• Anonym (Arg mamma)

Socanmäld för att barnet inte kan cykla

Vår idiot till granne meddelande att hon anmält att min snart tolvåring inte kan cykla. Vad tusan nu hon har med det att göra.

Inte kommer väl soc göra något? Kan inte tänka mig att det är något de bryr sig om. Vad kommer hända? Kommer de ringa, kalla till möte? Känns så sjukt.

• Svar på tråden Socanmäld för att barnet inte kan cykla
  • Anonym (O)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2021-01-11 14:18:55 följande:

Personliga kostnader för en tolvåring är enligt vad jag läser 3520 kr , sen antar jag att man får barnbidrag också? På vilket sätt är det ynkligt? 

Wtf är ju mer än för en vuxen
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (O) skrev 2021-01-11 14:20:25 följande:
    Wtf är ju mer än för en vuxen
    Ja, det är met än för vuxen och det är väl för att barn växer och behöver nya cyklar och kläder efter hand samt fritidsaktiviteter. 
  • Anonym (Petra)
    Anonym (Soc.) skrev 2021-01-11 13:59:37 följande:

Jo det har registrerats och hanterats. Men när du trycker på knappen och fattar beslut om att ej inleda utredning så försvinner det från systemet.

Ja, förhandsbedömningen ligger i pärmen ett år innan den slängs. Inte sökbart. Systemet bygger på att nån har i minnet att hmmm.., var det inte en anmälan på samma barn för ett halvår sedan. Jävla märkligt system, men så ser lagen ut.

Ja. Precis som när någon polisanmäler och polisen lägger ner. Sen när du för socialen (alltid någon ny) försöker förklara att exet polis och socialanmält dig flera gånger per år i åratal för exakt samma sak och att det alltid läggs ner finns inga bevis. Och så står du där med ont i magen av oro att denna gången kankse de får för sig att utreda igen och hur du ska få barnet att orka gå igenom det ännu en gång trots att barnet svarat på samma fråga om och om igen i ett par år och för varje gång än mer slutar lita på vuxenvärlden. Barnperspektiv är tyvärr inget soc prioriterar,.de kräver det av föräldrarna men inte av sig själva.

Ts. De kommer troligen lägga ner. Om de inte gör det kämpa med näbbar och klor att barnet inte ska träffa soc. Vill de ha utlåtande föreslå att barnet pratar med någon som redan känner tex lärare/sjuksyster eller annan personal på skolan. Att prata med soc kan vara oerhört traumatiserande för ett barn. Även om det är med någon bra.
  • Anonym (T)
    Anonym Katt skrev 2021-01-11 12:40:01 följande:

De flesta barn lär sig cykla = skapar en norm vilket är själva definitionen av vad normalt innebär.

Vilka andra ska soc anmäla ?

Föräldrar till barn som inte gillar mjölk eller pizza?

Om du nu tycker att man ska socanmäla alla som inte gör som de flesta ?
  • Anonym (Petra)

Och oerhört lågt gjort av din granne. Så fult.

• Anonym (ooo)
    Anonym (Arg mamma) skrev 2021-01-11 12:31:56 följande:

Det är inte en pengafråga, hon vågar bara inte. Hon har aspergers, om det spelar in eller inte är svårt att säga, för syskonen med samma diagnos lärde sig cykla tidigt. Hon har en spärr när det kommer till cyklande, hur mycket vi än försökt så har det inte gått.

Finns verkligen inget skäl att anmäla.

Det är inte helt ovanligt att barn med NFP har svårigheter med det motoriska som att cykla, simma oscv. Jag har också en son (med diagnos)  som tyckte det var supersvårt att lära sig cykla men han kunde när han gick i åk 3 ungefär, så det var väl ändå ok. 12 år låter ju rätt gammalt även i det här sammanhanget. Det är ändå bra att kunna, liksom. 
    Men givetvis måste man heller inte cykla. Även om min son kan så är han idag 19 år och formligen vägrar sätta sig på en cykel. Han tar bussen. 

Så är det bara det så nej, då fanns det verkligen inget skäl att anmäla. Det kommer Soc också förstå när ni förklarar. 
  • Anonym Katt
    Anonym (T) skrev 2021-01-11 14:32:11 följande:
    Vilka andra ska soc anmäla ?

Föräldrar till barn som inte gillar mjölk eller pizza?

Om du nu tycker att man ska socanmäla alla som inte gör som de flesta ?
    Jag har inte sagt ett ord om att man ska socanmäla någonting.
  • Anonym (T)
    Anonym Katt skrev 2021-01-11 15:02:00 följande:

Jag har inte sagt ett ord om att man ska socanmäla någonting.

Tråden handlar om att soc anmälan , det är rimligt att man diskuterar trådens ämne , inte vilka åsikter man har själv men håller tyst om.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Petra) skrev 2021-01-11 14:32:03 följande:

Ja. Precis som när någon polisanmäler och polisen lägger ner. Sen när du för socialen (alltid någon ny) försöker förklara att exet polis och socialanmält dig flera gånger per år i åratal för exakt samma sak och att det alltid läggs ner finns inga bevis. Och så står du där med ont i magen av oro att denna gången kankse de får för sig att utreda igen och hur du ska få barnet att orka gå igenom det ännu en gång trots att barnet svarat på samma fråga om och om igen i ett par år och för varje gång än mer slutar lita på vuxenvärlden. Barnperspektiv är tyvärr inget soc prioriterar,.de kräver det av föräldrarna men inte av sig själva.

Ts. De kommer troligen lägga ner. Om de inte gör det kämpa med näbbar och klor att barnet inte ska träffa soc. Vill de ha utlåtande föreslå att barnet pratar med någon som redan känner tex lärare/sjuksyster eller annan personal på skolan. Att prata med soc kan vara oerhört traumatiserande för ett barn. Även om det är med någon bra.

Att kämpa med näbbar och klor för att barnet ska slippa prata med socialtjänsten om cykling i 20 minuter är ju ett garanterat sätt att se till att det blir en stor utredning med allt vad det innebär. Högst irrationell handling som garanterat kommer att få socialtjänsten att bli orolig, även om de inte var det innan för en tramsig anmälan om att ungen inte kan cykla...
  • Anonym (Soc.)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2021-01-11 14:18:55 följande:

Personliga kostnader för en tolvåring är enligt vad jag läser 3520 kr , sen antar jag att man får barnbidrag också? På vilket sätt är det ynkligt? 

Nej barnbidrag, underhållsstöd etc räknas bort.
Svar på tråden Socanmäld för att barnet inte kan cykla