• Anonym (Arg mamma)

Socanmäld för att barnet inte kan cykla

Vår idiot till granne meddelande att hon anmält att min snart tolvåring inte kan cykla. Vad tusan nu hon har med det att göra.

Inte kommer väl soc göra något? Kan inte tänka mig att det är något de bryr sig om. Vad kommer hända? Kommer de ringa, kalla till möte? Känns så sjukt.

• Svar på tråden Socanmäld för att barnet inte kan cykla
  • Anonym (Donna)
    Tomelilla15 skrev 2021-01-11 10:48:10 följande:

Är det inte lite meningslöst att skriva en sån här tråd med så lite info?

Det beror väl helt på! Om allt annat är fine och ni bara aldrig lärt ut att cykla är det inget problem. Om ni däremot försökt länge och han har problem med kropp eller knopp som ni ignorerar ja då kanske det är något soc kan hjälpa till med.

Om grannen känner oro för din son SKA personen anmäla. Sen kan oron vara befogad eller inte och det är soc jobb att ta reda på det.

Varför tror du grannen är orolig för din sons utveckling (som jag antar att det handlar om)? Finns det något som gör att din son inte är som andra jämnåriga? Kan han knyta skorna? Kan har prata lika bra som andra? Kan han skriva o läsa? Har han kompisar?

Privatpersoner måste inte anmäla oro, anmälningsplikten gäller inte där.

Utöver det så är soc rätt kassa på att fastställa om oron saknar grund eller inte.
  • Anonym (Florence)
    Anonym (Soc.) skrev 2021-01-11 11:59:39 följande:

Ja de kommer att ringa och vilja träffa dig och barnet. Det är så lagen ser ut. Om anmälan på allvar handlar om att barnet inte kan cykla kommer det att fattas beslut om att ej inleda utredning och sen är anmälan borta.

Men det där som var på nyheterna härom veckan då? Om en himla massa anmälningar som bara hamnar i någon fysisk pärm och aldrig registreras någonstans så att man sedan kan följa att barnen fått många anmälningar (vilken polismyndigheten reagerat på). Soc. gör en förhandsbedömning om utredning behöver göras alls eller inte.

Nej, ts, om grannen inte skrivit något annat än det där att ditt barn inte kan cykla händer ingenting.

www.svt.se/nyheter/inrikes/tusentals-orosanmalningar-om-barn-som-far-illa-hamnar-i-slaskparmen
  • TvillingmammaVästgöte

Nör mina barn gick i mellanstadiet för fem år se, fick de cykla i samlad tropp till simhallen. Vi fick klagomål över att sonen cyklade för långsamt. Vi skulle skaffa en mer lättcyklad cykel och träna mer hemma.

• Anonym (.)

Ja, det var ju lite udda. Både att anmäla för en sån sak och att ha en snart tolvåring som inte kan cykla. Men finns det inga andra orosmoment så lär det inte hända så mycket.

• Anonym (T)
    Anonym Katt skrev 2021-01-11 11:59:04 följande:

Att under tolv års tid inte haft råd eller möjlighet att spara ihop till en begagnad cykel och en hjälm för ett par hundralappar känns som en större anledning till att det behövs soc-kontakt än att barnet inte kan cykla i sig. Jag skulle också tycka det var lite skumt om det var så att inte ett såpass gammalt barn inte kan cykla. Det är väl inte riktigt lika illa som att inte kunna simma men det är ju något som hör till den normala utvecklingen att lära sig.

TS skriver ingenstans att de kunde inte spara ihop till en cyckel på 12 år.

Barnet / TS familj är kanske inte intresserade av att cyckla.

Att det hör till normal utvecklingen att kunna cyckla är din åsikt , ej någon regel / lag som innebär att alla som inte kan cyckla bör soc anmälas.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (O) skrev 2021-01-11 11:03:41 följande:
    Om folk knappt har råd med mat, ja då kan mkt bli krångligt.. Förstår om vissa ej prioriterar cykel. 
    Socialbidragsnormen är ganska rejäl för barnen, borde räcka till en begagnad cykel. Beror på hur föräldrar prioriterar. 
  • Anonym (Arg mamma)

Det är inte en pengafråga, hon vågar bara inte. Hon har aspergers, om det spelar in eller inte är svårt att säga, för syskonen med samma diagnos lärde sig cykla tidigt. Hon har en spärr när det kommer till cyklande, hur mycket vi än försökt så har det inte gått.

Finns verkligen inget skäl att anmäla.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Arg mamma) skrev 2021-01-11 12:31:56 följande:

Det är inte en pengafråga, hon vågar bara inte. Hon har aspergers, om det spelar in eller inte är svårt att säga, för syskonen med samma diagnos lärde sig cykla tidigt. Hon har en spärr när det kommer till cyklande, hur mycket vi än försökt så har det inte gått.

Nej, då finns ju en  förklaring. Tycker dock att ni borde försöka hjälpa henna att våga lära sig, det blir ju väldigt begränsande för ett barn att inte kunna cykla. 
  • Anonym (A)

Anmälan eller inte... jag tycker att det är helt sjukt att föräldrar resonerar att de inte behöver läsa sina barn att cykla! Det är verkligen helt sjukt i mina öron!

Jag själv bor nu i en mindre stad där cykel är mitt främsta transportmedel. Jag bodde i en av Stockholms förorter till tonåren och tog mig mest fram med hjälp av lokaltrafik eller gång. Oavsett är det något alla borde kunna, precis som att simma. Det är ett fantastiskt transportmedel som är smidigt, billigt och miljövänligt. Jag hade ingen cykel som barn och fick alltid låna en av en kompis på skolans aktivitetsdagar. Mina föräldrar menade att dom inte hade råd. Jag vet att vi hade det knapert med ekonomin men det var ju helt klart bara en prioriteringsfråga där föräldrarnas behov kom före. Att spara ihop till en cykel gör man på några månader oavsett hur knaper ekonomin är.

Jag hade inte anmält en sådan sak till soc men jag hade helt klart reagerat på det och undrat lite "vad är det för föräldrar?". Jag vet egentligen inte vad som är värst; att inte vilja lära barnet att cykla, att resonera med att det är onödigt kunnande eller att skylla på att man inte har råd. Oavsett argument tycker jag att det är ett tydligt tecken på att man inte sätter barnets utveckling i första hand och det är ju oroväckande i sig. 

Ni säkert bra föräldrar på andra plan men jag undrar ju vad ni har för grundvärderingar i ert föräldraskap. Ursäkta om jag sårat någon nu men jag reagerade så starkt på detta att jag inte kan hålla truten. Och absolut, som någon skrev " Det finns väl värre saker", självklart, det vet jag mycket väl om men detta är ändå helt befängt. 

• Anonym (A)
    Anonym (Arg mamma) skrev 2021-01-11 12:31:56 följande:

Såg detta nu och det är för mig en helt rimlig förklaring till att hon inte kan cykla. Då riktar inte mitt tidigare inlägg till dig. 
Svar på tråden Socanmäld för att barnet inte kan cykla