Kvarna skrev 2021-01-12 22:10:10 följande:
Jag anser att man bör tvinga aktiviteter på sina barn. Sen att man inte behöver ta det till världens ände och passar inte det ena kanske det andra gör det. Vissa saker är tråkiga i början tills barnet själv kliver över tröskeln.
För ett problem med dagens unga och unga vuxna är att dom är rotlösa, har svårigheter att göra tråkiga saker, ta sig an uppgifter som är ovanliga.
Att barnet själv ska styra på förhand vad som är kul och inte brukar leda till att dom går miste om saker dom längre fram har nytta av eller rent av blir en passion. Eftersom dom är barn och har inget att jämföra med så blir det mesta nytt en uppförsbacke.
Exempelvis jag är glad att mina föräldrar mer eller mindre tvingade mig att lära mig cykla och simma. Hade inte mina föräldrar pushat mig att delta i lagidrotter hade jag inte haft en så bekväm skolgång(då jag lärde känna de flesta innan skolan började) och senare i livet haft ett så bra kontaktnät(på arbetsmarknaden). Sen att fotboll blev min passion är ju ett stort plus. Hade jag som 5-åring fått välja så hade det inte blivit så.
En nytta är också saker som jag blev påtvingad som jag sedan kunde avfärda så som inte min grej.
När jag tänker tillbaka på min skoltid så dom som hade det tuffast var ju andra barn som inte hade lika många sociala kontakter, ansågs som konstiga för att dom inte kunna simma eller cykla, inte deltog/samarbetade i gruppövningar eller på gympan för att dom antagligen inte visste hur dom skulle agera och dom förblev kufar under hela skolgången.
Nja, här har det varit blandade erfarenheter.
Jag tvingade mitt barn till simlektioner. Han ville aldrig gå dit, men tyckte det var jättekul när han väl var där, och lärde sig simma. Bra med tvång!
Cykling gick inget vidare. Vi la av att träna ett tag, för han blev bara arg. Till slut funkade det, med stöd av hans klasskamrater. Glad att jag inte tvingade honom, det hände när det hände. Dåligt med tvång!
Han började en kampsport för han tyckte det verkade kul. Efter ett kort tag ville han sluta men jag tvingade honom att fortsätta. Sedan blev han fanatiskt intresserad av detta och hade jättekul, tills han tröttnade ... och han fick sluta. Bra med tvång!
Nästa grej blev en bollsport. Han var fanatiskt entusiastisk, tills plötsligt intresset gick från 200 procent till 0. Jag tvingade honom att fortsätta säsongen ut, för att laget behövde honom. Han fick lära sig att har man börjat ett åtagande, får man slutföra. Bra med tvång!
Han prövade diverse andra sporter, men de passade inte riktigt. Han fick sluta. Dåligt med tvång!