• Anonym (Arg mamma)

Socanmäld för att barnet inte kan cykla

Vår idiot till granne meddelande att hon anmält att min snart tolvåring inte kan cykla. Vad tusan nu hon har med det att göra.

Inte kommer väl soc göra något? Kan inte tänka mig att det är något de bryr sig om. Vad kommer hända? Kommer de ringa, kalla till möte? Känns så sjukt.

• Svar på tråden Socanmäld för att barnet inte kan cykla
  • Anonym (Arg mamma)
    Anonym (ute&cyklar) skrev 2021-01-11 20:45:29 följande:

Har inte läst hela tråden så ursäkta om någon redan skrivit samma.

Nej, soc kan inget göra. Finns ingen "cykelplikt" i landet. Ditt barn lär sig när hen vill/är redo. Går tom lära sig som vuxen om man vill, som "Ess" ovan skrev.

Jag skulle i min tur anmäla grannen till soc (som någon skrev: hen har gjort okynnesanmälan eller falsk anmälan). Okunnig (kanske uttråkad) granne orsakar problem och stress för dig och din familj. Du kanske kan anmäla grannen till polis också om denne fortsätter besvära, vet inte vad det faller under dock, "stalking" eller "idioti" kanske ;).

Var inte orolig, det löser sig :)

En fråga: Är din tolvåring intresserad av att lära sig cykla?

Inte det minsta. Hon blev bara irriterad när vi frågade om hon vill ha en ny cykel till våren (syskonen ska få).
  • Anonym (ute&cyklar)
    Anonym (Arg mamma) skrev 2021-01-11 20:47:32 följande:
    Inte det minsta. Hon blev bara irriterad när vi frågade om hon vill ha en ny cykel till våren (syskonen ska få).
    Då kanske det kommer senare för henne - eller inte ;).

Hur det är går, lycka till med allt Solig
  • Anonym (pedagog)
    Anonym (Man) skrev 2021-01-11 19:01:51 följande:
    Jag har barn själv och arbetar dessutom med barn som har autism. Du behöver ta saker steg för steg. Jobbar du målmedvetet, dagligen under lång tid når du resultat.
    Skrämmande om du jobbar med barn med autism och inte vet bättre utan lägger över barnens npf funktionsnedsättning på föräldrarna.
    Säga att föräldrar till barn med autism är lata och har dåligt föräldraskap när dessa föräldrar som oftast får kämpa något otroligt med sina barn för att kunna leva någorlunda som andra och någorlunda vanligt liv.
    Du verkar vara på fel arbetsplats.
    Jag jobbar också med barn med bla autism och skulle inte vilja ha någon så fördomsfull på min arbetsplats.
    Du verkar inte riktigt veta vilka slags barn du jobbar med.
    Visst kan många barn lära genom träning men inte alla.
    Som du också borde veta sliter dessa föräldrar med dessa barn, andra syskon, jobb mm plus att dom jobbar hårt med sina barn för att dom ska lära sig.
    Hur kan du då kalla dom lata när dom oftast jobbar hårdare med sin barn än många andra.
    Om du läser vad ts skrivit så har hennes andra barn med asperger lärt sig att cykla men inte denna dotter. 
    Att kalla ts för lat och dåligt föräldraskap är så lågt när du borde veta bättre om du jobbar med barn med samma diagnos.
  • Anonym (.)
    Anonym (Petra) skrev 2021-01-11 17:09:00 följande:

Nu låter du precis som alla på soc. Trots att soc varit hemna hos flera gånger och sett att vi är en helt vanlig familj, trots att både skola och läkare intygar att barnet inte har några sjukdommar och därför inte kan felbhandlas för sjukdomar det inte har. Trpts att vi ändrar på umgängetider för att anpassa men den ansra förädren ringer och skriker om barnet är 1 min försenat. Trots allt detta så samma sak. Ingen lyssnar på barnet, allt handlar om att föräldrar ska komma överens. Jag skulle vilja se den socialsekreterare som i sitt eget privatliv skulle svälja polis och socanmälningar år efter år och bara le och gå vidare och fortsätta "sammarbeta " och sen bam ännu en anmälan om samma sak.

Nu tänker du ju helt fel. Soc gör ju bara sitt jobb, det är väl inte deras fel att du får anmälningar på dig gång efter gång.
  • Tomelilla15
    Anonym (Soc.) skrev 2021-01-11 12:01:21 följande:

Ska och ska. Visst bör man anmäla om man känner oro för ett barn men man måste inte.

Jag vet det. Rent juridiskt. Jag vet. Men jag skrev min uppfattning. Trist kommentar från dig. Fokusera på vad tråden handlar om.
  • Tomelilla15
    Anonym (Donna) skrev 2021-01-11 12:04:58 följande:

Privatpersoner måste inte anmäla oro, anmälningsplikten gäller inte där.

Utöver det så är soc rätt kassa på att fastställa om oron saknar grund eller inte.

Men är detta det viktiga att fokusera på i tråden? Rent judiskt - nej, man måste inte men hela poängen med lagen är ju att få folk att anmäla när de känner oro för barn. Men visst- håll dig till juridiska ska/inte ska så håller jag mig till en vettig diskussion om det som tråden handlar om.
  • pyssel
    Anonym (Arg mamma) skrev 2021-01-11 12:31:56 följande:

Det är inte en pengafråga, hon vågar bara inte. Hon har aspergers, om det spelar in eller inte är svårt att säga, för syskonen med samma diagnos lärde sig cykla tidigt. Hon har en spärr när det kommer till cyklande, hur mycket vi än försökt så har det inte gått.

Finns verkligen inget skäl att anmäla.

Ja, det förklarar mkt. Är ju inte alls ovanligt att personer med autism lär sig detta senare (eller inte alls). Löjlig grund för anmälan i så fall.
  • Anonym (Löjligt)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2021-01-11 12:34:35 följande:

Nej, då finns ju en  förklaring. Tycker dock att ni borde försöka hjälpa henna att våga lära sig, det blir ju väldigt begränsande för ett barn att inte kunna cykla. 

Berätta gärna vad som är så begränsande! Min 16-åring kan inte cykla. På vilket sätt hade cykling berikat livet? Jag och mitt barn som KAN cykla äger inte ens cyklar. Och nej, det är ingen kostnadsfråga, jag skulle kunna köpa 2 cyklar i månaden. Men vi har inte intresset.
  • Tomelilla15
    Anonym (Arg mamma) skrev 2021-01-11 10:09:07 följande:

Vår idiot till granne meddelande att hon anmält att min snart tolvåring inte kan cykla. Vad tusan nu hon har med det att göra.

Inte kommer väl soc göra något? Kan inte tänka mig att det är något de bryr sig om. Vad kommer hända? Kommer de ringa, kalla till möte? Känns så sjukt.

Nu har du skrivit mer info, att ditt barn har en diagnos som påverkar. Det hade du väl kunnat skriva från början. Dessutom kanske inget är konstigt med situationen. Din granne vet väl inte mer om ditt barn än att något är konstigt och personen känner oro. Då kan det ju vara precis rätt att göra en soc-anmälan pga oro. Du kan ju hantera detta genom att svara soc att det är lite ovanligt att ditt barn inte kan cykla men det finns förklaring. Saken ur världen.
  • Anonym (Va?)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2021-01-11 12:34:35 följande:

Nej, då finns ju en  förklaring. Tycker dock att ni borde försöka hjälpa henna att våga lära sig, det blir ju väldigt begränsande för ett barn att inte kunna cykla. 

Varför skulle det vara begränsande? Jag har inte cyklat på säkert 20 år. Min tonåringar har inte cyklat sedan några år när de var i typ lågstadieåldern. Ingen av oss äger ens cyklar
Svar på tråden Socanmäld för att barnet inte kan cykla