• Anonym (Arg mamma)

Socanmäld för att barnet inte kan cykla

Vår idiot till granne meddelande att hon anmält att min snart tolvåring inte kan cykla. Vad tusan nu hon har med det att göra.

Inte kommer väl soc göra något? Kan inte tänka mig att det är något de bryr sig om. Vad kommer hända? Kommer de ringa, kalla till möte? Känns så sjukt.

• Svar på tråden Socanmäld för att barnet inte kan cykla
  • Anonym (Va?)
    Kvarna skrev 2021-01-12 22:10:10 följande:

Jag anser att man bör tvinga aktiviteter på sina barn. Sen att man inte behöver ta det till världens ände och passar inte det ena kanske det andra gör det. Vissa saker är tråkiga i början tills barnet själv kliver över tröskeln.

För ett problem med dagens unga och unga vuxna är att dom är rotlösa, har svårigheter att göra tråkiga saker, ta sig an uppgifter som är ovanliga.

Att barnet själv ska styra på förhand vad som är kul och inte brukar leda till att dom går miste om saker dom längre fram har nytta av eller rent av blir en passion. Eftersom dom är barn och har inget att jämföra med så blir det mesta nytt en uppförsbacke.

Exempelvis jag är glad att mina föräldrar mer eller mindre tvingade mig att lära mig cykla och simma. Hade inte mina föräldrar pushat mig att delta i lagidrotter hade jag inte haft en så bekväm skolgång(då jag lärde känna de flesta innan skolan började) och senare i livet haft ett så bra kontaktnät(på arbetsmarknaden). Sen att fotboll blev min passion är ju ett stort plus. Hade jag som 5-åring fått välja så hade det inte blivit så.

En nytta är också saker som jag blev påtvingad som jag sedan kunde avfärda så som inte min grej. 

När jag tänker tillbaka på min skoltid så dom som hade det tuffast var ju andra barn som inte hade lika många sociala kontakter, ansågs som konstiga för att dom inte kunna simma eller cykla, inte deltog/samarbetade i gruppövningar eller på gympan för att dom antagligen inte visste hur dom skulle agera och dom förblev kufar under hela skolgången.  

Fast det fungerar inte på samma sätt med barn med tex autism, du har uppenbarligen inte barn med problematik.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Man) skrev 2021-01-12 22:43:28 följande:

Det är dit jag vill komma. Ett barn som lärt sig mindre än andra i livet riskerar att misslyckas i de flesta avseende, vilket i sin tur kommer att leda till fysisk och psykisk ohälsa.

Fast det är ju det som är grejen med barn med diagnoser tex. De kan inte alltid göra allt som neurotypiska barn kan och har inte alltid ett behov av det heller. Att försöka få ett barn med autism att bete sig neurotypiskt är att försöka tvinga någon att vara något de inte är. Att tvinga och pressa ett barn med den problematiken skapar garanterat psykisk ohälsa.
  • Anonym Katt
    Anonym (Va?) skrev 2021-01-13 01:14:36 följande:
    Fast det är ju det som är grejen med barn med diagnoser tex. De kan inte alltid göra allt som neurotypiska barn kan och har inte alltid ett behov av det heller. Att försöka få ett barn med autism att bete sig neurotypiskt är att försöka tvinga någon att vara något de inte är. Att tvinga och pressa ett barn med den problematiken skapar garanterat psykisk ohälsa.
    Fast det beror helt på vilken typ av "tvingande" det handlar om. Extremt fasta rutiner och gränser är snarare någonting som i de flesta fall är positivt medan vardagsval kan bli väldigt jobbigt och helt ska undvikas.
  • Anonym (Va?)
    Anonym Katt skrev 2021-01-13 13:48:42 följande:

Fast det beror helt på vilken typ av "tvingande" det handlar om. Extremt fasta rutiner och gränser är snarare någonting som i de flesta fall är positivt medan vardagsval kan bli väldigt jobbigt och helt ska undvikas.

Rutiner och gränser är en sak. Att tvingas lära sig en sak som barnet inte ens kommer att ha glädje av bara för att man ska kunna det är inte positivt för barn med problematik. Till vilken nytta liksom?
  • Anonym (.)
    Anonym (Petra) skrev 2021-01-12 17:37:38 följande:

Det är deras fel hur de hanterar psykisk sjuka föräldrar och aldrig intar barnperspektiv eller lyssnar på varken skola, läkare, polis etc och framförallt de ska alltid prata med barnen men de lyssnar inte på dem.

Det låter jobbigt. Vilken psykisk sjukdom rör det sig om? Exmaken har tyvärr drabbats av psykisk ohälsa med stress, ångest mm och har legat inlagd i omgångar. Det görs då alltid en soc-anmälan vid inläggning. Men de jag då har pratat med har verkligen känts som att de varit väl insatta i psykisk ohälsa. Mycket bra personer att prata och resonera med.
  • Kvarna
    Anonym (Va?) skrev 2021-01-13 01:11:39 följande:
    Fast det fungerar inte på samma sätt med barn med tex autism, du har uppenbarligen inte barn med problematik.
    Nej jag har inga barn med diagnoser, jag vet också att det inte går att tvinga barn med diagnoser.

Jobbade för övrigt flera år på flera boende med barn/ungdomar med diagnoser och har en kandidatexamen i psykologi och i pedagogik. 

Svarade rent allmänt på föräldrar som gör barn utan diagnoser en björntjänst genom att inte tvinga. 

Träffar fortfarande på rastlösa barn som hoppar mellan aktiviteter och som jagar känslan av att allt måste vara kul. Har svårt med ansvar, åtagande och har onödiga problem med det sociala samspelet. datorn/TV-spel är deras riktiga vän och som jämnt är kul.  
  • Anonym (Man)
    AndreaBD skrev 2021-01-12 23:38:53 följande:

Men du har inte autism eller Asperger? Och där har du den stora skillnaden!

Spelar ingen roll. Om du inte ställer några som helst krav på någon med autism är risken överhängande att barnet hamnar fastlåst vid datorn och inte ens går till skolan. Det är det vi har sett på senare år när föräldrars krav minskat och hemmasittandet ökat lavinartat och då i synnerhet för barn med autism.

I relationen med barn med autism gäller det att ha ständiga muntliga förberedelser, strikta rutiner, tydliga gränser och dessutom rimliga krav.

Att vissa lekmän i tråden uttalar sig om att det skulle vara bra för ett barn med autism att inte ha några som helst krav är rent bedrövligt att höra. Det kan vara oerhört skadligt om man på så vis inte ens lyckas upprätthålla hälsosamma rutiner.

Så om någon förälder med barn med autism läser detta upprepar jag. Använd er av ständiga muntliga förberedelser, strikta rutiner, tydliga gränser och dessutom rimliga krav.
  • Kvarna
    sextiotalist skrev 2021-01-12 23:25:07 följande:
    Kan lugnt säga att jag inte delar dina erfarenheter.

Jag blev påtvingad aktiviteter, det var inte där jag träffade mina vänner.

Däremot lärde jag känna en del, vad du kallar kufar under min studietid. Flera av dessa fungerade utmärkt socialt och i dag ser man dem på rätt höga poster i samhället.

Flera av mina löparvänner var de där utstötta under idrotten. Ser på en av mina vänner, mobbad genom hela skoltiden. Som 60+ har en lång utbildning, doktorerat och ansvarsfull roll på arbetet och springer en mil utan problem.
    Ja jo även en kuf kan klara sig bra längre fram, att vara ett aktivt barn med från början påtvingade aktiviteter utesluter inte varken få ett bra jobb eller springa milen. Det handlar om vägen dit och varför försämra ett barns chanser?

Dessvärre växer skaran av barn med psykisk ohälsa. Isolerade, rotlösa, socialt inkompetenta, svårt med ansvar och åtagande. Eller som man säger inom socialtjänsten inte beter sig åldersadekvat. Barn som får sin uppfostran bakom en skärm.

Som etnisk svensk klarar sig bättre men kolla hur det är i förorterna. Föräldrar som inte kan och det är svårt att ha det som argument till sina barn. När du är 60 kan du springa milen och ha ett fint jobb med mycket ansvar.

Vi ska inte vara rädda för att tvinga/engagera/pusha våra barn. Att låta dom flyta runt som ett flöte och bara göra det som känns rätt och kul skapar monster. Är dåligt för individen och samhället. 
  • Anonym (ute&cyklar)
    Anonym (Man) skrev 2021-01-13 20:00:39 följande:
    Spelar ingen roll. Om du inte ställer några som helst krav på någon med autism är risken överhängande att barnet hamnar fastlåst vid datorn och inte ens går till skolan. Det är det vi har sett på senare år när föräldrars krav minskat och hemmasittandet ökat lavinartat och då i synnerhet för barn med autism.

I relationen med barn med autism gäller det att ha ständiga muntliga förberedelser, strikta rutiner, tydliga gränser och dessutom rimliga krav.

Att vissa lekmän i tråden uttalar sig om att det skulle vara bra för ett barn med autism att inte ha några som helst krav är rent bedrövligt att höra. Det kan vara oerhört skadligt om man på så vis inte ens lyckas upprätthålla hälsosamma rutiner.

Så om någon förälder med barn med autism läser detta upprepar jag. Använd er av ständiga muntliga förberedelser, strikta rutiner, tydliga gränser och dessutom rimliga krav.
    Vem i tråden har skrivit om att inte ha några som helst krav?
  • Kvarna
    Anonym (Man) skrev 2021-01-13 20:00:39 följande:

Så sant så sant.

Ett problem som alla hade som kom till vårt boende var att dom hamnade där för att föräldrarna gett upp. Att släppa på kraven var ett sätt att slippa tjafs och bråk.

Tro mig jag dömer ingen förälder, ett barn med autism är ett extremt krävande barn och kanske har man fler barn som knappt får någon uppmärksamhet alls. Dessutom vet jag hur jobbigt det är att jobba med det och jag kunde gå hem efter 10-12 timmar och sen släppa det hyfsat medan föräldrar lever med det 24/7.

Just datorn och inte gå till skolan var standard, rutiner för att gå upp och därmed rutiner för kost och socialt liv var satt ur spel.

Men det gäller att upprätta en rimlig handlingsplan och arbeta efter den. Det behöver inte och går inte snabbt men samtal, strikta rutiner, gränser vad ledorden.
Svar på tråden Socanmäld för att barnet inte kan cykla