• Anonym (Arg mamma)

Socanmäld för att barnet inte kan cykla

Vår idiot till granne meddelande att hon anmält att min snart tolvåring inte kan cykla. Vad tusan nu hon har med det att göra.

Inte kommer väl soc göra något? Kan inte tänka mig att det är något de bryr sig om. Vad kommer hända? Kommer de ringa, kalla till möte? Känns så sjukt.

• Svar på tråden Socanmäld för att barnet inte kan cykla
  • Anonym (O)
    Sven19 skrev 2021-01-11 10:58:18 följande:
    Ja allt kostar men man behöver inte köpa nytt. Har köpt begagnade cyklar till mina barn.

Ställ cykeln där de andra i bostadshuset ställer sina cyklar. Förstår inte hur ALLT kan vara så jäkla krångligt för en del.
    Om folk knappt har råd med mat, ja då kan mkt bli krångligt.. Förstår om vissa ej prioriterar cykel. 
  • Sven19
    Anonym (O) skrev 2021-01-11 11:03:41 följande:

Om folk knappt har råd med mat, ja då kan mkt bli krångligt.. Förstår om vissa ej prioriterar cykel. 

Det är väl ändå extremt ovanligt. Var på en secondhandbutik nu i helgen och såg cyklar för 100-150kr. Detta var mindre cyklar 12-16tum. Men en cykel behöver verkligen inte kosta mycket.
  • Anonym (Rose)

Oh, vilken jobbig och deprimerande granne. Ifall det är bara det och inget annat som ligger till grund för oron så behöver du inte bry dig. Tycker dock att det kan vara bra för din dotter att lära sig cykla

• Anonym (Löjligt)

Fy vad löjligt och onödigt! Min tonåring kan inte heller cykla, det är inte nödvändigt att kunna! Jag och mitt andra barn kan, men vi äger inga cyklar och bor även där det inte direkt är läge att cykla - antingen är det promenadavstånd eller för långt bort för cykel ändå.

• Anonym (T)

Alla vill / gillar inte cyckla.

Kan grannes barn spela violin och cello ?

Om inte anmäl!!!

( Även om cyckel kan vara en transportmedel alla bor inte så att en cyckel är nödvändigt /praktiskt som just transportmedel , i så fall har man cyckel för att man gillar att cyckla , om man gör det. )

• Anonym (Liten)

När jag var liten hade vi ett ordspråk som vi använde när vi ville reta den andre ?är du dum, eller har du ingen cykel?.

Alla hade cykel,alltså var man dum.

Jag sålde min gamla cykel nyss.20kr

• viseversa

min äldsta lärde sig cykla när hon var 13 år först. Hon var livrädd och försiktig innan och såå rädd att ramla och gav upp för fort. Men när hon såg sin 6 åriga lillasyster lära sig då jävlar fick hon eld i baken och lärde sig av bara ilskan=). 

• Anonym Katt

Att under tolv års tid inte haft råd eller möjlighet att spara ihop till en begagnad cykel och en hjälm för ett par hundralappar känns som en större anledning till att det behövs soc-kontakt än att barnet inte kan cykla i sig. Jag skulle också tycka det var lite skumt om det var så att inte ett såpass gammalt barn inte kan cykla. Det är väl inte riktigt lika illa som att inte kunna simma men det är ju något som hör till den normala utvecklingen att lära sig.

• Anonym (Soc.)

Ja de kommer att ringa och vilja träffa dig och barnet. Det är så lagen ser ut. Om anmälan på allvar handlar om att barnet inte kan cykla kommer det att fattas beslut om att ej inleda utredning och sen är anmälan borta.

• Anonym (Soc.)
    Tomelilla15 skrev 2021-01-11 10:48:10 följande:

Är det inte lite meningslöst att skriva en sån här tråd med så lite info?

Det beror väl helt på! Om allt annat är fine och ni bara aldrig lärt ut att cykla är det inget problem. Om ni däremot försökt länge och han har problem med kropp eller knopp som ni ignorerar ja då kanske det är något soc kan hjälpa till med.

Om grannen känner oro för din son SKA personen anmäla. Sen kan oron vara befogad eller inte och det är soc jobb att ta reda på det.

Varför tror du grannen är orolig för din sons utveckling (som jag antar att det handlar om)? Finns det något som gör att din son inte är som andra jämnåriga? Kan han knyta skorna? Kan har prata lika bra som andra? Kan han skriva o läsa? Har han kompisar?

Ska och ska. Visst bör man anmäla om man känner oro för ett barn men man måste inte.
Svar på tråden Socanmäld för att barnet inte kan cykla