• Anonym (Sara)

    Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?

    Bjoer skrev 2020-10-20 13:29:45 följande:

    Om syftet är öppet är det inte manipulation. Manipulation är när du gör något med ett dolt syfte.Du är (del)ansvarig för att ha skapat situationen som leder till handlandet. Intressant här är t.ex. att gå till lagen för liknande situationer när det kommer till brott. Man kan dömas till medhjälp till brott när man själv inte begått handlingen. Lagen säger alltså att du har ett delansvar för gärningen även om du inte själv är den som utför den. Källa. (Intressant not från källan: "Ett nästintill obetydligt bidrag till ett brott räknas som medhjälp, se NJA 1963 s. 574 där en man dömdes för medhjälp till misshandel för att han höll gärningsmannens rock. Det ställs däremot som förutsättning även att hjälpen varit behövlig, se SOU 1996:185, s. 193.")


    Kan du ge ett konkret exempel?

    Jag gissar att man blir skyldig till ett eget brott inte att den andre kan hävda minskat ansvar för sitt brott? (Om det inte handlar om grov manipulation, sånt förekommer ju också).
  • Anonym (Sara)
    Bjoer skrev 2020-10-21 08:55:13 följande:

    Ett exempel var han som höll i rocken medan gärningsmannen misshandlade. Ett annat är att sitta med i en stulen bil (om man vet att den är stulen).

    Ja, det är ett eget brott och gärningsmannen får inte minskat straff. Tre som rånar en bank får inte en tredjedel av straffet var för att alla är ansvariga, de får alla fullt straff. Det är också lite det som är min poäng i vissa av mina inlägg. Ansvar är inte ett nollsummespel. Att man är delansvarig som älskare/inna betyder inte per automatik att den som är otrogen får minskat ansvar. Det beror, anser jag, som sagt på omständigheter och hur drivande partnerna har varit.


    Jag tror du svarade mig på ett inlägg där jag skrev att man i normalfallet inte kan vara ansvarig flr det en annan person gör. Så om jag tolkar dig rätt säger du inte emot det (om man bortser från specialfall med extrem manipulation, hot mm). Man kan däremot bli skyldig till ett annat brott som innebär atthjälpa en annan person begå ett brott men blir inte skyldig till dennes brott?

    Det är lite svårt för mig att hänga med i jämförelsen då inte otrohet är ett brott, men jag försöker förklara hur jag tänker.

    Jag anser att det är bara den som är skyldig till otrohet som är skyldig till otroheten, eftersom det bara är hen som har gjort ett sådant frivilligt avtal om trohet dem emellan.

    Älskaren gör sig "skyldig" till att att ha sex med en person som redan har en partner och därmed kanske såra denne paryner. Inget annat.Hen delar inte skulden för otroheten på något sätt, enligt mitt sätt att se på saken,
  • Anonym (Sara)
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-21 12:56:45 följande:

    På vilket sätt menar du att det är svårt att hänga med i att delta i en omoralisk handling är fel oavsett om det handlar om brott eller otrohet?

    Liknelsens syfte var att belysa att man har ett ansvar för vad man väljer att delta i oavsett om det handlar om bankrån eller otrohet.

    Ditt sätt att se på det håller inte eftersom då skulle det ju vara helt ok att delta i ett bankrån genom att köra flyktbilen. För det enda du gör är ju att köra en bil och det är väl inte fel? Att sälja droger skulle ju oxå vara ok för du har ju inte tillverkat dem, du bara säljer en produkt.

    Du plockar medvetet bort vad sexet innebär för de drabbade och får det att enbart handla om sex och inte ett stort svek OXÅ. När man har sex med någon som är upptagen så har man inte bara sex, man deltar även i att bedra personens familj.

    Varför tar du bort det ur ekvationen och får det att bara handla om sex?


    Oj vad konstigt du tolkar.

    Jag har inte svarat på huruvida det är "fel" att delta i en omoralisk handling eller ej. Jag diskuterade kring huruvide en person kan sägas vara ansvarig för en annan persons handling. Inget annat.

    Att köra bil (o man har körkort och bilen ör ens egen ocn man följer trafikreglerna) är inte olagligt. Att köra en flyktbil är däremot olagligt och väldigt väldigt fel. Jag förstår inte dina konstiga exempel. Varför skulle det vara ok att köra en flyktbil (begå ett brott) för att det är ok att köra bil i vanliga fall? Superknepiga exempel som får stå för dig helt och hållet. Jag har inte ens antytt något liknande.
  • Anonym (Sara)
    Bjoer skrev 2020-10-21 14:53:50 följande:

    Om det är ett brott eller inte är egentligen oväsentligt. Det handlar ju om någon slags moralisk bedömning i slutändan. Det är ju det lagar är i grund och botten, en formalisering av samhällets gemensamma moral. Anledningen till att jag tog upp medhjälp till brott som exempel var mest för att visa på att samhället på ett formellt plan tycker man är medansvarig för något även om man inte utförde handlingen själv, så länge man hjälpte till på andra sätt. Det handlar ju om att möjliggöra handlingen. Medhjälp hade ju inte varit brottsligt om samhället inte ansåg att man var delansvarig för brottet. Att hålla någons rock är ju inte brottsligt.

    På samma sätt möjliggör man otroheten när man ligger med någon som är upptagen. Utan dig kan personen inte vara otrogen (med dig). Därför är man medansvarig. Det tar inte bort från den andra personens ansvar per automatik, men det kan göra det beroende på hur pådrivande man har varit. Som sagt, en flytande skala från inte ansvarig alls till helt ansvarig.


    Jag är inte expert på lagstiftning, långt iftån, men jag tänker att när man lagstiftar så bestämmer man olika saker som är brottsligt, tex råna en bank eller att hjälpa en bankrånare att fly. Och så bestämmer man straffvärde osv för de olika brotten. Nör man sedan blir åttalad för ett brott blir man bara åttalad för det man själv gjort. Man blir inte delaktig i den andre personens brott, det får den ansvara för själv. Har två personer rånat en bank blir båda två var för sig åtalade för brottet ifråga.

    Om vi skul,e ha en galen moralpolis som förbjöd otrohet är det väl inte helt omöjligt att "sex med gift person" också skulle bli ett brott. Vid en otrohetsaffär skulle då den otrogne bli åttalad för sin otrohet och den andre för att ha haft sex med en gift person. Men varoch en skulle vara skyldig till sin egen specifika handling.

    Det är det jag försöker säga. Jag tycker att ts genom att påstå att en älskarinna stjäl en man ganska påtagligt lägger över ansvaret för otroheten på älskarinnan. Om man blir stulen kan man knappast ha ett sörskilt stort ansvar själv.

    Och jag anser att man (förutom i extremfall) enbart har ansvar för sin egen handling och för sina egna överenskommelser. Jag kan inte vara ansvarig för att du bryter ett löfte om jag inte har tvingat dig till det eller manipulerat dig så pass att du inte längre är förmögen att ta beslut. Du är helt och hållet själv ansvarig för de löften du bryter anser jag. Och jag kan ju inte vara skyldig till att ha brutit ett löfte eftersom jag inte brutit något löfte. SÅ ansvaret för otroheten ligger enbart på den otrogne, enligt mig.

    Sen är var och en anavarig för sina egna handlingar och hur de kan tänkas påverka andra.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-21 13:18:48 följande:

    Fast ingen har ju sagt att man ansvarar för andras handlingar, det som sägs är att man ansvarar för sitt eget deltagande. Det är ingen som sagt att det är man själv som är otrogen, det som sägs är att man då deltar i någon annans otrohet.

    Ja  precis att köra bil är ju inte olagligt, det man straffas för när man kör en flyktbil är att man deltagit i ett bankrån inte för att man kört bil. På samma sätt så kritiseras man för att ha deltagit i en otrohet inte för att man haft sex när man ligger med någon som är upptagen.

    Men enligt dig så deltar man ju inte i en otrohet när man ligger med någon som är upptagen, man har bara sex. Hur får du ihop det där? Det är ju dig personen är otrogen med, och ändå menar du att du inte deltar?


    Det anser jag att ts säger. En person som blir stulen kan bäl knappast ha särskilt stort ansvar i att någon annan stjäl denne.

    Om du ser tilkbaka i tråden handlar mitt första inlägg om att man inte kan vara otrogen och sen skylla på den andre. Detta har jag sedan forttsatt att diskurera på o,ika sätt beroende på vilka svar som jag fått.

    Har jag skrivit att "man bara har sex". Jag har ju skrivit att man gör sig skyldig till att ha sex med en upptagen man/kvinna, något som många anser omoraliskt..det gör man sig "skyldig" till.

    Nej jag anser inte att man deltar i otroheten. Otrohet är ett löfte mellan två personer som bryts av en person. Det kan en tredje part som inte gett något löfte göra sig skyldig till. Bara de två perosner som lovat varandra något kan ocks bryta löften och därmed vara skyldiga tillatt ha brutit det.
  • Anonym (Sara)
    Bjoer skrev 2020-10-22 09:14:24 följande:

    Fast i strikt mening så har mannen i misshandelsexemplet hållt i en rock. Det är inte olagligt i sig. Här blev han dömd för att det hjälpte den andra misshandla någon. Att hålla i rocken är alltså inte en fristående handling som han döms för utan han blir dömd just för att han är anses delaktig. Hade rockägaren dödat någon hade personen som hållt rocken blivit dömd till medhjälp till dråp/mord eller liknande. Trots att han i praktiken har gjort exakt samma sak.

    Fast nog kan man ha ansvar trots att man blir "stulen"? Om du inte låser din bil eller cykel och nån snor den, anser du inte det var oansvarigt av dig att låta bli att låsa? Jag tror de flesta tycker det var oansvarigt. Det innebär inte att ansvar minskar hos den som snor bilen eller cykeln. Den har samma ansvar oavsett om cykeln är låst eller inte.

    Du ansvarar inte för den andras löfte men du ansvarar för att inte hjälpa till.


    Menar du denna liknelse rakt av att älskarinnan är tjuven och den gifte mannen slarvern som glömt låsa cykeln? I så fall står vi väldigt mycket längre i från varandra än jag trodde.

    Att det kan ses som oansvarigt att glömma låsa en cykel är för mig inte samma sak som att man är medskyldig till cykelstölden.

    På samma sätt kan man tycka att det är oansvarigt att ha en relation med en gift person utan att för den skull se älskarinnan som medskyldig till otroheten.

    Var nog den bästa liknelsen hittills så länge du inte menar att älskarinnan är cykeltjuven och därmed huvudansvarig för stölden/otroheten.

    Självklart har man som människa ett ansvar attreflektera över hur ens handlingar kan påverka andra och försöka ta beslut med hänsyn till det.Det har jag aldrig ifrågasatt.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Sara) skrev 2020-10-22 18:51:31 följande:

    Menar du denna liknelse rakt av att älskarinnan är tjuven och den gifte mannen slarvern som glömt låsa cykeln? I så fall står vi väldigt mycket längre i från varandra än jag trodde.

    Att det kan ses som oansvarigt att glömma låsa en cykel är för mig inte samma sak som att man är medskyldig till cykelstölden.

    På samma sätt kan man tycka att det är oansvarigt att ha en relation med en gift person utan att för den skull se älskarinnan som medskyldig till otroheten.

    Var nog den bästa liknelsen hittills så länge du inte menar att älskarinnan är cykeltjuven och därmed huvudansvarig för stölden/otroheten.

    Självklart har man som människa ett ansvar attreflektera över hur ens handlingar kan påverka andra och försöka ta beslut med hänsyn till det.Det har jag aldrig ifrågasatt.


    Drssutom o m man ska dra cykelstöldsliknelsen fullt ut är det ju inte ens den gifte mannen som varit slarvig utan hans fru som inte "låst honom" ordentligt :)

    Man kan ju knappast skylla på en cykel att den blir stulen, den är helt utan skuld.
  • Anonym (Sara)
    Bjoer skrev 2020-10-23 08:25:08 följande:

    Det var inte så mycket en liknelse som ett exempel på hur man kan vara delansvarig trots att man blir "stulen". Du verkade ju mena att man inte kan vara det.

    Fast hon har ju deltagit i otroheten? I cykelstöldsexemplet skulle hon vara någon som håller vakt så ingen ser, eller den som knipsar upp låset medan mannen faktiskt tar cykeln. Nog är den personen delaktig i cykelstölden trots att den inte de facto är den som tar cykeln?


    Nej, jag tycker väl inte att cykeln blir delansvarig om den blir stulen och en människa inte om hen blir kidnappad. Vad gäller otrohet anaer jag inte att det ha dla r om stöld och att användandet av det begreppet förminskar den otrognes ansvar och lägger över det på älskarinnan. Samma sak om man börjar använda begrepp som manipulation osv.

    Jag tror att det bara krånglar till det med alla dessa jämförelser och liknelser. Det är klart att man kan börja hävda att den lokale bagaren är delansvarig för min diabetes eftersom han skulle anses som en langare om socker vore förbjudet. Men det blir bara långsökt och märkligt med såna exempel enligt mig.

    Jag anser med bestämdhet att endast den otrogne är ansvarig för sin otrohet och inte kan skylla på andra för den. Att börja prata om att ha blivit stulen eller manipulerad är definitivt att förminska sitt ansvar.

    Älskaren är som sagt ansvarig för att ha en relation med en upptagen persom och därmed medvetet försätta sig i en situation som kan ge en annan person stor sorg,. Älskaren är dock ej ansvarig eller delansvarig för den otrognes otrohet. Det är denne hekt och hållet ensam ansvarig för.

    Jag tror inte att det hjälper med fler exempel utan att vi helt enkelt tycker olika.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-23 17:15:24 följande:

    Det är inte Bjoer som krånglar till det, det är snarare du som undviker den verkliga frågan genom att förvandla det till något annat. Anledningen till att det bli krångligt och det tas upp exempel beror ju på att du medvetet förvränger frågan och får det hela tiden att handla om att du skulle vara den som är otrogen och inte om att du skulle vara DELAKTIG i otroheten.

    Och det är väl klart att du alltid kommer ha rätt när du påstår att det inte är du som är otrogen för det stämmer ju. Men det är ju INTE det som sagts utan det som sägs är att du DELTAR i någon annans otrohet INTE att det är du som skulle vara otrogen.

    Men så fort det påpekas så vänder du återigen frågan till att handla om att det är du skulle vara otrogen och så går det runt runt och runt. Och exemplen blir bara krångligare och krångligare.

    Ni tycker inte olika, för du svarar inte på frågan Bjoer ställer. Du svarar på något helt annat än det som frågas. Bjoer pratar om ansvar för att DELTA i en otrohet, du svarar på ansvar för att VARA den som är otrogen.


    Jag tycker att vi diskuterar ansvar, huruvida någon av parterna har ansvar för otroheten eller ej. Och då menar jag att endast den otrogne har ansvar för otroheten.

    Jag började som sagt att skriva att man inte kan vara otrogen och skylla på nån annan för otroheten. Då skrev du att man i te kan ha sex med någon annas partner och inte ta ansvar för det (typ) och jag svarade att var och en ansvarar fär sin egen handling men att den otrogne inte kan skylla på älskarinnan. Och du svarade då att man inte heller kan skylla på den otrogne att älskarinnan väljer att ha sex med honom och jag frågade om någon har påstått det. Så började vår diskussion på ett ungefär.

    Sen har Bjoer och jag diskuterat vidare kring (om jag fattat honom rätt) kring huruvda man kan answs delansvarig för andras handlingar och specifikt för andras otrohet.

    Så det jag diskuterat är ansvar för otroheten. Om vi diskuterat förbi varandra ber jag om ursäkt. Men jag anser alltså att den enda som är ansvarig för otroheten är den otrogne.

    Men jag förstår inte riktigt vad du menar nu. Attdu diskuterat huruvida älskarinnan deltar i den andres otrohet. Vad betyder det? Hon deltar ju i den aktivitet som innebär att han gör sig skyldig till otrohet, om det är det du menar.

    Men jag har som sagt diakuterat ansvar för otroheten. Menr det något annat du vill diskutera får du nog förtydliga dig, för jag förstår nog inte i så fall, om du upplever att jag vänder på frågan. För då har jag missupfattat frågan.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-23 17:15:24 följande:

    Det är inte Bjoer som krånglar till det, det är snarare du som undviker den verkliga frågan genom att förvandla det till något annat. Anledningen till att det bli krångligt och det tas upp exempel beror ju på att du medvetet förvränger frågan och får det hela tiden att handla om att du skulle vara den som är otrogen och inte om att du skulle vara DELAKTIG i otroheten.

    Och det är väl klart att du alltid kommer ha rätt när du påstår att det inte är du som är otrogen för det stämmer ju. Men det är ju INTE det som sagts utan det som sägs är att du DELTAR i någon annans otrohet INTE att det är du som skulle vara otrogen.

    Men så fort det påpekas så vänder du återigen frågan till att handla om att det är du skulle vara otrogen och så går det runt runt och runt. Och exemplen blir bara krångligare och krångligare.

    Ni tycker inte olika, för du svarar inte på frågan Bjoer ställer. Du svarar på något helt annat än det som frågas. Bjoer pratar om ansvar för att DELTA i en otrohet, du svarar på ansvar för att VARA den som är otrogen.


    Jag försöker med en liknelse själv och får se oom jag lyckas förklara hur jag menar om det verkligen är så att det inte framgått.. De exempel som ni har dragit upp är brott under allmänt åttal där personen som ni jämför med älskaeinnan också gör sig skyldig till ett brott (i vissa exempel är hon hivudansvarig för ett beott men jag antar att det ni är ute efter är att man kan vara ansvarig för brottet även som "medhjälpare"). De liknelserna funkar inte för mig eftersom jag inte anser att man som älskarinna kan vara medbrottslig till en otrohet.

    Om vi nu ska envisas med att jämföra med brott så är det mer jämförbart med förtal Om en ansvarig utgivare ger ut något som kan räknas som förtal kan jnte läsaren av tidningen anses juridiskt ansvarig för förtalet. Man kan absolut tycka att hen är omoralisk som läser sån skit och gynna utgivaren genom att köpa tidningen men hen anses inte vara ansvarig för själva brottet "förtal". På samma sätt ser jag på ansvaret för otrohet. Det är bara den otrogne som är ansvarig för otroheten älskaren är inte ansvarig för den. Man kan tycka att hen också gör sig skyldig till en omoralisk egoistisk handling med hen är inte medskyldig till själva otroheten

    Nu får jag hoppas att ni inte kommer dragandes med något udsa rättsfall där läsaren åkt dit för förtal, för då faller min liknelse ;) Men jag hoppaa att jag lyckas förklara hur jag menar om det är så att det hittills inte framgått. (Men detär svårt med liknelser ).
Svar på tråden Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?