Anonym (Sandra) skrev 2021-03-07 16:20:42 följande:
Det är bådas ansvar att man får den typ av kommunikation man vill ha - i mitt fall ganska pratsam och öppen, med lite fyndiga slutledningar, skämt, osv.
Någon sa en gång att det finns två olika sätt att se på hur ett samtal "ska" föras. En del anser att ena parten frågar, den andre svarar och ställer en annan fråga, osv.
Andra anser att ena parten pratar om något, den andre associerar och berättar något annat/liknande, osv. Det är en grov förenkling, så klart, men jag tycker att den kan ge en fingervisning om varför man tycker att det går lättare att prata med vissa än andra, och varför en del tycker att vissa är oartiga/tråkiga och inte tar sin del i samtalet.
Jag gissar att du tillhör de som tycker att man ska ställa frågor till varandra. Testa att oftare spinna vidare på det hon säger istället, så känns samtalet mer spontant och flyter lättare. Samtalsämnena tar inte slut då heller!
Mycket bra inlägg och förklaring på kommunikation och hur den bör fungera.
De jag blivit kära i och ihop med har det inte varit tal om stela frågor fram och tillbaks som opersonliga anställningsintervjuer, Vad som utmärkt den fantastiska kemin och kommunikationen har varit det ständiga flödet och associationerna, som att man nästan pratat i mun på varandra av samstämmighet och bubblande energi.
Så ska det kännas utan tvekan!
Den andra varianten är helt fel och de ca hälften jag känt detta med har aldrig blivit mer än en dejt. Dessa har dock lyckats locka ut mig på dejt via sin brevcharm tack vare sin begåvning att uttrycka sig verbalt och för att de innerst inne varit intressanta och fina människor där vi haft en hel del gemensamt. De har bara inte varit särskilt socialt kompetenta eller sexiga live.
Nu är jag ju en väldigt social och sprudlande människa själv mestadels som tagit en hel del ansvar för att samtalen ska flyta för att det ska bli en kul dejt iallafall, och har nog aldrig några problem med att hitta samtalsämnen.
Kan förstå att det inte ser ut så för alla.
Har man igen praktik av detta eller är social eller framåt i sin natur måste det vara ett helvete att nätdejta där så många av de naturliga attraktionsfaktorerna uteblir.