Anonym (Pelle) skrev 2021-03-07 15:53:05 följande:
Jag börjar fundera i dom banorna också...
Att jag upplevs som tråkig.
Jag försöker prata som sagt och ställa frågor. Men ibland kan det naturligtvis uppstå tystnader. Då jag behöver fundera på vad mer vi kan prata om.
Det är lite synd att det är mannen som ska vara den som underhåller och vara rolig i dejtingsammanhang . Jag tycker det borde vara ett samspel. Men ändå det är nåt man helt enkelt får förlika sig med att det är så det är och jobba på det. Frågan är hur... efter över 30 år har jag inte blivit bättre på det.
Nu tycker jag att du kanske även faller in i kategorin "bitter karl som skyller sin ofrivilliga ensamhet på kvinnor". Jag har inte påstått att mannen är den som ska underhålla och vara rolig. Jag är själv pratsam och öppen, och visst kan jag komma på massa nya samtalsämnen, prata på och fylla en dejt om han är väldigt tyst, men då vill jag inte träffa honom igen. Det är bådas ansvar att man får den typ av kommunikation man vill ha - i mitt fall ganska pratsam och öppen, med lite fyndiga slutledningar, skämt, osv.
Någon sa en gång att det finns två olika sätt att se på hur ett samtal "ska" föras. En del anser att ena parten frågar, den andre svarar och ställer en annan fråga, osv. Andra anser att ena parten pratar om något, den andre associerar och berättar något annat/liknande, osv. Det är en grov förenkling, så klart, men jag tycker att den kan ge en fingervisning om varför man tycker att det går lättare att prata med vissa än andra, och varför en del tycker att vissa är oartiga/tråkiga och inte tar sin del i samtalet.
Jag gissar att du tillhör de som tycker att man ska ställa frågor till varandra. Testa att oftare spinna vidare på det hon säger istället, så känns samtalet mer spontant och flyter lättare. Samtalsämnena tar inte slut då heller!