• Anonym (Arg mamma)

Socanmäld för att barnet inte kan cykla

Vår idiot till granne meddelande att hon anmält att min snart tolvåring inte kan cykla. Vad tusan nu hon har med det att göra.

Inte kommer väl soc göra något? Kan inte tänka mig att det är något de bryr sig om. Vad kommer hända? Kommer de ringa, kalla till möte? Känns så sjukt.

• Svar på tråden Socanmäld för att barnet inte kan cykla
  • Anonym Katt
    Anonym (T) skrev 2021-01-11 12:12:04 följande:
    TS skriver ingenstans att de kunde inte spara ihop till en cyckel på 12 år.

Barnet / TS familj är kanske inte intresserade av att cyckla.

Att det hör till normal utvecklingen att kunna cyckla är din åsikt , ej någon regel / lag som innebär att alla som inte kan cyckla bör soc anmälas.
    De flesta barn lär sig cykla = skapar en norm vilket är själva definitionen av vad normalt innebär.
  • Anonym (O)
    Anonym (Arg mamma) skrev 2021-01-11 12:31:56 följande:

Det är inte en pengafråga, hon vågar bara inte. Hon har aspergers, om det spelar in eller inte är svårt att säga, för syskonen med samma diagnos lärde sig cykla tidigt. Hon har en spärr när det kommer till cyklande, hur mycket vi än försökt så har det inte gått.

Finns verkligen inget skäl att anmäla.

Men dåså. Även om de skulle kontakta er så säg bara som det är. Hon har fått chanser/uppmuntran men vågar inte. Säg det till anmälaren med. 
  • Anonym (Cykel)

Det låter som försummelse att ett så stort barn som inte har något handikapp aldrig lärt sig cykla. Men det lär väl utredningen visa. Hoppas familjen och främst barnet får hjälp.

• Editb

Om det verkligen bara är därför grannen anmält, är det ju helt fånigt. Och då kommer givetvis ingenting att hända.

Min bästa väns man kan som vuxen inte cykla. Han har helt enkelt aldrig lärt sig och vill nu inte längre som vuxen. 

• Anonym (O)
    Anonym (Cykel) skrev 2021-01-11 12:42:54 följande:

Det låter som försummelse att ett så stort barn som inte har något handikapp aldrig lärt sig cykla. Men det lär väl utredningen visa. Hoppas familjen och främst barnet får hjälp.

Ts säger att barnet har en diagnos och de uppmuntrat till att hon ska lära sig men att hon inte vågar.
  • fjanten

Nej, det kommer inte leda till något alls. Ärligt talat MÅSTE man ju inte kunna cykla, även om det är jäkla bra att kunna. Det är ju inte som t.ex. simning som ju kan vara livsviktigt att kunna. Hade en pojke i klassen som lärde sig cykla först runt 14. Inga "fel" på honom, han var bara rädd för farten, koordinera med balansen o.s.v.

• Anonym (Soc.)
    Anonym (Florence) skrev 2021-01-11 12:07:34 följande:

Men det där som var på nyheterna härom veckan då? Om en himla massa anmälningar som bara hamnar i någon fysisk pärm och aldrig registreras någonstans så att man sedan kan följa att barnen fått många anmälningar (vilken polismyndigheten reagerat på). Soc. gör en förhandsbedömning om utredning behöver göras alls eller inte.

Nej, ts, om grannen inte skrivit något annat än det där att ditt barn inte kan cykla händer ingenting.

www.svt.se/nyheter/inrikes/tusentals-orosanmalningar-om-barn-som-far-illa-hamnar-i-slaskparmen

Jo det har registrerats och hanterats. Men när du trycker på knappen och fattar beslut om att ej inleda utredning så försvinner det från systemet.

Ja, förhandsbedömningen ligger i pärmen ett år innan den slängs. Inte sökbart. Systemet bygger på att nån har i minnet att hmmm.., var det inte en anmälan på samma barn för ett halvår sedan. Jävla märkligt system, men så ser lagen ut.
  • Anonym (Soc.)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2021-01-11 12:12:29 följande:

Socialbidragsnormen är ganska rejäl för barnen, borde räcka till en begagnad cykel. Beror på hur föräldrar prioriterar. 

Nej, den är inte rejäl. Snarare väldigt ynklig.
  • jeanette02
    Anonym (Arg mamma) skrev 2021-01-11 12:31:56 följande:

Det är inte en pengafråga, hon vågar bara inte. Hon har aspergers, om det spelar in eller inte är svårt att säga, för syskonen med samma diagnos lärde sig cykla tidigt. Hon har en spärr när det kommer till cyklande, hur mycket vi än försökt så har det inte gått.

Finns verkligen inget skäl att anmäla.

Känner igen mig, ett av mina barn har asperger, nu heter det väl inom Autismspektrat...men hen har visserligen lärt sig cykla i "normal" tid, men är helt livrädd och minsta motgång gör att cykeln åker åt heklefjäll. Särskilt nu när hen är äldre. Går hellre flera mil än tar cykeln om det behövdes. Hen cyklar aldrig, vill heller inte träna sig att bli bättre. Så försök att uppmuntra, men det är inte lätt.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Soc.) skrev 2021-01-11 14:00:35 följande:
    Nej, den är inte rejäl. Snarare väldigt ynklig.
    Personliga kostnader för en tolvåring är enligt vad jag läser 3520 kr , sen antar jag att man får barnbidrag också? På vilket sätt är det ynkligt? 
Svar på tråden Socanmäld för att barnet inte kan cykla