan att förminska den otrognes ansvar för sin otrohet så är det ok för mig. Även om jag själv aldrig skulle uttrycka mig så (av förklarade skäl).
  • Anonym (Sara)
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-30 11:54:48 följande:

    Jaha så nu existerar helt plötsligt medverkan... 

    För egoisten själv gör det ju ingen skillnad för personen bry ju sig ändå inte om andra, för den som drabbas gör det jävligt stor skillnad.


    Gör det så stor skillnad för den drabbade? Om min man försökte var otrogen med 10 personer och 10 sa nej eller om han försökte med 10 och en sa ja (och jag fick reda på det) skulle jag bli lika ledsen och känna mig lika sviken i båda fallen. Så för min del tror jag faktiskt inte att älskarinnans beslut skulle göra aå stor skillnad (under förutsättning att jag fick kännedom om min mans agerande förstås).

    Det innebär ju inte att älskarinnan har mindre ansvar för sin egen handlng - vill jag bara säga så att den diskussionen inte blossar upp på nytt.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-30 12:20:42 följande:

    Jo det där är ju en klassisk rationalisering som både den som är otrogen och den som deltar gärna kör med för att rättfärdiga sitt agerande.... "det man inte vet om mår man inte dåligt av" ser man i alla otrohetstrådar.

    Men det är som sagt inget annat än en väldigt dålig ursäkt eftersom även om du inte vet om vad din partner eller deltagaren gör mot dig bakom din rygg så lever du ju ändå i lögn, i ett förhållande du inte hade varit kvar i om du vetat och med personer du inte hade umgåtts med om du hade vetat sanningen. Lurad är du oavsett, och en omoralisk handling blir inter moralisk bara för att personen man gör det mot inte vet om det än.

    Det argumentet är som att påstå att det är ok att förskingra eller delta i att förskingra företagets pengar bara för att de inte vet om det. Ett brott (eller omoralisk handling) är ju lika fel oavsett om den drabbade vet om det eller ej. 

    Om någon annan än den drabbade kommer på förskingraren och deltagaren med det så kommer de straffas lika hårt oavsett om den drabbade känner till det eller ej.


    Det skulle vara trevligt om du inte hittade på att man sagt andra saker än ,an sagt.

    Jag har inte gett älskarinnan en ursäkt eller sagt att en omoralisk handling blir moralisk. Och jag ahr inte sagt att det gör skillnad för handlingen som sådan om man får reda på den eller ej. Det har jag över huvud taget ej diskuterat i det citerade inlägget.

    Jag ifrågasatte bara om det de facto gör så stor skillnad för den drabbade om älskarinnan säger ja eller nej till att bli älskarinna. Jag skulle bli lika ledsen oavsett i alla fall.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-30 12:44:44 följande:

    Fast det stämmer ju inte att du skulle bli ledsen oavsett, för du har ju själv skrivit att du skulle bli ledsen på en vän som låg med din man. Och enligt ditt resonemang här så skulle det ju inte spela någon roll för dig om din vän a ja eller nej till att ligga med din man.

    Så de facto verkar det spela roll även för dig om älskarinnan säger ja eller nej


    Va?

    Jo jag skulle bli ledsen oavsett. Jag skulle bli ledsen om min partnee försökte vara otrogen. Och jag skulle bli lika ledsen om han lyckades med det eller ej. Jag skulle känna mig otroligt sviken av honom oavsett om kvinnan sa ja eller nej.

    Om min väninna hade sex med min bakom ryggen skulle jag också bli väldigt ledsen och sårad av henne.

    Det finns flee än en sak som gör mig ledsen i livet.

    Men det har du rätt i, att handlar det om en väninna gör det skillnad om hon säger ja eller nej. För säger hon ja blir jag inte bara sårad av min man utan också av henne. Dubbelt upp.

    Handlar det om en främling däremot kan jag inte se att det gör någon skillnad för mig.

    Och i inget av fallen gör det ju skillnad i hur sviken jag känner mig av min man.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-30 13:02:39 följande:

    Tja, folk känner väl olika, vissa är kanske ok med att främlingar deltar i att göra duma saker mot dem, andra inte. Men det du tar upp nu är ju känslor inte ansvar. Men det som hittills diskuterats är inte hur var och en känner kring ansvar utan om man har eller inte har ett ansvar för vad man gör eller deltar i att göra.

    Om du deltar i råna en bank så spelar ju inte det någon roll vad banken känner kring ditt deltagande, du kommer bedömas efter vad du gjort inte vad andra eller du själv känner kring det.


    Jag svarade bara på det inlägget där du skrev att det gör otroligt stor skillnad för den drabbade om "älskaren" säger ja eller nej till att bli älskare.

    Det var enbart det inlägget jag adresserade.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-30 13:51:19 följande:

    Ja och jag har ju oxå svart på varför jag tycker det gör skillnad om man svarar ja eller nej. Den som svarar ja är den som då möjliggör handlingen och därmed oxå allt det som drabbar den som blir bedragen. Om ingen svarar ja så blir ju handlingen aldrig av.


    Nej det förstår jag. Men det var jag funderade på, hur stor skillnad det gör för den drabbade egntligen om den faktiska otroheten blir av eller ej. Om det är inte är tillräckligt illa att partnern försökt vara otrogen. För mig skulle det ganska säkert vara så.

    Men det kan man ju tycka olika om förstås.

    Men det var det min fundering handlade om.
Svar på tråden Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?