Anmälan eller inte... jag tycker att det är helt sjukt att föräldrar resonerar att de inte behöver läsa sina barn att cykla! Det är verkligen helt sjukt i mina öron!
Jag själv bor nu i en mindre stad där cykel är mitt främsta transportmedel. Jag bodde i en av Stockholms förorter till tonåren och tog mig mest fram med hjälp av lokaltrafik eller gång. Oavsett är det något alla borde kunna, precis som att simma. Det är ett fantastiskt transportmedel som är smidigt, billigt och miljövänligt. Jag hade ingen cykel som barn och fick alltid låna en av en kompis på skolans aktivitetsdagar. Mina föräldrar menade att dom inte hade råd. Jag vet att vi hade det knapert med ekonomin men det var ju helt klart bara en prioriteringsfråga där föräldrarnas behov kom före. Att spara ihop till en cykel gör man på några månader oavsett hur knaper ekonomin är.
Jag hade inte anmält en sådan sak till soc men jag hade helt klart reagerat på det och undrat lite "vad är det för föräldrar?". Jag vet egentligen inte vad som är värst; att inte vilja lära barnet att cykla, att resonera med att det är onödigt kunnande eller att skylla på att man inte har råd. Oavsett argument tycker jag att det är ett tydligt tecken på att man inte sätter barnets utveckling i första hand och det är ju oroväckande i sig.
Ni säkert bra föräldrar på andra plan men jag undrar ju vad ni har för grundvärderingar i ert föräldraskap. Ursäkta om jag sårat någon nu men jag reagerade så starkt på detta att jag inte kan hålla truten. Och absolut, som någon skrev " Det finns väl värre saker", självklart, det vet jag mycket väl om men detta är ändå helt befängt.