• Anonym (Förälder)

Ska ni vaccinera era barn?

Ska ni vaccinera era barn i ålder 12-15 nu mot covid eller avvaktar ni?

Skulle ni vilja vaccinera även era yngre barn om det tilläts? Hur små?

Har inte hört att små barn blir direlt sjuka alls i corona och är orolig för hjärtpåverkan. Även om det läker ut känns det läskigt om resultatet blir att man givit sitt barn en hjärtmuskelinflammation som ung för att skydda mot ett virus som är extremt låg sannolikhet att det blir direkt sjukt av. Hjärtat är inte att leka med.

• Svar på tråden Ska ni vaccinera era barn?
  • Drottningen1970

Vaccinerade min unge igår. Ännu så länge inga biverkningar eller reaktioner. Fanns en gnutta osäkerhet då modernas vaccin drogs in där i samma veva, men å andra sidan är risken för hjärtmuskelinflammation extremt liten och även om man drabbas så är det nästan aldrig nåt som ger nåt allvarligare symptom. Så jag känner mig nöjd med beslutet.

Det känns obehagligare att inse att vi var på karolinska samtidigt som det tydligen sprang omkring en maskerad fejkläkare som egentligen var en dömd brottsling i lokalerna.

• Anonym (13)

Hur ska man se på rapporterna om mensrubbningar?

Min dotter är 13 år..

• Drottningen1970
    Kråksången skrev 2021-10-09 15:33:12 följande:

Det ni gör är fullständigt oansvarigt. Hur fan kan ni riskera era barns hälsa pga grupptryck. Skäms på er.

Om man ansåg att man riskerade sitt barns hälsa så skäms man antagligen utan att du behöver uppmana till det.

Själv anser jag ju att jag skyddar både mitt barn och samhället genom att låta vaccinera mitt barn. Jag har noga övervägt skydd och risker och bedömer att det enda rimliga är att vaccinera. Jag känner mig helt trygg i mitt beslut och har således inte ett spår av skam gällande mitt val.

Jag har resonerat med mig själv gällande det faktum att vaccinet är nytt och att det givetvis inte finns några garantier gällande komplikationer som kanske dyker upp om 10 år. Det gäller detta vaccin precis som så mycket annat här i livet. Jag landar dock i slutsatsen att även om vi inte vet hur det ser ut om 10 år så vet vi i alla fall hur det ser ut idag och vilka risker och konsekvenser covid har fört med sig både på individnivå och på samhällsnivå.

så därför utgår jag ifrån vad vi faktiskt VET idag istället för att låta bli att vaccinera pga nåt som kanske eventuellt möjligtvis inträffar om 10 år.

Det är klokt att i alla åldersgrupper försöka vaccinera bort så mycket covid som möjligt eftersom ju större spridning ju större risk för att farligare mutationer dyker upp. Nästa mutation kan vara en som är 100 gånger mer smittsam och dödlig.

Du verkar ganska känslostyrd i ditt resonemang.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Förälder) skrev 2021-10-06 19:51:46 följande:
    Nej jag tror inte att man mörkar några biverkningar. Jag är mest oroad över hur svängigt fram och tillbaka det är. Skulle önska att man landade i ett beslut om rekommendationer som höll över tid, så det inte känns som man går på senaste uppdateringen bara.

Vad är det som har svängt fram och tillbaka?

Att man granskat två väldigt säkra vaccin och kommer fram till att i en viss åldersgrupp och kön rekommenderar man den ena framför den andra då den, i den gruppen, har ännu färre allvarliga biverkningar.

Jag skulle inte ens säga att det är en sväng, skulle mer säga att det är ett avsmalnande på samma raka väg.

Vad i detta skulle vara fram och tillbaka? 

• Anonym (Moa)
    Kråksången skrev 2021-10-09 15:33:12 följande:
    Det ni gör är fullständigt oansvarigt. Hur fan kan ni riskera era barns hälsa pga grupptryck. Skäms på er.

Hur gör du bedömningen att Covid-19 infektionen är säkrare att genomgå?

Vad är ditt beslutsunderlag?
    Fram med det, så vi kan granska det.

Här är FHMs beslutsunderlag:

Covid-19-vaccination av barn från 12 år i Sverige – beslutsunderlag september 2021

• Anonym (Moa)
    Anonym (13) skrev 2021-10-09 15:25:00 följande:
    Hur ska man se på rapporterna om mensrubbningar?

Min dotter är 13 år..

Själva Covid-19 infektionen verkar kunna påverka det mesta i kroppen.

Jag hittade följande från januari 2021

Nästan 20 % som får påverkan på menstrationen på något sätt av själva sjukdomen som jag utläser det.

Det finns nog väldigt mycket mer forskning att hitta för den som söker.

www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1472648320305253

Conclusions

Average sex hormone concentrations and ovarian reserve did not change significantly in COVID-19 women of child-bearing age. Nearly one-fifth of patients exhibited a menstrual volume decrease or cycle prolongation. The menstruation changes of these patients might be the consequence of transient sex hormone changes caused by suppression of ovarian function that quickly resume after recovery.

• Anonym (Förälder)
    Anonym (Moa) skrev 2021-10-09 16:00:06 följande:

Vad är det som har svängt fram och tillbaka?

Att man granskat två väldigt säkra vaccin och kommer fram till att i en viss åldersgrupp och kön rekommenderar man den ena framför den andra då den, i den gruppen, har ännu färre allvarliga biverkningar.

Jag skulle inte ens säga att det är en sväng, skulle mer säga att det är ett avsmalnande på samma raka väg.

Vad i detta skulle vara fram och tillbaka? 

Att man först sa att barn inte driver smittan, och sen att de ska vaccineras även för sin egen skull. Att vaccinen sågs som helt säkra efter att ha studerat dem, och sen stoppas den ena när man börjat.

Avsmalnande eller sväng men förändringar iaf i vad man råder.
Svar på tråden Ska ni vaccinera era barn?