• Anonym (Förälder)

Ska ni vaccinera era barn?

Ska ni vaccinera era barn i ålder 12-15 nu mot covid eller avvaktar ni?

Skulle ni vilja vaccinera även era yngre barn om det tilläts? Hur små?

Har inte hört att små barn blir direlt sjuka alls i corona och är orolig för hjärtpåverkan. Även om det läker ut känns det läskigt om resultatet blir att man givit sitt barn en hjärtmuskelinflammation som ung för att skydda mot ett virus som är extremt låg sannolikhet att det blir direkt sjukt av. Hjärtat är inte att leka med.

• Svar på tråden Ska ni vaccinera era barn?
  • Anonym (Kenny)
    cosinus skrev 2021-09-17 10:29:12 följande:

En sån inflammation går ju utmärkt att skaffa sig på annat håll. T ex genom att träna förkyld. Det gjorde jag när jag var ung. 

Kan ju inte säkert säga att det hänger ihop men mina problem med dubbelslag började strax efter det. Nu är det inget som stör jättemycket för så många dubbelslag har jag inte men visst hade det såhär i efterhand varit extremt listigt att inte chansa och gå på den där fotbollsträningen halvrisig.

Så ja, hjärtat ska man vara rädd om, inte specifikt genom att undvika vaccinet men att vara väldigt noga med att inte skicka barn att träna halvrisiga.

Men om vaccinet utgör en risk för detta är det väl vettigt att undvika det om man är rädd för hjärtmuskelinflammation hos sina barn?

Det hindrar ju inte att man inte tränar när man är risig, vad har de sakerna med varandra att göra?
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Förälder) skrev 2021-09-17 07:50:56 följande:

Ska ni vaccinera era barn i ålder 12-15 nu mot covid eller avvaktar ni?

Skulle ni vilja vaccinera även era yngre barn om det tilläts? Hur små?

Har inte hört att små barn blir direlt sjuka alls i corona och är orolig för hjärtpåverkan. Även om det läker ut känns det läskigt om resultatet blir att man givit sitt barn en hjärtmuskelinflammation som ung för att skydda mot ett virus som är extremt låg sannolikhet att det blir direkt sjukt av. Hjärtat är inte att leka med.

Nix! Ingen av mina barn får ta skiten. De har fått alla nödvändiga vaccin, detta är inte nödvändigt.
  • En glad tjej

Nej, jag tänker inte vaccinera mina barn då jag inte är sjukvårdsutbildad Skämt åsido, jag har pratat med båda mina barn om vaccinet och de båda vill i nuläget inte vaccinera sig. De är 13 och 15 år. Vi har kloka diskussioner och i vanliga fall är jag för vaccinering men nu köper jag mina barns argument till att inte vaccinera sig.

• AndreaBD
    Anonym (Förälder) skrev 2021-09-28 20:55:56 följande:
    Ja för ens egen skull håller jag med. Jag vaccinerade inte mig för att eliminera risk för mild covid, den skrämmer mig inte. För mig är huvudsaken att inte få allvarlig covid.

Min fundering är mer om man inte får skydd mot mild-måttlig covid med 2 doser om samma krav på vaccinpass som folk ropar på nu för ovaccinerade även kommer gälla för de med bara två doser om de ändå kan smitta andra. Och hur resonemanget/debatten kring det kommer gå. Om man kommer ge även spruta 3 gratis om två ändå skyddar mot allvarlig sjukdom.
    Precis. Bättre att få mild covid än svår covid. 
  • AndreaBD
    Anonym (Kenny) skrev 2021-09-28 23:15:45 följande:
    Men om vaccinet utgör en risk för detta är det väl vettigt att undvika det om man är rädd för hjärtmuskelinflammation hos sina barn?

Det hindrar ju inte att man inte tränar när man är risig, vad har de sakerna med varandra att göra?
    Det har mycket med det att göra! Hjärtmuskelinflammation är inte särskilt farlig, brukar gå över av sig självt. Förutom om man tränar just då. Då är det farlig! 
  • AndreaBD
    Anonym (qwerty) skrev 2021-09-28 23:27:39 följande:
    Nix! Ingen av mina barn får ta skiten. De har fått alla nödvändiga vaccin, detta är inte nödvändigt.
    Inte nödvändigt? Om vi får fler och fler farligare mutationer då och inte får bukt på det alls?
  • Anonym (Okay)

Ja det är väl inget att tveka på. Ska vi nån gång få bort skiten måste ju alla vaccinera sig! 

• Anonym (Förälder)
    AndreaBD skrev 2021-09-29 09:45:36 följande:

Det har mycket med det att göra! Hjärtmuskelinflammation är inte särskilt farlig, brukar gå över av sig självt. Förutom om man tränar just då. Då är det farlig! 

Men det är ju det. Hur hindrar du en 12-åring att vara aktiv i 6 månader så du är säker på att det läkt ut rejält? För en vuxen håller jag med dig.
  • AndreaBD
    Anonym (Förälder) skrev 2021-09-29 09:47:51 följande:
    Men det är ju det. Hur hindrar du en 12-åring att vara aktiv i 6 månader så du är säker på att det läkt ut rejält? För en vuxen håller jag med dig.
    Det gäller att inte träna hårt. Vardaglig motion är nog ingen fara vad jag vet. Skolidrott och annan "träning" ska man förstås låta bli. Och så stor risk är det ju inte att man skulle få det av vaccinationen. Dvs. det är ganska få som drabbas och då är risken att få det ju inte större än att få vilket som helst hälsoproblem som kan uppstå oförväntat.
  • Anonym (Förälder)
    AndreaBD skrev 2021-09-29 09:58:54 följande:

Det gäller att inte träna hårt. Vardaglig motion är nog ingen fara vad jag vet. Skolidrott och annan "träning" ska man förstås låta bli. Och så stor risk är det ju inte att man skulle få det av vaccinationen. Dvs. det är ganska få som drabbas och då är risken att få det ju inte större än att få vilket som helst hälsoproblem som kan uppstå oförväntat.

Men de får ju det ändå av vaccinet de som drabbas. Och är man 12 är väl riskerna för covid och allvarlig sjukdom där ännu lägre enligt iaf en forskningsstudie? Jag tänker mer på typ raster och luncher. Hur får man en tolvårig kille som mår okej att inte hänga på fotbollsleken och ta ut sig? Barn har ju inte samma konsekvenstänk som vuxna, säedkilt inte 6 månader i rad...
Svar på tråden Ska ni vaccinera era barn?