• Anonym (Arg mamma)

Socanmäld för att barnet inte kan cykla

Vår idiot till granne meddelande att hon anmält att min snart tolvåring inte kan cykla. Vad tusan nu hon har med det att göra.

Inte kommer väl soc göra något? Kan inte tänka mig att det är något de bryr sig om. Vad kommer hända? Kommer de ringa, kalla till möte? Känns så sjukt.

• Svar på tråden Socanmäld för att barnet inte kan cykla
  • Anonym (Petra)
    Anonym (Soc.) skrev 2021-01-11 16:02:46 följande:

Okynnesanmälningar är gudskelov väldigt ovanligt. Inte var och varannan som många tror. Oftas grundade på en genuin oro, även om utredningen sedan visar att barnet har det hyfsat ok. Okynnesanmälningar hänger oftast ihop med infekterade vårdnadstvister där respektive föräldrae mobiliserar släkt och vänner för att anmäla brister hos den ena föräldern. Men även detta kan det komma nåt bra ur, då barn faktiskt far väldigt illa av svåra tvister mellan föräldrar. En uttedning kan då öppna ögonen på föräldraena som ofta helt tappat fokus på barnet då de är så upptagna med att strida och barnet lämnas övergiven i en svår lojalitetskonflikt. Föräldrarna kan få hjälp att tagga ned och barnet kan erbjudas exempelvis stödgrupp för barn i vårdnadstvist.

Nu låter du precis som alla på soc. Trots att soc varit hemna hos flera gånger och sett att vi är en helt vanlig familj, trots att både skola och läkare intygar att barnet inte har några sjukdommar och därför inte kan felbhandlas för sjukdomar det inte har. Trpts att vi ändrar på umgängetider för att anpassa men den ansra förädren ringer och skriker om barnet är 1 min försenat. Trots allt detta så samma sak. Ingen lyssnar på barnet, allt handlar om att föräldrar ska komma överens. Jag skulle vilja se den socialsekreterare som i sitt eget privatliv skulle svälja polis och socanmälningar år efter år och bara le och gå vidare och fortsätta "sammarbeta " och sen bam ännu en anmälan om samma sak.
  • Steven01
    Mia386 skrev 2021-01-11 15:23:03 följande:

Hej TS!

Min svägerska som är 27 kan heller inte cykla, eller simma. Där är en spärr som gör att hon inte klarar det.

Hon har inte någon störning, faktiskt har hon doktorerat i historia och jobbar som lärare. Men det har bara låst sig.

Hennes man skaffade henne en sån stor cykel med tre hjul, så kan hon ändå vara ute och cykla på sommaren.

Ville bara tipsa om det. <3

Lite ot men hur är det möjligt att man som vuxen inte tar tag i en sådan sak??
  • Anonym (Ugglan)

Det är sorgligt att grannen anmäler till soc hellre än talar med dig och jag hade också varit galet arg och förvånad.

Men om dina andra barn kan cykla borde det vara uppenbart för den som eventuellt kontaktar er att det handlar om det barnet just, och inte att du som förälder är allmänt nonchalant vad gäller barnens utveckling.

Frågan är väl om ditt barn kan ha sagt något mer som har missförståtts av din granne, eller överdrivits av barnet? Ibland kan barn i den åldern dra till med lite allt möjligt för att få uppmärksamhet, även om det kanske är svårt att tro om dem.

Så utgångspunkten får nog vara att fråga om ditt barn nu vill kunna cykla, så att det som sades kanske var en besvikelse eller så? Om barnet fortfarande inte vill för allt i världen så vet jag inte vad Soc ska göra åt det.

Själv lärde jag mig åka slalomskidor som 20-åring och när hela rumpan var blå-grön-gul av de fall man gör som nybörjare insåg jag klart att jag borde ha lärt mig det när jag var fem, men då fanns tyvärr ingen möjlighet till sånt.

Du kan inte försöka förklara att det är lättare att lära sig nu än när hon är riktigt stor, och kanske försöka provköra en sån där trehjuling på cykelaffären till att börja med? Eller börja med något annat som rullar och tränar balans, som inlines/rullskridskor?

Cykelutflykter med klassen hade i alla fall vår som och då är det ju jobbigt att inte kunna cykla med de andra.

• Anonym (Ugglan)

Glömde: Min son OCH hans bästa kompis ville inte heller lära sig cykla när de var fem men då fick båda varsin kickbike och när de tränat lite balans med den så gick det fort för dem att lära sig cykla sedan.

• AndreaBD
    Anonym (Arg mamma) skrev 2021-01-11 12:31:56 följande:

Det är inte en pengafråga, hon vågar bara inte. Hon har aspergers, om det spelar in eller inte är svårt att säga, för syskonen med samma diagnos lärde sig cykla tidigt. Hon har en spärr när det kommer till cyklande, hur mycket vi än försökt så har det inte gått.

Finns verkligen inget skäl att anmäla.

Men då är det ju bara att förklara det. Det förstår ju soc säkert. 
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Soc.) skrev 2021-01-11 15:08:59 följande:
    Att kämpa med näbbar och klor för att barnet ska slippa prata med socialtjänsten om cykling i 20 minuter är ju ett garanterat sätt att se till att det blir en stor utredning med allt vad det innebär. Högst irrationell handling som garanterat kommer att få socialtjänsten att bli orolig, även om de inte var det innan för en tramsig anmälan om att ungen inte kan cykla...
    Här fattar man ju att du inte jobbar på soc utan är ännu en av familjelivs amatörsoctanter.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Arg mamma) skrev 2021-01-11 10:09:07 följande:

Vår idiot till granne meddelande att hon anmält att min snart tolvåring inte kan cykla. Vad tusan nu hon har med det att göra.

Inte kommer väl soc göra något? Kan inte tänka mig att det är något de bryr sig om. Vad kommer hända? Kommer de ringa, kalla till möte? Känns så sjukt.

Man ska ärligt talat ha lärt sitt barn när detr 12. Det tillhör allmänbildning.
  • Anonym (Ugglan)
    Anonym (Man) skrev 2021-01-11 18:18:55 följande:
    Men nu fanns det en förklaring i tråden att barnet har diagnos och absolut inte vill. TS övriga två barn kan cykla.

Jag vet liksom inte hur man lyckas lära en tolvåring cykla om de
    är stela av skräck pga bristande balans?

Men själv hade jag panik för ett tandläkarbesök med lagning i den åldern och värre var det ju inte än att när jag blev lovad en väldigt väldigt fin leksak så gick det.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Ugglan) skrev 2021-01-11 18:22:34 följande:

Men nu fanns det en förklaring i tråden att barnet har diagnos och absolut inte vill. TS övriga två barn kan cykla.

Jag vet liksom inte hur man lyckas lära en tolvåring cykla om de

är stela av skräck pga bristande balans?

Men själv hade jag panik för ett tandläkarbesök med lagning i den åldern och värre var det ju inte än att när jag blev lovad en väldigt väldigt fin leksak så gick det.

Det är ingen ursäkt. Bara en lam bortförklaring.

Barn har ofta rädslor. Som förälder är det ens uppgift att komma övervinna dessa. Finns föräldrar som är så svaga att de låter vara hemma från skolan för att de är rädda för den. Det blir bara värre om man bejakar rädslorna.
  • Ess
    Anonym (Man) skrev 2021-01-11 18:18:55 följande:
    Varken maken eller ena särkullen kunde cykla vid 12 års ålder, de hade varken balansen eller koordinationen att klara det.
Svar på tråden Socanmäld för att barnet inte kan cykla