• Anonym (Förälder)

Ska ni vaccinera era barn?

Ska ni vaccinera era barn i ålder 12-15 nu mot covid eller avvaktar ni?

Skulle ni vilja vaccinera även era yngre barn om det tilläts? Hur små?

Har inte hört att små barn blir direlt sjuka alls i corona och är orolig för hjärtpåverkan. Även om det läker ut känns det läskigt om resultatet blir att man givit sitt barn en hjärtmuskelinflammation som ung för att skydda mot ett virus som är extremt låg sannolikhet att det blir direkt sjukt av. Hjärtat är inte att leka med.

• Svar på tråden Ska ni vaccinera era barn?
  • Anonym (Wow)
    Anonym (.) skrev 2021-12-05 14:06:45 följande:
    Menar du att eftersom vaccinet kanske (man vet inte) har sämre verkan så är det bättre att avstå helt?
    Jag säger att för min del, med tanke på hur mycket biverkningar som visat sig, samt att skyddet fort släpper och att det är dags för ännu en dos nu och antagligen ännu en senare och på detta vet vi inte hur detta påverkar våra kroppar på lång sikt, så väljer jag att inte ta dos 3 och mina barn kommer absolut inte i växande ålder få vaccinera sig. Ett val som bör vara frivilligt utan press och skuldbeläggande från omgivningen. 
    Sen förstår jag absolut att de som är i riskgrupp väljer att ta vaccinet. Men vi är också medvetna om att man kan bli sjuk och smittar då också och att man främst vaccinerar sig för att bli mindre sjuk själv. 
  • Anonym (ja)
    Anonym (Wow) skrev 2021-12-05 12:23:12 följande:
    Däremot verkar det ju ändå som att skyddet kraftigt börjat avta för vaccinerade och därav behövs en tredje dos. Denna vet vi ju inte ens om den fungerar på nya mutationer. Tänker på de 50 fullvaccinerade i Norge som blev smittade allihop.
    Här är det ju mer intressant hur sjuka dessa 50 personer blev nu, och hur sjuka de blivit utan vaccin. Jag minns fester i början av covid där många blev smittade och hamnade på IVA. Det hör man inte om längre, bara att folk blivit smittade - men får de mer än förkylningssymtom när de är vaccinerade?
  • Anonym (Wow)
    Anonym (ja) skrev 2021-12-05 14:37:38 följande:
    Här är det ju mer intressant hur sjuka dessa 50 personer blev nu, och hur sjuka de blivit utan vaccin. Jag minns fester i början av covid där många blev smittade och hamnade på IVA. Det hör man inte om längre, bara att folk blivit smittade - men får de mer än förkylningssymtom när de är vaccinerade?
    Läste inte artikeln själv men vad jag förstod hade de milda eller inga symtom. Det kan ju vara på grund av vaccinet, absolut. Samtidigt blev alla smittade vilket tyder på att vaccinet inte förhindrade smitta för någon av dem.
  • Anonym (wow indeed, suck)
    Anonym (Wow) skrev 2021-12-05 14:28:06 följande:
    Det handlar inte om att ett fåtal barn kan bli sjuka av vaccinet. Det handlar om att vi inte har en aning om vad för effekter vaccinet kan ge framöver på barn. Du ser ju att även läkare har inställningen att man inte bör vaccinera barn. Sen är det knappast flera tusen som dör av covid i dagsläget i Sverige och helt ärligt, hur vet vi om det är på grund av vaccinet eller för att väldigt många hann få corona innan vaccinet kom? Kanske har vi blivit såpass exponerade att vi fått ett relativt bra skydd i samhället av genomgången smitta och att om några år kommer vi reagera på detta som vanliga influensan då våra kroppar exponerats och vant sig. Att vaccinera sig mot corona är inte som att vaccinera sig mot t.ex. mässling där du faktiskt blir immun. Så ska barnen få ett obeprövat vaccin 2 gånger om året då?
    Och självklart kommer det alltid finnas svaga som bör överväga att vaccinera sig, både vuxna och barn om man tycker nyttan överväger riskerna men att tycka alla barn bör vaccineras tycker jag är vansinne när vi inte vet vilka biverkningar det kan leda till.

Dessutom riskerar vi även vaccinresistenta mutationer. 
    Antivaxxers kör ofta med det argumentet samtidigt som dom inte nämner att exakt samma sak gäller ju covid, vi vet inte vad det innebär framöver, det vi däremot vet redan nu är att det ger svåra skador i den akuta fasen men även också att det redan nu ger långtidsbesvär baserat på den tid som gått.

Många antivaxxers är ju också emot mässlingsvaccin och andra med exakt samma argument.

Men detta nämner man aldrig, man utesluter hela tiden eller förvränger information, därför är antivaxxers samhällsfarliga.

• Tow2Mater

Vaccinerade 13-åringen med första dosen. Vi hade kommit överens, fast väl där ville han inte, men jag "tvingade" honom. Hade han gått ut därifrån hade vi ju fått fundera mera, men hur det ska bli en andra dos vet jag inte ännu.

Tre dar senare efter lite ont i armen initialt, och lite "pirrande nerv" eller vad man ska kalla det, i benet dag två, inga andra biverkningar ännu iallafall verkar det som. Han höll på att svimma (han svimmade vid senaste vaccinsprutan han fick i våras, men gjorde det inte tack o lov - han fick försöka koncentrera sig på sin telefon och dricka en flaska vatten och det funkade okey.

Min motivering var att
    1) Just nu innan jul funkar att ta vaccin för oss eftersom det är innan vårens intensiva sportsäsong börjar, och speciellt pojkar ska ju ta det lite lugnt i iallafall någon vecka efteråt.
    2) Planerar vi resa till nästa sommar, vet ingen om det kommer vara vaccinkrav eller inte (alla länder kan ju ändra sina krav över natten), och att om kravet väl kommer, att då börja med dos ett kan vara för sent för att kunna göra resan.
    3) Vaccinen anpassas efter nya varianter; blir då återigen mer osäkerhet kring hur och vilka biverkningar uppkommer på populationsnivå; att ta vaccinet nu innan med den sort som iallafall tagits av ganska många tonåringar i ett par månaders tid känns bättre för min del.

• Anonym (.)
    Anonym (Wow) skrev 2021-12-05 14:28:06 följande:
    Det handlar inte om att ett fåtal barn kan bli sjuka av vaccinet. Det handlar om att vi inte har en aning om vad för effekter vaccinet kan ge framöver på barn. Du ser ju att även läkare har inställningen att man inte bör vaccinera barn. Sen är det knappast flera tusen som dör av covid i dagsläget i Sverige och helt ärligt, hur vet vi om det är på grund av vaccinet eller för att väldigt många hann få corona innan vaccinet kom? Kanske har vi blivit såpass exponerade att vi fått ett relativt bra skydd i samhället av genomgången smitta och att om några år kommer vi reagera på detta som vanliga influensan då våra kroppar exponerats och vant sig. Att vaccinera sig mot corona är inte som att vaccinera sig mot t.ex. mässling där du faktiskt blir immun. Så ska barnen få ett obeprövat vaccin 2 gånger om året då?
    Och självklart kommer det alltid finnas svaga som bör överväga att vaccinera sig, både vuxna och barn om man tycker nyttan överväger riskerna men att tycka alla barn bör vaccineras tycker jag är vansinne när vi inte vet vilka biverkningar det kan leda till.

Dessutom riskerar vi även vaccinresistenta mutationer. 
    Jo det handlar om ett fåtal barn.

15000 har dött i Sverige i covid. 5 miljoner i världen.  Det är fakta du inte kommer runt.

Du kanske inte förstod artikeln men de läkarna ansåg att oavsett hur många som dör så är det värre att ett fåtal barn blir sjuka.

Så vilka dömer du till döden, ett antal tusen vuxna eller att några barn och vuxna får vaccinationsskador. Det är faktiskt ett val du har. Vilket gör dU?

Nej, du behöver inte svara för du svarar med din argumentation att du anser att det är bra att tusentals och miljoner människor dör.
  • Spucks
    Anonym (Wow) skrev 2021-12-05 12:23:12 följande:
    Så du påstår att obligatorisk vaccination och tvångsvaccination inte är samma sak? Obligatorisk vaccination är ett sätt att pressa folk till att göra något de inte själva vill, genom eventuella konsekvenser om man nu skulle vägra.  

Jag har inte alls fastställt hur bra de fungerar, i artikeln nämner de ju hur vaccinerade kraftigt ökat på IVA, var ju hela poängen med mitt inlägg. Är det en mindre skillnad gällande smitta, varför då vaccinera mig? Dessutom om genomgången sjukdom eventuellt ger bättre skydd mot mutationer.

Det är väl självklart att en tvångsvaccination (= man blir vaccinerad med tvång) är något helt annat än obligatorisk vaccination (= man får inte utöva visssa jobb och/eller inte får besöka vissa ställen och/eller måste betala böter om man inte vill vaccinera sig).

Och jo, du har fastställt att vaccinen fungerar, om du har fastställt att merparten av människor med svårt förlopp är ovaccinerade, trots att de tillhör en väldig liten grupp. Ja, antalet har ökat med Delta, men vaccinationen skyddar tydligen fortfarande väldig bra mot ett svårt förlopp.
    Varför tror du att en genomg
    ången sjukdom ger bättre skydd? Och varför tror du att det är bättre att INTE vaccinera sig och ta risken att hamna på intensiven än att vaccinera sig och har - som person som inte tillhör en riskgrupp - en ungefär 0% chans att hamna där? 

• Anonym (Isabell)
    Anonym (.) skrev 2021-12-05 17:37:03 följande:
    Jo det handlar om ett fåtal barn.

15000 har dött i Sverige i covid. 5 miljoner i världen.  Det är fakta du inte kommer runt.

Du kanske inte förstod artikeln men de läkarna ansåg att oavsett hur många som dör så är det värre att ett fåtal barn blir sjuka.

Så vilka dömer du till döden, ett antal tusen vuxna eller att några barn och vuxna får vaccinationsskador. Det är faktiskt ett val du har. Vilket gör dU?

Nej, du behöver inte svara för du svarar med din argumentation att du anser att det är bra att tusentals och miljoner människor dör.
    Allt du skriver är så vansinnigt motsägelsefullt att det är skrattretande. I ena stunden är det minsann bara lätta symtom och vaccinerade människor har ett gott skydd för att i andra stunden skylla på ovaccinerade barn och ungdomar att miljoner människor kommer dö?... Men de är ju vaccinerade? Skulle inte det skydda mot just svår sjukdom och död? 
  • Meddelande borttaget
  • Tow2Mater

Så, vad gör ni om era yngre tonåringar vägrar vaccinera sig? Om resonemang om fördelarna och mutor inte fungerar. Ge mig tips.

Svar på tråden Ska ni vaccinera era barn?