• Anonym (Arg mamma)

Socanmäld för att barnet inte kan cykla

Vår idiot till granne meddelande att hon anmält att min snart tolvåring inte kan cykla. Vad tusan nu hon har med det att göra.

Inte kommer väl soc göra något? Kan inte tänka mig att det är något de bryr sig om. Vad kommer hända? Kommer de ringa, kalla till möte? Känns så sjukt.

• Svar på tråden Socanmäld för att barnet inte kan cykla
  • AndreaBD
    Anonym (Va?) skrev 2021-01-12 11:18:36 följande:
    Precis så är det. Alla kan inte lära sig allt som neurotypiska barn gör och att lära sig saker bara för att det ska vara så är. Ibland triggar det psykisk ohälsa helt i onödan.
    Mycket viktigt! Det är precis det det gör, dvs. för mycket press, för mycket krav kan trigga psykisk ohälsa som personen sedan kämpar med hela vuxenlivet, i värsta fall. 

En del som jobbar med dessa barn förstår nog inte vilket ansvar de har där. 
  • Anonym (Arg mamma)
    Anonym (Man) skrev 2021-01-12 11:21:08 följande:

Ja, men då kan vara öppen med det. "Ja, det är dåligt att vi inte lärt barnet att cykla. Vi hoppas få tid för det framöver."

Det är som jag tidigare sagt inget märkligt att misslyckas som förälder. Men om man ska kunna förbättras krävs det ju också vilja att se sina brister.

Vi har INTE misslyckats som föräldrar. Hoppas så innerligt att du inte på allvar jobbar med npf-barn.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Man) skrev 2021-01-12 11:21:08 följande:

Ja, men då kan vara öppen med det. "Ja, det är dåligt att vi inte lärt barnet att cykla. Vi hoppas få tid för det framöver."

Det är som jag tidigare sagt inget märkligt att misslyckas som förälder. Men om man ska kunna förbättras krävs det ju också vilja att se sina brister.

Din inställning är ju bedrövlig. Varför skulle det vara dåligt att de inte har lärt barnet att cykla?

Du påstår att det är dåligt föräldraskap. Deras barn har en diagnos, är totalt anti att cykla. Det hade varit sämre föräldraskap att tvinga henne att lära sig att cykla och helt meningslöst eftersom barnet troligtvis hade vägrat att cykla för alltid efteråt + hade fått lägga extremt mycket energi på något som inte gav henne ett dugg
  • Anonym (Man)
    Anonym (Arg mamma) skrev 2021-01-12 11:26:42 följande:

Vi har INTE misslyckats som föräldrar. Hoppas så innerligt att du inte på allvar jobbar med npf-barn.

Alla föräldrar misslyckas i sitt föräldraskap då och då.det är inget konstigt utan en del i ett föräldraskap. Ingen förälder gör allt rätt. Men förhoppningsvis strävar vi efter att göra mer och mer bra och att misslyckas mindre och mindre ju länge tiden går.
  • Anonym (Va?)
    AndreaBD skrev 2021-01-12 11:23:20 följande:

Mycket viktigt! Det är precis det det gör, dvs. för mycket press, för mycket krav kan trigga psykisk ohälsa som personen sedan kämpar med hela vuxenlivet, i värsta fall. 

Jag har ett vuxet barn med asperger och mycket psykisk ohälsa. Mycket har triggats av skolan och hennes andra totalt oförstående förälder.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Arg mamma) skrev 2021-01-12 11:26:42 följande:

Hoppas detsamma. Det är personer med den inställningen som ger npf-barn psykisk ohälsa.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Man) skrev 2021-01-12 11:29:27 följande:

Alla föräldrar misslyckas i sitt föräldraskap då och då.det är inget konstigt utan en del i ett föräldraskap. Ingen förälder gör allt rätt. Men förhoppningsvis strävar vi efter att göra mer och mer bra och att misslyckas mindre och mindre ju länge tiden går.

Fast att barnet inte kan cykla är inte att misslyckas i sitt föräldraskap
  • Anonym (Man)
    AndreaBD skrev 2021-01-12 11:23:20 följande:

Samma sak kan sägas om för lite krav.

Det är ingen särskilt trevlig utveckling där det numera snart är standard att barn med diagnoser lever framför datorn.
  • Anonym (Donna)
    Tomelilla15 skrev 2021-01-12 05:17:12 följande:
    Socialtjänstlagen 14 kap. Jo, har koll. Blandar inte ihop och skyller inte ifrån mig, hur du nu fick det till det. Du får väl själv läsa förarbeten om du inte tror mig kring varför man formulerat sig som man gjort kring anmälan för oro i lagen. Återigen, du vill diskutera det juridiska, inte denna situation som helhet. Trist.
    Som sagt.

Jag kan visst diskutera ts men när du kommer med felaktiga uppgifter i en så viktig fråga så måste du tillrättavisas.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Man) skrev 2021-01-12 11:37:21 följande:

Samma sak kan sägas om för lite krav.

Det är ingen särskilt trevlig utveckling där det numera snart är standard att barn med diagnoser lever framför datorn.

Att anpassa krav är inte att inte ha krav alls. Du uttalar dig väldigt okunnigt för att jobba med det du påstår att du gör.
Svar på tråden Socanmäld för att barnet inte kan cykla