• Anonym (!)

    "Toppjuristen"

    Fallet nedlagt i brist på bevis. Men hur många tror på att hon ville ha sex med honom efter att ha avvisat hans kladdande en hel kväll, vilket han erkänt? En gammal gubbe? Varför skulle hon ändra sig plötsligt om hon först inte ens ville att han skulle röra henne?

    Och ärligt, varför drack han sig full om han visste att han blev "kladdig" på fyllan som han själv erkänt?

  • Svar på tråden "Toppjuristen"
  • Anonym (var)
    sextiotalist skrev 2021-03-25 13:56:08 följande:
    Håller med även för detta. Tyvärr är det inte han som får ta de största konsekvenserna, utan det är kvinnan, som faktiskt blivit direkt uthängd. Jo, jag vet att det är våldtäkt.
    Men då skriver jag så här. Den här kvinnan har tydligen hamnat i motsvarande  situationer där hon blir våldtagen (hon har ju anmält detta tre ggr tydligen, med olika män).
    Jag anser inte att det är hennes fel, men hon har troligen hamnat i situationer där hon råkar riktigt illa ut. Konsekvenserna för detta är så stora för denna kvinna att hon måste få stöd att inte hamna där igen. Det är för hennes skull. Jag anser att ett nej är ett nej och ingen ska ha sex mot sin vilja, att en kvinna ska kunna vara hur sexig och sensuell som helst, utan att anses som ett lovligt byte. Men tyvärr, vi lever inte i en värld där det är så. 
    Hon ska få stöd så hon kan undvika den typen av män (som jag anser ska undvikas av alla kvinnor) som utnyttjar en kvinna som hamnat i fel sällskap. 
    Jag tycker att man måste vända på det här i stort. Vi måste, som samhälle, börja låta männen ta konsekvenserna av sitt beteende och inte som det är nu lägga det ansvaret på kvinnan som utsätts. 

    Han tillåts vara kladdig när han dricker, han tillåts stämma rättsväsendet som helt rimligt anhållit honom som misstänkt för ett brott, han tillåts hänga ut henne på olika sätt och tom anmäla henne för förtal. Just den här mannen tillåts sannolikt lite mer än andra män pga sin ställning, men över lag är det ofta som män slipper undan ansvar utan det lämpas över på andra, ofta kvinnor och barn. 

    Man råder kvinnor att dricka mindre, klä sig annorlunda, inte gå ensamma på stan, inte gå ut när det är mörkt, inte flirta med någon, inte gå hem med nån man blivit kär i . Men om män ställdes till ansvar för all sin skit och slutade med sina sjuka beteende så skulle kvinnor kunna göra allt det där utan att riskera att bli våldtagna eller mördade. 

    Så nej, hon borde inte få stöd i att inte försätta sig i såna situationer. Hon borde få traumastöd för vad han utsatt henne för. HAN borde få stöd eller behandling eller nån jävla åthutning så att HAN inte försätter sig själv och kvinnor i såna här situationer.

    Att världen inte ser ut så räcker fan inte, vi måste ändra världen så att den ser ut så! Och sluta ursäkta mäns skitbeteenden med att det var kvinnans fel som var där, och börja kräva att man börjar bete sig. Och då hjälper det fan inte heller att kvinnor sitter på forum och råder andra kvinnor att tänka efter innan de går och blir våldtagna. 
  • Anonym (var)
    Anonym (***) skrev 2021-03-25 14:04:18 följande:
    Tyvärr är det så att en man ofta kommer lindrigare undan än en kvinna. Kvinnan blir våldtagen, men mannen blir ofta inte ens anmäld, blir han anmäld står oftast  ord mot ord och inget händer. Detta gör att vissa män känner att de kan göra som de vill, för de bedömer risken för konsekvenser som liten. 

    Det är bara att se på MeToo, så många kvinnor som upplevt allt från kränkningar till övergrepp och våldtäkter, och så få män som behöver ta konsekvenserna för det. 

    Så jag håller med Sextiotalist, som kvinna måste man tänka ännu mer på vad man utsätter sig för än vad en man behöver. Tyvärr. 
    Men håller du med om att det är så eller tycker du att det är bra om det fortsätter att vara så?

    För om ingen protesterar utan bara köper läget så kommer det ju inte att förändras. Men varför ska vi nöja oss med det? Vill vi inte ha ett samhälle där mäns beteenden inte går ut över andra och att män ställs till svar om de begått brott mot kvinnor?  
  • Mrs Moneybags
    Anonym (***) skrev 2021-03-25 10:20:16 följande:

    Det är inte första gången hon blivit våldtagen och mannen frikänd. Hon har även tidigare blivit åtalad för förtal och det målet ska snart upp i rätten. 

    www.dagensjuridik.se/nyheter/kvinnan-som-anmalde-toppjuristen-atalad-for-fortal/


    Nu är det så att bara ca 5% av alla anmälningar om våldtäkt leder till fällande dom. Det betyder inte automatiskt att de övriga hittade på att de har blivit våldtagna. I många fall är det just pga brist på bevis, precis som i detta fall. Jag har tolkat utsagorna om den här kvinnan som att hon lider av någon psykisk sjukdom. Det är inte heller något skäl till att hon inte skulle kunna våldtas. Tvärtom. Det kanske gör henne ännu mer i utsatt läge än andra kvinnor. 

    Toppjuristen har själv erkänt att han försökte kyssa och tafsa på henne utan hennes medgivande - hon försökte värja sig. Han söp henne full och sedan såg han sin chans att ha sex med henne. Så tolkar jag situationen. Sedan får man kalla det vad man vill, det är inte ett normalt beteende. Han borde ha vetat bättre.

    Om man ska dra in deras förflutna i det här kan man ju gå igenom den här toppjuristens inblandning i Quick-målen. Han var ju en av de som framhärdade att Quick var skyldig till diverse mord när allt bara var fabulerat och totalt falskt. 

    Tyvärr är det ofta så att psykiskt instabila söker sig till varandra. 
  • Anonym (!)

    Vad har hennes eventuella psykiska instabilitet med saken att göra? Folk blir våldtagna med eller utan diagnoser etc. Dessutom vet vi väl inget om hennes psykiska status, eller är hennes journaler offentliga? Det kan ju lika gärna vara lögn.

  • Anonym (***)
    Anonym (var) skrev 2021-03-25 14:07:41 följande:
    Men håller du med om att det är så eller tycker du att det är bra om det fortsätter att vara så?

    För om ingen protesterar utan bara köper läget så kommer det ju inte att förändras. Men varför ska vi nöja oss med det? Vill vi inte ha ett samhälle där mäns beteenden inte går ut över andra och att män ställs till svar om de begått brott mot kvinnor?  
    Absolut ska vi förändra det, självklart. Men hur? Vi har haft MeToo, då var det mycket debatt osv. Men nu är det tyst om det igen. 
  • Anonym (var)
    Anonym (***) skrev 2021-03-25 14:13:54 följande:
    Absolut ska vi förändra det, självklart. Men hur? Vi har haft MeToo, då var det mycket debatt osv. Men nu är det tyst om det igen. 
    Vi måste fortsätta och fortsätta och fortsätta. Och man kan ju börja med att påpeka det absurda i att man råder kvinnan att se till att undvika att bli våldtagen, inte mannen att se till att undvika att våldta. 

    Lägg istället ansvaret där det här hemma: att mannen slutar våldta och att om det finns minsta tvivel att det inte rådde samtycke så åker han dit. 
  • Anonym (***)
    Mrs Moneybags skrev 2021-03-25 14:07:42 följande:
    Nu är det så att bara ca 5% av alla anmälningar om våldtäkt leder till fällande dom. Det betyder inte automatiskt att de övriga hittade på att de har blivit våldtagna. I många fall är det just pga brist på bevis, precis som i detta fall. Jag har tolkat utsagorna om den här kvinnan som att hon lider av någon psykisk sjukdom. Det är inte heller något skäl till att hon inte skulle kunna våldtas. Tvärtom. Det kanske gör henne ännu mer i utsatt läge än andra kvinnor. 

    Toppjuristen har själv erkänt att han försökte kyssa och tafsa på henne utan hennes medgivande - hon försökte värja sig. Han söp henne full och sedan såg han sin chans att ha sex med henne. Så tolkar jag situationen. Sedan får man kalla det vad man vill, det är inte ett normalt beteende. Han borde ha vetat bättre.

    Om man ska dra in deras förflutna i det här kan man ju gå igenom den här toppjuristens inblandning i Quick-målen. Han var ju en av de som framhärdade att Quick var skyldig till diverse mord när allt bara var fabulerat och totalt falskt. 

    Tyvärr är det ofta så att psykiskt instabila söker sig till varandra. 
    Jag försvarar inte juristen. Och jag vet att väldigt få blir dömda.  Men självklart är hennes förflutna relevant, precis som hans förflutna är. Eller tror du på allvar att han skulle få en rättvis rättegång om han hade varit dömd för våldtäkt tidigare?
    Det är trots allt människor som dömer. 
  • sextiotalist
    Anonym (***) skrev 2021-03-25 14:04:18 följande:
    Tyvärr är det så att en man ofta kommer lindrigare undan än en kvinna. Kvinnan blir våldtagen, men mannen blir ofta inte ens anmäld, blir han anmäld står oftast  ord mot ord och inget händer. Detta gör att vissa män känner att de kan göra som de vill, för de bedömer risken för konsekvenser som liten. 

    Det är bara att se på MeToo, så många kvinnor som upplevt allt från kränkningar till övergrepp och våldtäkter, och så få män som behöver ta konsekvenserna för det. 

    Så jag håller med Sextiotalist, som kvinna måste man tänka ännu mer på vad man utsätter sig för än vad en man behöver. Tyvärr. 
    Konsekvenserna är större för kvinnan, det är tyvärr så. Jag önskar att konsekvenserna för en man som gör övergreppen hade varit i dignitet som den kvinnan som blir utsatt.
    Men som du förstått så är det kvinnan som behöver mest hjälp och tyvärr är det så att vi kvinnor, än så länge, inte har det utrymme, som vi borde ha, och ändå känna oss trygga.
  • Anonym (***)
    Anonym (var) skrev 2021-03-25 14:17:33 följande:
    Vi måste fortsätta och fortsätta och fortsätta. Och man kan ju börja med att påpeka det absurda i att man råder kvinnan att se till att undvika att bli våldtagen, inte mannen att se till att undvika att våldta. 

    Lägg istället ansvaret där det här hemma: att mannen slutar våldta och att om det finns minsta tvivel att det inte rådde samtycke så åker han dit. 
    Och så fungerar det också, när det finns bevis för det. Tyvärr finns ju sällan bevis eller vittnen.

    Jag tänker inte låta min dotter statuera exempel, jag kommer fortsätta prata med henne om olika säkerhetsåtgärder när hon är ute. Det är liksom ingen tröst när man blivit våldtagen att man vet att  man har rätt och killen har fel. 
  • Anonym (Han är bränd)
    Anonym (var) skrev 2021-03-25 14:05:06 följande:

    Jag tycker att man måste vända på det här i stort. Vi måste, som samhälle, börja låta männen ta konsekvenserna av sitt beteende och inte som det är nu lägga det ansvaret på kvinnan som utsätts. 

    Han tillåts vara kladdig när han dricker, han tillåts stämma rättsväsendet som helt rimligt anhållit honom som misstänkt för ett brott, han tillåts hänga ut henne på olika sätt och tom anmäla henne för förtal. Just den här mannen tillåts sannolikt lite mer än andra män pga sin ställning, men över lag är det ofta som män slipper undan ansvar utan det lämpas över på andra, ofta kvinnor och barn. 

    Man råder kvinnor att dricka mindre, klä sig annorlunda, inte gå ensamma på stan, inte gå ut när det är mörkt, inte flirta med någon, inte gå hem med nån man blivit kär i . Men om män ställdes till ansvar för all sin skit och slutade med sina sjuka beteende så skulle kvinnor kunna göra allt det där utan att riskera att bli våldtagna eller mördade. 

    Så nej, hon borde inte få stöd i att inte försätta sig i såna situationer. Hon borde få traumastöd för vad han utsatt henne för. HAN borde få stöd eller behandling eller nån jävla åthutning så att HAN inte försätter sig själv och kvinnor i såna här situationer.

    Att världen inte ser ut så räcker fan inte, vi måste ändra världen så att den ser ut så! Och sluta ursäkta mäns skitbeteenden med att det var kvinnans fel som var där, och börja kräva att man börjar bete sig. Och då hjälper det fan inte heller att kvinnor sitter på forum och råder andra kvinnor att tänka efter innan de går och blir våldtagna. 


    Personligen tror jag att G. L kommer få vara symbolen för det är slut med "gullandet" med män som tillåts vara sviniga. Jag tror att G.L helt underskattat hur berättelsen om honom kommer se ut.

    Kvinnors tålamod är slut. Vi vill inte ha dåliga ursäkter från men ang. att vissa kvinnor förtjänar att våldtas för att de beter sig på ett visst sätt. Folk accepterar inte en mans berättelse om att han tappar kontrollen av alkohol och att han "varnat" för detta och därmed ej våldtagit någon.

    Det går tydligen inte bevisa våldtäkt i detta fall. Men personligen tror jag inte det behövs, utifrån att Göran själv står och pratar om vad som hände. Han såg allvarligt talat ut som en idiot som helt enkelt inte fattat att han uppenbarligen dels kränkt en annan människa sexuellt och dels fortsätter att försöka kränka henne vidare genom att faktiskt prata om henne och händelsen på ett sätt som ej är ok!
Svar på tråden "Toppjuristen"