• Anonym (Snige­l???)
    Mon 1 Feb 2021 20:28
    30945 visningar
    96 svar
    96
    30945

    Hur snabbt springer ni en kilometer??

    Jag undrar hur snabbt folk kan springa en kilometer. Jag är alltså inte ute efter uthållighet här, utan om ni springer det snabbaste ni kan men bara en kilometer, hur lång tid tar det? Skriv gärna din ålder och ditt kön och om du anser dig ha dålig kondition, normal kondition eller att du är vältränad.

    Själv är jag medelålders kvinna, och bästa tiden jag fått på en kilometer är 7minuter och 20 sekunder... och då är jag helt slut, haha.

  • Svar på tråden Hur snabbt springer ni en kilometer??
  • Mon 1 Feb 2021 20:36
    #1

    Gissar på c:a 3:50-3:55. Naturligtvis väl uppvärmd. Rätt säker på att jag kan komma ner under 4 min men det är inte med någon stor marginal.

    Kvinna på drygt 40, springer 4 ggr i veckan som regel, ca 3,5 mil totalt vintertid och runt 4,5 på sommaren. Varvar intervaller och längre pass (främst sommartid då) med lugnare återhämtningspass. Vältränad men orimligt långsam för min träningmängd. Kämpar ff för att komma under 50 på milen och aldrig riktigt varit nära.

  • Anonym (48 år)
    Mon 1 Feb 2021 20:42
    #2

    5 minuter på 1 kilometer tog det för tre år sen när jag testade just det och var lite mer i form. 27 min ca på 5 km då.

    Jag sprang inte en meter frivilligt före 25 års ålder för mina idrottslärare var tyvärr idioter så kondis från ungdomen = noll. Började springa efter 30 för det var effektivaste sättet att tappa graviditetskilona utan att vara borta för länge från barnet.

    Nu efter corona ligger jag nog närmare 6 min på en enda kilometer men joggar aldrig mindre än 5 km numera så vet inte exakt vad 1 km skulle ge för tid.

    I helgen tog jag en mil på 7 min 18 s /km (1 h 13 minuter) och det går fint om jag varvar powerwalk och jogg. Har precis börjat trappa upp motionerandet. Borde kunna göra milen på strax över timmen till sommaren, det har gått förut.

  • Anonym (Snige­l???) Trådstartaren
    Mon 1 Feb 2021 20:43
    #3
    cosinus skrev 2021-02-01 20:36:43 följande:

    Gissar på c:a 3:50-3:55. Naturligtvis väl uppvärmd. Rätt säker på att jag kan komma ner under 4 min men det är inte med någon stor marginal.

    Kvinna på drygt 40, springer 4 ggr i veckan som regel, ca 3,5 mil totalt vintertid och runt 4,5 på sommaren. Varvar intervaller och längre pass (främst sommartid då) med lugnare återhämtningspass. Vältränad men orimligt långsam för min träningmängd. Kämpar ff för att komma under 50 på milen och aldrig riktigt varit nära.


    Åh jisses!! Shit, då är jag verkligen i ännu sämre form än jag trodde...
  • Anonym (Snige­l???) Trådstartaren
    Mon 1 Feb 2021 20:45
    #4
    Anonym (48 år) skrev 2021-02-01 20:42:20 följande:

    5 minuter på 1 kilometer tog det för tre år sen när jag testade just det och var lite mer i form. 27 min ca på 5 km då.

    Jag sprang inte en meter frivilligt före 25 års ålder för mina idrottslärare var tyvärr idioter så kondis från ungdomen = noll. Började springa efter 30 för det var effektivaste sättet att tappa graviditetskilona utan att vara borta för länge från barnet.

    Nu efter corona ligger jag nog närmare 6 min på en enda kilometer men joggar aldrig mindre än 5 km numera så vet inte exakt vad 1 km skulle ge för tid.

    I helgen tog jag en mil på 7 min 18 s /km (1 h 13 minuter) och det går fint om jag varvar powerwalk och jogg. Har precis börjat trappa upp motionerandet. Borde kunna göra milen på strax över timmen till sommaren, det har gått förut.


    Ok, det var ju iaf aningen närmare min tid, haha. Sen är det ju skillnad på hur snabbt man i genomsnitt springer en kilometer om man springer t ex 5 km. Det lär ju bli längre snitt-tid/km ju längre man springer totalt menar jag
  • Mon 1 Feb 2021 20:46
    #5
    Anonym (Snigel???) skrev 2021-02-01 20:43:04 följande:

    Åh jisses!! Shit, då är jag verkligen i ännu sämre form än jag trodde...


    Ska man blir snabb på 1 km måste man springa rätt mycket :) det är inte så att man kommer vara snabb på 1 km om man inte kan ta sig runt en mil.

    Men börjar du springa kommer det gå fort att få ner tiderna i början. De flesta kan komma under 6 min per km utan allt för för stor insats. :)
  • Mon 1 Feb 2021 20:47
    #6
    Anonym (Snigel???) skrev 2021-02-01 20:28:21 följande:

    Jag undrar hur snabbt folk kan springa en kilometer. Jag är alltså inte ute efter uthållighet här, utan om ni springer det snabbaste ni kan men bara en kilometer, hur lång tid tar det? Skriv gärna din ålder och ditt kön och om du anser dig ha dålig kondition, normal kondition eller att du är vältränad.

    Själv är jag medelålders kvinna, och bästa tiden jag fått på en kilometer är 7minuter och 20 sekunder... och då är jag helt slut, haha.


    Springer du bara en kilometer ska du klara det på under 5 minuter om du är under 30.

    6 min /km är en bra gräns för längre distanser.
  • Anonym (Hej)
    Mon 1 Feb 2021 20:49
    #7

    Intressant, jag ska testa imorgonbitti. Är kvinna strax 33 år. Och vet att jag snittar på 4.30-4.50 per km, då jag springer en mil utanför större ansträngning på ca 43-45 minuter.

    Gissar att jag springer på 4 blank om jag tar i. Men får återkomma om saken :)

  • Anonym (forta­re)
    Mon 1 Feb 2021 20:52
    #8

    När jag går i normal takt kommer jag ungefär 1 km på på 8 minuter. Springer gör jag inte pga vikt, jag är gravt överviktig, men på cross trainern kan jag ta en km på 4-5 minuter. Jag har rätt taskig kondis och väger som jag skrev väldigt mycket för mycket.

  • Anonym (Ralf)
    Mon 1 Feb 2021 20:52
    #9

    Kolla konditionssnurran för lite referens.

    Mvh

  • Anonym (48 år)
    Mon 1 Feb 2021 20:54
    #10
    Anonym (Snigel???) skrev 2021-02-01 20:45:21 följande:
    Ok, det var ju iaf aningen närmare min tid, haha. Sen är det ju skillnad på hur snabbt man i genomsnitt springer en kilometer om man springer t ex 5 km. Det lär ju bli längre snitt-tid/km ju längre man springer totalt menar jag
    Vanligen är det ju så ja. Men om du varvar jogg och gåvila och tränar 2- 3 ggr per vecka så kommer du snabbt att se bättre tider. Börja med 2-3 km bara ioch så promenad för resten.

    Jag har lovat min lata rumpa att jag alltid ska ta mig fram 5 km, oavsett om jag måste krypa fram eller gå på öronen sista biten. Det är första målet.

    Känns det bra fortsätter jag till 60 minuter i rörelse och ser hur långt jag har kommit på den tiden = ny mätpunkt.

    Och den sista nivån är att göra klart milen och få en ny miltid.

    Men jag rör mig på band inomhus nu för mina luftrör klarar inte vinterluft.

    I mars är det lagom att ta uterundor tycker jag och de kan bli riktigt långa ibland för här är en så vacker kuststräcka. Så då blir det allt från 12 km till att vända på klacken efter 20 km och bli hämtad med bil av maken på väg tillbaka efter 25-30 km. Vanligen har jag då rätt ont av kronisk foglossning och så börjar höftledskulorna skava i sina fästen för varje steg nånstans vid 25 km.

    Så jag är en snigel, men en rätt uthållig snigel. 
Svar på tråden Hur snabbt springer ni en kilometer??