• Anonym (Förälder)

Ska ni vaccinera era barn?

Ska ni vaccinera era barn i ålder 12-15 nu mot covid eller avvaktar ni?

Skulle ni vilja vaccinera även era yngre barn om det tilläts? Hur små?

Har inte hört att små barn blir direlt sjuka alls i corona och är orolig för hjärtpåverkan. Även om det läker ut känns det läskigt om resultatet blir att man givit sitt barn en hjärtmuskelinflammation som ung för att skydda mot ett virus som är extremt låg sannolikhet att det blir direkt sjukt av. Hjärtat är inte att leka med.

• Svar på tråden Ska ni vaccinera era barn?
  • Anonym (Förälder)
    Sagoflickan skrev 2021-10-06 15:42:56 följande:

Naturligtvis. Det är en självklarhet att vaccinera sig och sina barn.

Jag blev orolig nu igen pga stoppet av Moderna.
  • Anonym (ja)
    Anonym (Förälder) skrev 2021-10-06 15:48:48 följande:
    Du blev alltså extra orolig över att de tar rapporter om biverkningar på allvar och (tillfälligt?) stoppar ett vaccin trots en väldigt låg risk för en specifik biverkan? Jag trodde det borde oroa mer om man inte brydde sig.
  • Anonym (förälder till både son och dotter)
    Anonym (Förälder) skrev 2021-10-06 15:48:48 följande:
    Klart man bli orolig för biverkningarna men exakt samma biverkningar kan man få av covid också.
    Vår son är 13 år så absolut att jag oroar mig för hjärtmuskelinflammation vid vaccinering men jag är lika orolig för att han kan få hjärtmuskelinflammation om han får covid. 
    Det troliga är trots allt han varken reagerar på vaccinet eller covid så speciellt mycket men man vet ju inte vilka barn som blir sjuka eller får långtidscovid.
    Tänker att dom barnen som får hjärtmuskelinflammation av vaccinet också är dom som drabbas av det om dom blir sjuka av covid.

Sen är jag orolig för mutationer, i början var det ju mest äldre som blev sjuka men alltefter det har muterats som delta och andra varianter har det ju gått ner i åldrarna dvs fler yngre blir sjuka.
    Vem vet hur det har muterat till nästa år om det fortsätter, då kanske barn blir jättesjuka. Det kommer ju att mutera mera ju fler som inte är vaccinerade.
    För oss vuxna var det självklart att vaccinera oss men visst oroar man sig för barnen och tänker till men vi har ändå kommit fram till vår 13 åriga son ska vaccineras då han har ansträngnings/förkylningsastma som kommer att växa bort men som han fortfarande har och han har redan problem med hosta då han blir förkyld, rått fuktigt väder osv.
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (ja) skrev 2021-10-06 16:22:02 följande:

Du blev alltså extra orolig över att de tar rapporter om biverkningar på allvar och (tillfälligt?) stoppar ett vaccin trots en väldigt låg risk för en specifik biverkan? Jag trodde det borde oroa mer om man inte brydde sig.

Jag blev orolig för att man nyss sa att det var okej efter att ha studerat det ordentligt. Och att Pfizer som nu används har haft samma typer av biverkningar. Så jag är väl rädd att man kommer stoppa det med snart.
  • Anonym (ja)
    Anonym (Förälder) skrev 2021-10-06 18:44:23 följande:
    Jag blev orolig för att man nyss sa att det var okej efter att ha studerat det ordentligt. Och att Pfizer som nu används har haft samma typer av biverkningar. Så jag är väl rädd att man kommer stoppa det med snart.
    Det är ändå ingen nyhet att dessa sällsynta biverkningar förekommer. De förekommer i en mycket låg frekvens oavsett om vaccinet är stoppat eller inte, och själva stoppet ändrar ingenting.
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (ja) skrev 2021-10-06 19:01:10 följande:

Det är ändå ingen nyhet att dessa sällsynta biverkningar förekommer. De förekommer i en mycket låg frekvens oavsett om vaccinet är stoppat eller inte, och själva stoppet ändrar ingenting.

Okej. Jag blev orolig ändå, eftersom det nyss - med amerikanska och andra internationella studier - inte var några problem med de biverkningarna. Men nu när man fick nordiska studier så var det helt plötsligt inte okej.

Der gjorde mig oroad eftersom man ändrade sig. Men får man inte vara ens oroad mer?
  • Anonym (ja)
    Anonym (Förälder) skrev 2021-10-06 19:15:36 följande:
    Okej. Jag blev orolig ändå, eftersom det nyss - med amerikanska och andra internationella studier - inte var några problem med de biverkningarna. Men nu när man fick nordiska studier så var det helt plötsligt inte okej.

Der gjorde mig oroad eftersom man ändrade sig. Men får man inte vara ens oroad mer?
    Du får vara hur oroad du vill.
    Bland antivaxxers (säger INTE att du är det) är det vanligt att man drar upp att biverkningar mörkas som ett stort problem. Detta att man faktiskt bryr sig borde väl lugna ner en del människor.
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (ja) skrev 2021-10-06 19:47:39 följande:

Du får vara hur oroad du vill.

Bland antivaxxers (säger INTE att du är det) är det vanligt att man drar upp att biverkningar mörkas som ett stort problem. Detta att man faktiskt bryr sig borde väl lugna ner en del människor.

Nej jag tror inte att man mörkar några biverkningar. Jag är mest oroad över hur svängigt fram och tillbaka det är. Skulle önska att man landade i ett beslut om rekommendationer som höll över tid, så det inte känns som man går på senaste uppdateringen bara.
  • Anonym (ja)
    Anonym (Förälder) skrev 2021-10-06 19:51:46 följande:
    Nej jag tror inte att man mörkar några biverkningar. Jag är mest oroad över hur svängigt fram och tillbaka det är. Skulle önska att man landade i ett beslut om rekommendationer som höll över tid, så det inte känns som man går på senaste uppdateringen bara.
    Ja, fast så blir det tyvärr med helt nya läkemedel. Vill man vara säker på att det inte kommer svängningar får man nog vänta 3-4 år på att vaccinera sig, vilket många väljer att göra.
Svar på tråden Ska ni vaccinera era barn?