• Anonym (Arg mamma)

Socanmäld för att barnet inte kan cykla

Vår idiot till granne meddelande att hon anmält att min snart tolvåring inte kan cykla. Vad tusan nu hon har med det att göra.

Inte kommer väl soc göra något? Kan inte tänka mig att det är något de bryr sig om. Vad kommer hända? Kommer de ringa, kalla till möte? Känns så sjukt.

• Svar på tråden Socanmäld för att barnet inte kan cykla
  • Anonym (Man)
    Ess skrev 2021-01-11 18:27:04 följande:

Varken maken eller ena särkullen kunde cykla vid 12 års ålder, de hade varken balansen eller koordinationen att klara det.

Klart de hade men de hade inte fått öva... Min son har kass balans och koordination men likväl kunde han cykla när han var sex år.

Lata och överbeskyddande föräldrar är tyvärr ett allvarligt problem för barn i dagens samhälle
  • Jemp
    Anonym (A) skrev 2021-01-11 12:37:45 följande:

Såg detta nu och det är för mig en helt rimlig förklaring till att hon inte kan cykla. Då riktar inte mitt tidigare inlägg till dig. 

Man får väl hoppas att du lärt dig nåt i ditt dömande på vägen.
  • AndreaBD
    Anonym (Man) skrev 2021-01-11 18:25:37 följande:
    Det är ingen ursäkt. Bara en lam bortförklaring.

Barn har ofta rädslor. Som förälder är det ens uppgift att komma övervinna dessa. Finns föräldrar som är så svaga att de låter vara hemma från skolan för att de är rädda för den. Det blir bara värre om man bejakar rädslorna.
    Jag antar att du inte har barn, eller åtminstone att du aldrig har haft att göra med ett barn på autism-spektrum. Det är fullständigt orimligt att försöka tvinga ett barn med autism-diagnos att cykla, om barnet är rädd. 
  • Anonym (*-*)
    Anonym (Arg mamma) skrev 2021-01-11 10:09:07 följande:
    Vår idiot till granne meddelande att hon anmält att min snart tolvåring inte kan cykla. Vad tusan nu hon har med det att göra.
    Inte kommer väl soc göra något? Kan inte tänka mig att det är något de bryr sig om. Vad kommer hända? Kommer de ringa, kalla till möte? Känns så sjukt.
    Hamnar nog i slaskpärmen.
  • Anonym (Man)
    AndreaBD skrev 2021-01-11 18:43:46 följande:

Jag antar att du inte har barn, eller åtminstone att du aldrig har haft att göra med ett barn på autism-spektrum. Det är fullständigt orimligt att försöka tvinga ett barn med autism-diagnos att cykla, om barnet är rädd. 

Jag har barn själv och arbetar dessutom med barn som har autism. Du behöver ta saker steg för steg. Jobbar du målmedvetet, dagligen under lång tid når du resultat.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Donna) skrev 2021-01-11 18:12:30 följande:

Här fattar man ju att du inte jobbar på soc utan är ännu en av familjelivs amatörsoctanter.

Ok
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Man) skrev 2021-01-11 18:25:37 följande:

Det är ingen ursäkt. Bara en lam bortförklaring.

Barn har ofta rädslor. Som förälder är det ens uppgift att komma övervinna dessa. Finns föräldrar som är så svaga att de låter vara hemma från skolan för att de är rädda för den. Det blir bara värre om man bejakar rädslorna.

Dina föräldrar verkar ju inte direkt ha gjort ett toppenjobb med att forma dig som människa, så utifrån det kan man ju förstå att du verkligen brinner för detta med föräldrarnas ansvar för att göra barn till fungerande vuxna. Fint på nåt vis även om tåget gått för din del
  • Anonym (Man)
    Anonym (Soc.) skrev 2021-01-11 19:09:21 följande:

Dina föräldrar verkar ju inte direkt ha gjort ett toppenjobb med att forma dig som människa, så utifrån det kan man ju förstå att du verkligen brinner för detta med föräldrarnas ansvar för att göra barn till fungerande vuxna. Fint på nåt vis även om tåget gått för din del

Att ursäkta dåligt föräldraskap är ingen god egenskap.

Det är inget märkligt i sig att misslyckas i vissa avseenden i sitt föräldraskap. Det gör alla. Vad som däremot är anmärkningsvärt är om man blundar för de misstag man gör och därmed inte gör det man kan gör att åtgärda dem.
  • Ess
    Anonym (Man) skrev 2021-01-11 18:30:38 följande:
    Klart de hade men de hade inte fått öva... Min son har kass balans och koordination men likväl kunde han cykla när han var sex år.

Lata och överbeskyddande föräldrar är tyvärr ett allvarligt problem för barn i dagens samhälle
    Nä det kunde de inte, trots övning.
    Makens bror tränade med honom eftersom han tyckte det var pinsamt att hans bror va så stor och inte kunde cykla.
    Hade du sett maken och särkullen röra sig så hade du inte blivit förvånad att det tog så jävla lång tid för dem att lära sig cykla. 
  • Anonym (ute&cyklar)
    Anonym (Arg mamma) skrev 2021-01-11 10:09:07 följande:

Har inte läst hela tråden så ursäkta om någon redan skrivit samma.

Nej, soc kan inget göra. Finns ingen "cykelplikt" i landet. Ditt barn lär sig när hen vill/är redo. Går tom lära sig som vuxen om man vill, som "Ess" ovan skrev.

Jag skulle i min tur anmäla grannen till soc (som någon skrev: hen har gjort okynnesanmälan eller falsk anmälan). Okunnig (kanske uttråkad) granne orsakar problem och stress för dig och din familj. Du kanske kan anmäla grannen till polis också om denne fortsätter besvära, vet inte vad det faller under dock, "stalking" eller "idioti" kanske ;).

Var inte orolig, det löser sig :)

En fråga: Är din tolvåring intresserad av att lära sig cykla?
Svar på tråden Socanmäld för att barnet inte kan cykla