Anonym (Man) skrev 2021-01-13 20:00:39 följande:
Spelar ingen roll. Om du inte ställer några som helst krav på någon med autism är risken överhängande att barnet hamnar fastlåst vid datorn och inte ens går till skolan. Det är det vi har sett på senare år när föräldrars krav minskat och hemmasittandet ökat lavinartat och då i synnerhet för barn med autism.
I relationen med barn med autism gäller det att ha ständiga muntliga förberedelser, strikta rutiner, tydliga gränser och dessutom rimliga krav.
Att vissa lekmän i tråden uttalar sig om att det skulle vara bra för ett barn med autism att inte ha några som helst krav är rent bedrövligt att höra. Det kan vara oerhört skadligt om man på så vis inte ens lyckas upprätthålla hälsosamma rutiner.
Så om någon förälder med barn med autism läser detta upprepar jag. Använd er av ständiga muntliga förberedelser, strikta rutiner, tydliga gränser och dessutom rimliga krav.
Så sant så sant.
Ett problem som alla hade som kom till vårt boende var att dom hamnade där för att föräldrarna gett upp. Att släppa på kraven var ett sätt att slippa tjafs och bråk.
Tro mig jag dömer ingen förälder, ett barn med autism är ett extremt krävande barn och kanske har man fler barn som knappt får någon uppmärksamhet alls. Dessutom vet jag hur jobbigt det är att jobba med det och jag kunde gå hem efter 10-12 timmar och sen släppa det hyfsat medan föräldrar lever med det 24/7.
Just datorn och inte gå till skolan var standard, rutiner för att gå upp och därmed rutiner för kost och socialt liv var satt ur spel.
Men det gäller att upprätta en rimlig handlingsplan och arbeta efter den. Det behöver inte och går inte snabbt men samtal, strikta rutiner, gränser vad ledorden.