• Anonym (Förälder)

Ska ni vaccinera era barn?

Ska ni vaccinera era barn i ålder 12-15 nu mot covid eller avvaktar ni?

Skulle ni vilja vaccinera även era yngre barn om det tilläts? Hur små?

Har inte hört att små barn blir direlt sjuka alls i corona och är orolig för hjärtpåverkan. Även om det läker ut känns det läskigt om resultatet blir att man givit sitt barn en hjärtmuskelinflammation som ung för att skydda mot ett virus som är extremt låg sannolikhet att det blir direkt sjukt av. Hjärtat är inte att leka med.

• Svar på tråden Ska ni vaccinera era barn?
  • Anonym (Wtf)
    Pentra skrev 2021-10-11 09:55:20 följande:

En läkare är en läkare även om han/hon tillfälligtvis arbetar med annat, som exempelvis undervisning. Dr Zelenko är absolut en arbetande läkare; han har botat över 7000 patienter från Covid-19. Björn Hammarskjöld är även han en ytterst potent person att uttala sig i dessa ämnen. ... Nej, jag tror inte på dem. Jag ser och förstår det viktids och sanna i det de gör och säger, samt att de vill medmänniskor väl. ... Mvh, Pentra

Nej, dessa personer är inte värda att lyssna på, de agerar långt utanför beprövad läkarvetenskap. Zelenko är en kvacksalvare som är känd för populism på den högerextrema kanten och "mirakelkurer" och att en läkare alltid är läkare är bara dumt. Att arbeta inom medicin kräver ständigt lärande, har man varit inaktiv så är man inte uppdaterad nog för att kunna komma med vettiga uttalanden om det senaste inom Covid.

Att som du alltid hitta och förespråka för de mest snurriga och extrema tolkningar och metoder kring medicin och vård är klandervärt. Ditt agerande är en samhällsfara.
  • Marmite Devil
    Anonym (Joojo) skrev 2021-09-17 15:35:28 följande:

Och om någon är antivaxxer? Än sen då? Precis som om det vore jordens undergång att bli kallad ?antivaxxer? av någon som har svårt att acceptera och vara respektfull kring att andra gör andra val än de själva. Vad tror du att du uppnår genom att kalla någon ?antivaxxer?, oavsett om de är det eller inte? Tror du att reaktionen blir ?åh nej! Någon kallar mig antivaxxer! Nu måste jag genast sluta fundera, räta mig i ledet och genast springa och ta sprutan!?? Kan upplysa dig om att nej, det blir den inte. Reaktionen blir mer ?jaha? eller ?jasså ännu en sån där typ ja?, ibland ?fyfan vad trött jag blir på denna one-liner?. I vissa fall blir effekten att man blir ännu mer avigt inställd till vaccinet och de som förespråkar det för att ni framstår som rabiata mobbare som vägrar låta någon ifrågasätta eller fundera kring ämnet. Inte trovärdigt.

Och du framstår som en obstinat treåring.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Förälder) skrev 2021-10-09 19:28:06 följande:
    Att man först sa att barn inte driver smittan, och sen att de ska vaccineras även för sin egen skull. Att vaccinen sågs som helt säkra efter att ha studerat dem, och sen stoppas den ena när man börjat.

Avsmalnande eller sväng men förändringar iaf i vad man råder.
    Var det inte en annan situation när det var den första varianten som spreds runtom i världen, tom innan alpha-varianten, nu finns ju delta-varianten som sägs slå hårdare mot barn en vad alpha gjorde?

Mig skulle det oroa mer om vi inte tog hänsyn till dagens situation och dagens forskning, om myndigheterna inte smalnade av och ändrade sig med vad dagens vetenskap kommer fram till.

Imorgon kommer mer forskning finnas, tycker du vi inte ska följa med den då? Skulle det oroa mindre om vi håller fast vid det lilla vi visste i januari 2020?
  • Tow2Mater

Och nu kommer Omicronvarianten, och vaccinerna ska tydligen modifieras av vad jag läser. Så nu får man även väga alternativet "vaccinera nu innan vaccinmodifikationen sker med det vaccin som tagits av många andra barn" mot "vänta och vaccinera senare med ett modifierat vaccin". Det senare vaccinet (när det kommer) kanske fungerar bättre mot den nya virusvarianten, men är då modifierat i jämforelse med det tidigare vaccinet som kan anses mer testat.

• Tow2Mater
    Anonym (Wow) skrev 2021-11-28 19:41:11 följande:

Till er som väljer att vaccinera era barn kan jag bara säga: era dårar! För det första blir barn sällan allvarligt sjuka i covid och för det andra, hur kan man då riskera hälsan på det finaste man har för allmänhetens skull? Nej, vaccinera riskgrupper och ge fan i resten när det gäller ett så obeprövat vaccin som dessutom visat sig ge biverkningar som gjort man begränsat gällande åldersgrupper. Vi har tydligt sett hur förhastat detta var i efterhand. 

Du bidrog med inlägg av absolut noll värde till oss som är i valet och kvalet angående vaccination av barn. Bara så du vet.
  • Anonym (Isabell)
    Anonym (Moa) skrev 2021-10-09 16:04:35 följande:

Hur gör du bedömningen att Covid-19 infektionen är säkrare att genomgå?

Vad är ditt beslutsunderlag?
    Fram med det, så vi kan granska det.

Här är FHMs beslutsunderlag:

Covid-19-vaccination av barn från 12 år i Sverige ? beslutsunderlag september 2021

Under i princip hela perioden i majoriteten av alla världens länder har man uttryckt att barnen inte löper någon större risk överhuvudtaget att drabbas svårt av covid-19. Det är tragiskt det som sker.
  • LadyJane
    Anonym (Wow) skrev 2021-11-28 19:50:22 följande:
    Och vill tillägga att det sjuka är inte att vi vaccinerar, det sjuka är att vi vill vaccinera i princip hela världsbefolkningen med något såhär obeprövat. Innan det var igång var sjukt många skeptiska, i princip alla på mitt jobb, men så är det precis som att när folk väl gjort det själva ska man bli extrem åt andra hållet. Alltså har man ett nästan lika extremt beteende som dessa antivaxxare fast motsatt. Vi har rätt till våra kroppar och den rätten vill vi behålla. Tror inte vi kan föreställa oss var det kan sluta om vi ger staten medicinskt veto över oss invånare.
    Vad är din ursäkt för att vara faktaresistent och att gå högeresxtremisters ärende?
  • AndreaBD
    Anonym (Förälder) skrev 2021-10-09 19:28:06 följande:
    Att man först sa att barn inte driver smittan, och sen att de ska vaccineras även för sin egen skull. 
    Det är ju ingen motsägelse alls. Det hade varit en motsägelse om man hade vaccinerat dem för att de smittar andra. 
  • Anonym (fanatiker är farliga)
    Anonym (Wow) skrev 2021-11-28 19:50:22 följande:

Och vill tillägga att det sjuka är inte att vi vaccinerar, det sjuka är att vi vill vaccinera i princip hela världsbefolkningen med något såhär obeprövat. Innan det var igång var sjukt många skeptiska, i princip alla på mitt jobb, men så är det precis som att när folk väl gjort det själva ska man bli extrem åt andra hållet. Alltså har man ett nästan lika extremt beteende som dessa antivaxxare fast motsatt. Vi har rätt till våra kroppar och den rätten vill vi behålla. Tror inte vi kan föreställa oss var det kan sluta om vi ger staten medicinskt veto över oss invånare.

Det är fanatiker som du som är problemet, ni anser att ni ska ha rätt att bestämma över era kroppar men vill samtidigt ta ifrån andra rätten till sina val och sina kroppar.

Du har valt att inte ta vaccinet, fine, men ge andra samma rätt att välja att ta vaccinet.
Svar på tråden Ska ni vaccinera era barn?