• Anonym (Förälder)

Ska ni vaccinera era barn?

Ska ni vaccinera era barn i ålder 12-15 nu mot covid eller avvaktar ni?

Skulle ni vilja vaccinera även era yngre barn om det tilläts? Hur små?

Har inte hört att små barn blir direlt sjuka alls i corona och är orolig för hjärtpåverkan. Även om det läker ut känns det läskigt om resultatet blir att man givit sitt barn en hjärtmuskelinflammation som ung för att skydda mot ett virus som är extremt låg sannolikhet att det blir direkt sjukt av. Hjärtat är inte att leka med.

• Svar på tråden Ska ni vaccinera era barn?
  • Anonym (Isabell)
    AndreaBD skrev 2021-11-29 10:45:32 följande:
    Det är ju ingen motsägelse alls. Det hade varit en motsägelse om man hade vaccinerat dem för att de smittar andra. 
    Det enda hela denna cirkus är det är ju just motsägelsefull haha. Märkligt hur det först handlar om att stoppa smittspridningen - inte skydda barnen. För att några månader senare vara helt tvärtom?  Detta sa Anders Tegnell i maj 2021:

? Det vet vi inte än. Därför är det spännande att se hur det utvecklas i Israel och Storbritannien, som ligger långt framme med vaccinering. Utifrån de siffror vi har fått se hittills verkar även smittan bland barn minska ganska snabbt, säger Anders Tegnell.

Slutligen måste det vara helt klarlagt att vaccinet är tillräckligt säkert.

? Om man vaccinerar barn är det ju inte så mycket för deras egen skull, utan för att minska smittspridningen. Det tycker jag gör det till en etiskt mer komplicerad fråga. Även om vaccinet är väldigt säkert, har vi ju lärt oss att inget vaccin är helt hundra, och nyttan för barnen själva är förmodligen ganska marginell.

I september 2021 sa Anders Tegnell däremot: 
    ? Att skydda barn från allvarlig sjukdom är det viktigaste. Vi tror inte att det här kommer att påverka smittspridningen speciellt mycket i samhället som helhet. Det är en relativt liten grupp det handlar om och vi har en hög vaccinationstäckning i andra grupper, så att minska smittspridningen är inget motiv till att vaccinera barn, säger statsepidemiolog Anders Tegnell

• Anonym (Wow)
    LadyJane skrev 2021-11-29 10:38:43 följande:

Vad är din ursäkt för att vara faktaresistent och att gå högeresxtremisters ärende?

Berätta gärna var jag är faktaresistent och bifoga gärna den 10 åriga långa prövotiden på coronavaccinet som man i normala fall ger vaccin innan de anses vara säkra.
  • Anonym (Wow)
    Anonym (fanatiker är farliga) skrev 2021-11-29 10:49:17 följande:

Det är fanatiker som du som är problemet, ni anser att ni ska ha rätt att bestämma över era kroppar men vill samtidigt ta ifrån andra rätten till sina val och sina kroppar.

Du har valt att inte ta vaccinet, fine, men ge andra samma rätt att välja att ta vaccinet.

Jag försöker inte ta ifrån andra rätten att vaccinera sig. Jag är för det fria valet. Jag är själv vaccinerad. Däremot har jag min rätt att uttrycka min åsikt, precis som du, när det gäller att experimentera på barn på detta viset.
  • Anonym (fanatiker är farliga)
    Anonym (Wow) skrev 2021-11-29 11:23:52 följande:
    Jag försöker inte ta ifrån andra rätten att vaccinera sig. Jag är för det fria valet. Jag är själv vaccinerad. Däremot har jag min rätt att uttrycka min åsikt, precis som du, när det gäller att experimentera på barn på detta viset.
    Men du sprider ju desinformation, staten har inte något medicinsk veto över din kropp, att du är rädd eller inbillar dig det betyder inte att det är så däremot har du valet att vaccinera dig eller inte vaccinera dig
    Det finns krav för att få göra vissa saker i ett samhälle - körkort, vaccinpass osv, och dessa är till för att skydda andra människor. Hur skulle det se ut om vi inte hade lagar och regler? Är alla som inte har råd med bil eller körkort diskriminerade enligt dig?

Och du tror verkligen att man experimenterar på barn? Att man medvetet utsätter barn för risker? men snälla,  du tror alltså att staten riskerar barn i Sverige? (inser du ens att 'staten' består av människor varav många har egna barn dessutom)

Jag tror dessutom inte ett dugg på att du har vaccinerat dig, och ska man gå efter din åsikt så räcker det ju att jag tror att det är så för att det ska vara sant.

• Anonym (Trött på låtsas experter)
    Anonym (fanatiker är farliga) skrev 2021-11-29 11:43:09 följande:

Men du sprider ju desinformation, staten har inte något medicinsk veto över din kropp, att du är rädd eller inbillar dig det betyder inte att det är så däremot har du valet att vaccinera dig eller inte vaccinera dig

Det finns krav för att få göra vissa saker i ett samhälle - körkort, vaccinpass osv, och dessa är till för att skydda andra människor. Hur skulle det se ut om vi inte hade lagar och regler? Är alla som inte har råd med bil eller körkort diskriminerade enligt dig?

Och du tror verkligen att man experimenterar på barn? Att man medvetet utsätter barn för risker? men snälla,  du tror alltså att staten riskerar barn i Sverige? (inser du ens att 'staten' består av människor varav många har egna barn dessutom)

Jag tror dessutom inte ett dugg på att du har vaccinerat dig, och ska man gå efter din åsikt så räcker det ju att jag tror att det är så för att det ska vara sant.

Otroligt bra skrivet! Håller med till fullo!
  • AndreaBD
    Anonym (Isabell) skrev 2021-11-29 10:54:27 följande:
    Det enda hela denna cirkus är det är ju just motsägelsefull haha. Märkligt hur det först handlar om att stoppa smittspridningen - inte skydda barnen. För att några månader senare vara helt tvärtom?  Detta sa Anders Tegnell i maj 2021:

? Det vet vi inte än. Därför är det spännande att se hur det utvecklas i Israel och Storbritannien, som ligger långt framme med vaccinering. Utifrån de siffror vi har fått se hittills verkar även smittan bland barn minska ganska snabbt, säger Anders Tegnell.

Slutligen måste det vara helt klarlagt att vaccinet är tillräckligt säkert.

? Om man vaccinerar barn är det ju inte så mycket för deras egen skull, utan för att minska smittspridningen. Det tycker jag gör det till en etiskt mer komplicerad fråga. Även om vaccinet är väldigt säkert, har vi ju lärt oss att inget vaccin är helt hundra, och nyttan för barnen själva är förmodligen ganska marginell.

I september 2021 sa Anders Tegnell däremot: 
    ? Att skydda barn från allvarlig sjukdom är det viktigaste. Vi tror inte att det här kommer att påverka smittspridningen speciellt mycket i samhället som helhet. Det är en relativt liten grupp det handlar om och vi har en hög vaccinationstäckning i andra grupper, så att minska smittspridningen är inget motiv till att vaccinera barn, säger statsepidemiolog Anders Tegnell

Observera ordet "förmodligen". Man visste inte då, man hade inte heller utrett det närmare, för att det inte var aktuellt. Sedan utredde man det och konstaterade att det fanns en nytta även för barnen. Det är inte så konstigt.
  • Anonym (oklar)

Jag tycker ärligt talat det här är jättesvårt att veta hur man ska förhålla sig till COVID-19 och vaccination. Missförstå mig inte. Samtliga fyra barn tar alla vaccinationer som erbjuds, pre-corona när vi reste vitt och brett över jorden, tog vi även ytterligare vaccinationer för att skydda oss själva om risken övervägde själva vaccinationen. 

Vi har två barn som är aktuella för vaccinering, ytterligare två barn är i nuläget inte i den ålderskategori som vaccinering erbjuds till. Femtonåringen tillät vi inte vaccinering på grund av att hon har en sjukdom som har gjort att hela hennes kropp har ballat ur fullständigt. Vågar helt enkelt i ta den eventuella försumbara risken en vaccination skulle innebära för hennes kropp. Trettonåringen fick välja själv och hon har tagit två sprutor. Vi vuxna är också vaccinerade (två sprutor än så länge). Men med det sagt så tror jag att det är en utopi att tro att man kan häva den spridning som sker av Corona med de mutationer som verkar dyka upp hela tiden, är det rimligt att kräva vaccinering en gång om året, eller flera gånger om året? Vad är långtidseffekterna av att få detta vaccin upprepade antal gånger? Och kan man verkligen kräva vaccinering av personer som fortfarande kan bli sjuka och sprida smitta vidare till riskgrupper? Det är ytterst tveksamt att ha detta tvång är min personliga åsikt...så jag står helt klart lite tudelad i frågan. Tycker att det är synd att detta inte diskuteras mer, utan allt handlar om att alla ska vaccinera sig utan att diskutera de saker jag nyss nämnde. 

• Anonym (Wow)

Huruvida du tror på att jag är vaccinerad eller ej är relevant för mig. Varför jag nu skulle ljuga om något sådant på ett anonymt forum är förbi mitt förstånd, spekulera fritt du :) Det är skillnad på att som vuxen anse sig vilja ta risken med ett obeprövat vaccin och på att låta sina barn, som enligt dessa experter inte blir särskilt påverkade av sjukdomen ta det. 

Sen har jag aldrig sagt att staten har veto över våra medicinska beslut, men andra länder har infört tvångsvaccinering, vilket i mina ögon gör detta till en möjlig åtgärd i Sverige också. Krävs inget geni för att se det skulle kunna bli en verklighet även här. Jag tror också att dessa mutationer kommer fortsätta uppkomma, speciellt vaccinresistenta sådana. Jag tror det är farligt att endast tro vaccinering är sättet att bli av med coronan. Jag tror nämligen inte viruset går att bli av med. Hur många coronavirus finns det? Precis. Tror på naturlig immunitet och ångrar för min del att jag vaccinerat mig. Genomgången sjukdom ger nästan alltid ett bättre försvar om man inte tillhör riskgrupp. Så är det väl ändå med de flesta virus. 
  • Anonym (Förälder)

Det är ju dock en skillnad på körkort och vaccin i att det ena är en påverkan på människors kroppar och det andra inte. Jag hoppas du själv inser skillnaden.

Och staten vare sig riskerar eller inte riskerar medborgare, men man har ju gjort en riskbedömning av vaccinet där man i dagsläget ser att fördelar överväger nackdelar. Krasst sett, att man räddar fler än de som åker dit på allvarliga biverkningar. Så man riskerar ett visst antal men räddar fler.
  • Spucks
    Anonym (Wow) skrev 2021-11-29 20:00:07 följande:
    andra länder har infört tvångsvaccinering, 
    Jaha, vilka?
Svar på tråden Ska ni vaccinera era barn?