• Anonym (Sara)

    Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?

    Anonym (sådär) skrev 2020-10-30 14:10:38 följande:

    Du tror inte att det är lite skillnad på om din kille velat vara otrogen och att din kille knullat din kompis i 5 år?

    Visst är det säkert illa att ens partner öht vill vara otrogen, men jag tror att få reda på att man har blivit blåst i 5 år är en betydligt hårdare käftsmäll om man säger så...


    Kanske.

    Men har han försökt vara otrogen med allt och alla (eller för den delen enträget försökt med en person) under 5 år är det nog ungefär lika illa.

    Men visst är det så att det säkert känns jobbigare att man blivit lurad en längre tid än en kort, så tidsaapekten spelar säkert viss roll i hur lurad och bedragen man känner sig.
  • Anonym (Sara)
    Bjoer skrev 2020-11-02 13:43:56 följande:

    Fast det är ju oftast inte så det går till (tänker jag mig iaf.). I många fall så händer ju bara. Två personer fattar lite tycke, umgås mer, känslor blossar upp och sen när de är fulla eller ensamma på annan ort så leder det ena till det andra. Ingen i det här scenariot är ju tafatt, mer egoistisk eller empatilös än gemen man, utan detta är ju någon som kan hända alla. Om en person då sätter stopp vid steg ett, när man märker att tycke börjar fattas, så kommer det ju aldrig leda till något som kan bli en otrohet. Om man i det läget istället söker driva på relationen med någon man vet är upptagen, då anser jag absolut att man är en delorsak till att det ens blev någon otrohet öht.

    I ditt exempel, där någon notoriskt försöker vara otrogen 10 gånger på rad, där håller jag med dig. Det spelar ingen roll vem den andra är eller vad den gjort. Inte för att det helt plötsligt är moraliskt ok, utan för att det drunknar i den otrognas egoism och hänsynslöshet.


    Jag tror inte heller att det handlar om elakhet eller empatilöshet (nödvändigtvis). Men jag anser inte heller att saker bara händer. Att ha sex med någon är en aktiv handling, ett aktivt val som man gör själv. Och man har ansvar för sina egna handlingar. Det ansvaret kan man inte lägga över på någon annan.

    Den man väljer att starta en ny relation med kan därför inte sägas vara ansvarig för att man bryter sina löften eller kan ses som orsakare av detta och därmed ansvarig för en annans val. Så jag tycker inte att man kan säga att någon annan är delvis skyldig till att man är otrogen, om det är det du menar med det du skriver nu.

    Men det du citteade handlade ju egentligen inte om ansvar utan om känslor. Och det funderade jag om det för mig skulle gjort skillnad om min partner lyckades vara otrogen eller ej, grejen skulle vara att han var beredd att göra ett sådant val (mot mig), så jag tror inte att det skulle gjort så stor skillnad för mig om det blev en faktiskt otrohet eller ej. Men jag tänker ju också att "sådär" har rätt i det han skrev om tidsaapekten. Det skulle säkerligen spela en viktig roll känslomässigt.
  • Anonym (Sara)
    Bjoer skrev 2020-11-03 10:29:58 följande:

    Fast poängen är lite att oftast vet varken du eller din partner om du, eller han, är "beredd" att göra något sådant. Inte förrän man har hamnat i den situationen. Ett sätt att vara trogen är helt enkelt att aldrig utsätta sig för den typen av situationer. Och i det ligger också att inte utsätta andra för den typen av situationer. Jag ser inte riktigt hur det skulle vara mindre äkta trohet än att möta frestelserna och motså dem. Det handlar ju bara om att acceptera att vi människor ibland är mer känslo- och impulsstyrda än vi vill låtsas om och sen handla därefter.


    Jag vet inte om jag förstår riktigt hur du menar. Tänker du att otrogen blir man i stunden och det mer eller mindre är något man råkar bli på grund av omständigheterna?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (sådär) skrev 2020-11-03 12:40:49 följande:

    japp och det har heller ingen påstått, mannens ansvar är ganska självklar. Det som diskuteras här är hennes ansvar där vissa förnekar att hon öht har något som helst ansvar för sitt deltagande.


    Stämmer det verkligen? Jag tycker att det finns en hel del inlägg i tråden som framhäver älskarinnans ansvar för hans otrohet. Som menar att älskarinnan har ett visst ansvar för att mannen i fråga är otrogen, dvs hans handling, inte hennes.

    Så känns lite väl kategoriskt att hävda att ingen har påstått det.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (sådär) skrev 2020-11-03 17:41:20 följande:

    Det finns ETT enda exempel på inlägg i tråden som framhäver älskarinnans ansvar och det är TS ordval av att kalla hennes inbladning för stöld. ALLA andra inlägg har handlat om att älskarinnan har enbart ett ansvar för sitt deltagande och konsekvenserna det orsakat samt motpolens förnekande av att delta i en otrohet är deltagande och förnekande av att man har något ansvar för vad man deltar i.


    Nej, Bjoer har tex skrivit att älskarinnan är delansvarig för otroheten. Och eftersom det bara är mannen i exemplet som är otrogen måste det ju vara hans otrohet (dvs hans handling) som då är delansvarig för. Vems otrohet är hon annars ansvarig för? Finns fler sådana exempel i tråden.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (sådär) skrev 2020-11-03 17:50:58 följande:

    Ja precis DELansvarig inte ansvarig. När man DELtar så är man ju DELansvarig som i ansvarig för sin DEL i det hela.


    Ja ett visst ansvar, ett delansvar.

    Du menade alltså att det är ingen som sagt att HELA ansvaret för mannens otrohet ligger på älskarinnan? Men att fler anser att hon har visst ansvar för hans otrohet?

    Då missförstod jag.

    Men då är vi överens om vad som är sagt. Det är så vitt jag vet ingen som sagt att älskarinnan är ensam ansvarig för den otrognes otrohet.
  • Anonym (Sara)
    Bjoer skrev 2020-11-04 09:29:00 följande:

    Jag är lite osäker på vad du menar med din fråga här? Otroheten sker när de har sex (eller kysser varann eller vad som nu räknas för paret som är ihop). Men för att det ska ske måste det ju finnas ett tillfälle. Man kan ju skapa förutsättningar för att vara trogen eller för att vara otrogen. Om jag t.ex. vet med mig att jag har dålig impulskontroll när jag är full kan jag låta bli att gå på klubb när jag är i ett förhållande och om jag gör det kan jag välja att låta bli att dricka. Många här skulle anse att jag inte är "äkta trogen" eller vad man vill kalla det för att jag då har risk att inte skulle klara ett "test", dvs. en situation där det det finns möjlighet att vara otrogen. Jag menar att det inte spelar någon roll om man är bra på att klara frestelser eller bara inte utsätter sig för dem, båda är trogna. Därför har man ett ansvar som tredje part för du vet inte hur personen du pratar med är. Utsätt inte andra för frestelser om du vet att de är i ett förhållande. T.ex. skulle jag anse att en polare som vet att dess kompis har dålig impulskontroll när jag är full och som drar med den till en klubb och hetsar om shots, kommer med nya öl hela tiden för att supa ner sin kompis är delansvarig till eventuell otrohet som följer. Den personen har medvetet skapat en situation som den vet höjer risken. Givetvis kan man alltid hävda att den som var otrogen kunde tackat nej till att gå ut, kunde tackat nej till shots, och det är sant och medför ansvar på honom, men människor är som människor är. Don't be an ass, liksom. Är du det = medansvarig.


    Jag förstod alltså inte vad du menade, därav frågan.

    Nej, nåt sånt strikt moraltänk som du nämner nu har jag inte. Om man väljer att vara trogen genom att undvika frestelser eller genom att stå emot dem är väl upp till var och en. Och kan ,an inte det kan man ju välja att ha ett öppet förhållande. Det har jag verkligen inga invändningar mot.

    I övrigt håller jag inte med dig. Visst har man ett amsvar som medmänniska att reflektera över sina handlingar och hur de kan påverka andra människor. Och man har ett moraliskt ansvar för sitt eget liv, sina egna handlingar och vad man gör mot amdra. Man bör göra moraliska övervägningar i livet.

    Men att gå från det till att hävda att man också per definition blir delansvarig för en annan persons handling skulle jag inte göra. Jag tycker att det är rejält dålig stil att envisas med att bjuda sin bantande kompis på bullar men jag tycker ändå inte att man kan hävda att bullbjudaren därmed är delvis ansvarig för bullätarens eventuella övervikt. Hen är amsvarig för ett oschysst beteende men inte för den andres egen handling.

    Dessutom är det ju så att man i princip inte kan gå igenom livet utan att genomföra någon handling som får dåliga konsekvenser för nån annan. Om jag söker ett jobb som jag får tex innebör det ju att den som annars skulle fått det blir utan, dvs dåliga konsekvenser för den. (Men det är för den delen i nte mitt ansvar attden personen är arbetslös) Så ipraktiken tänker jag att det handlar omattgöra en bedömning, en avvägning i varje situation som man sätter sig själv i. Vilka konsekvenser får handlingen för mig, för andra och vad är rimligt utifrån min egen moraliska ståndpunkt.

    Det tycker jag är ett rimligt förhållningssätt i livet.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (sådär) skrev 2020-11-04 10:30:50 följande:

    Nej, varken jag eller någon annan har sagt att hon bär ett ansvar för HANS otrohet, den ansvarar han för själv, hon bär däremot ett ansvar för sitt DELTAGANDE i hans otrohet.

    En person som deltar kan ju såklart aldrig ha HELA ansvaret, det ingår lixom i ordet deltagande, dvs man gör något tillsammans med någon annan. 


    Det menar jag att såväl Bjoer som andra hävdat vid upprepade tillfällen. Tex i inlägg 389 skriver Bjoer att en vän som "super ned" en person med dålig imåulskontroll delvis är ansvarig för dennes otrohet.

    Så den otrogne har heller i nte HELA ansvaret för sin otrohet enligt dig? (Efter som hen enligt dig är otrogen tillsammans med någon annan)
  • Anonym (Sara)
    Anonym (sådär) skrev 2020-11-04 12:34:28 följande:

    För deltagande? Den som är otrogen kan väl inte delta i sin egen otrohet?

    Hur tänkte du nu?


    För ansvaret för otroheten får man väl utgå från att avsågs.

    Deltar man intei sin egen otrohet?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (sådär) skrev 2020-11-03 17:35:40 följande:

    Japp, men då har du ju inte deltagit i själva handlingen utan bara sagt åt någon att att utföra den, det är snarare uppvigling än deltagande. Men en älskarinna gör ju betydligt mer än bara säger åt den otrogna mannen att vara otrogen, hon deltar ju även i själv handlingen, eller hur?

    Det är ju inte så att hon säger åt Kalle att "nu ska du vara otrogen" och sen så går hon därifrån. Hon säger åt kalle att vara otrogen och sen deltar hon även i själva utförandet. Vilket i ditt exempel motsvarar att du säger åt Kalle att mobba Kajsa och sen deltar du i själva mobbningen.

    Och eftersom du då deltagit så har du medverkat och då har du även ett ansvar för din delaktighet i konsekvenserna som drabbade Kajsa.

     


    Tycker du att det är samma sak? Om Lisa har sex med gifta Kalle är det bara Kalle som är otrogen, om Lisa och Kalle mobbar Kajsa är båda mobbare på samma villkor.

    När det gäller otroheten kan man ju hövda (med ditt val av begrepp) attLisa deltar i Kalles otrohet men hon är inte själv otrogen, men börjar hon mobba Kajsa deltaar hon inte bara i Kalles aktivitet och möjliggör den ( som använts som begrepp tidigare) utan genomför själv den aktuella handlingen (mobbning i detta fall) och är själv en mobbare.

    Ser du ingen skillnad i detta?

    Jag tänker att även om jag använder era begrepp och definitioner här (delaktighet, möjliggöra) så är det ju en gigantisk skillnad. Tycker du inte det?
Svar på tråden Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?