• Anonym (Julia92)

Belle?

Skriver anonymt då jag har vänner här på FL. Det är nämligen så att jag så gärna vill döpa min dotter som kommer i maj till Belle men alla rynkar på näsan när jag säger namnet. Blir så osäker och undrar om jag gör fel i att ge mitt barn det namnet? Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Belle?
  • Anonym (XXX)
    Lönnsirap skrev 2022-04-25 09:04:58 följande:
    Oavsett vad man namnger sitt barn till, så har man ju ingen aning om hur detta namn framöver kommer tolkas, stavas och rimmas på ....
    Och detta håller jag inte heller med om. Självklart finns det neutrala namn, som har varit rätt i 500-1000 år, och alltid kommer att vara det. Det har t.ex. "alltid" varit rätt att heta Johan, Erik, Martin, Rickard, Fredrik, Margareta, Magdalena, Elisabeth, Tora eller Sigrid.  
  • Anonym (Julia92)
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-25 09:20:53 följande:
    Och detta håller jag inte heller med om. Självklart finns det neutrala namn, som har varit rätt i 500-1000 år, och alltid kommer att vara det. Det har t.ex. "alltid" varit rätt att heta Johan, Erik, Martin, Rickard, Fredrik, Margareta, Magdalena, Elisabeth, Tora eller Sigrid.  
    Var går gränsen vid smeknamn då? Menar du att det är för intimt att heta John istället för Johan, Johan istället för Johannes eller Elise/Elsa/Ella istället för Elisabeth? Det finns kortformer på väldigt många namn. 
  • Lönnsirap
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-25 09:20:53 följande:
    Det du tycker är neutralt här och nu, kommer tydligt visa vad du ville ditt barn skulle förmedla ut i stora vida världen. Namn med 1000 årig historia, är namn med 1000 årig historia, men knappast "neutrala".
    Kristna namn berättar precis lika mycket som icke kristna, favoriter hos kunga-familjer berättar något, vanliga namn berättar, ovanliga namn berättar något annat. 
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-25 09:17:09 följande:
    Fast fördelen är att man kan välja, vem man vill vara Katarina med och vem som får säga Kattis (kanske familjen och de närmaste vännerna) eller Katta (kanske bara pojkvännen, och kanske bara när man är ensamma tillsammans). Är man döpt till Katta, så tvingas man vara en Katta - något personligt och intimt och lite smeksamt och lustigt - med varje ny bekantskap på en gång. 
    Fast så är det ju knappast. Man styr till viss del, men sen väljer andra vad de faktiskt säger. Och tycker man att namnet är för intimt och önskar ett mer formellt namn så går det dessutom att ändra som vuxen. 

Att ha ett formellt namn som bara används av myndigheter och sjukvård passar vissa. Men Lisa, som egentligen heter Elisabeth får lång e-postadress och ständigt frågor om sin stavning....
  • Anonym (kör)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-23 16:37:44 följande:
    Belle?

Skriver anonymt då jag har vänner här på FL. Det är nämligen så att jag så gärna vill döpa min dotter som kommer i maj till Belle men alla rynkar på näsan när jag säger namnet. Blir så osäker och undrar om jag gör fel i att ge mitt barn det namnet? Vad tycker ni? 

Belle börjar bli rätt vanligt, jag jobbar med barn och ser det mer och mer. Och folk ska alltid hålla på och tycka en massa om namnval till barnen, men även de mest hårdnackade vänjer sig :) Så kör på det namnet ni gillar, det är ert barn, ni som bestämmer.
  • Anonym (Valfritt)
    Alexandrabw skrev 2022-04-25 00:07:04 följande:
    Min dotter heter isabelle just för att jag ville kalla henne Belle , och tillomed gör att jag älskar skönhet och odjuret min dotter är 14 och älskar sitt namn , skamligt hur vuxna människor här kallar det hund namn osv oseriöst och massa annat inte löst allt blir helt chokad !! Tycker man döper sina barn till vad man vill och att inte en själ mer än pappan om han ä i bilden har något att säga till om gud gillat du namnet Belle så kör på och lyssna inte på dessa bittra människor 
    Vår grannes hund heter faktiskt Belle. Vad är oseriöst med att skriva det? Och vad man tycker om namn har ju definitivt inget med bitterhet att göra. Varför skulle jag vara bitter för att jag ogillar vissa namn? Du kallar ditt barn vad du vill, ts kallar sitt barn vad hon vill och jag kallar mina barn vad jag vill. Valfritt som sagt. Frågar man här vad folk anser om vissa namn får man räkna med svar från både de som älskar namnet resp. de som avskyr namnet. Det kallas åsiktsfrihet.
  • Anonym (Baudelaire)
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-24 14:52:39 följande:
    Alla dom tre namnen är etablerade som dopnamn i dag. Det var om Elsie jag skrev, att det är ett smeknamn. Även Elsa var dock URSPRUNGLIGEN ett smeknamn, för Elizabeth, och i kungliga och adliga familjer skulle man fortfarande välja Elizabeth, och inte Elsa. (Om inte den kunglige personen gifter sig med en woke Hollywood-skådespelerska, förstås. Då kan det till och med bli Lillibeth av det! smile2.gif )
    På vilket sätt är Meghan ''woke''? 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-25 10:00:23 följande:
    Var går gränsen vid smeknamn då? Menar du att det är för intimt att heta John istället för Johan, Johan istället för Johannes eller Elise/Elsa/Ella istället för Elisabeth? Det finns kortformer på väldigt många namn. 
    John är inte ett smeknamn, men det är ett engelskt namn, och det tycker jag är olämpligt när det finns svenska namnformer. (Såvida man inte har påbrå från ett engelskspråkigt land såklart, och pojken ska tillbringa delar av sin uppväxt där.) Smeknamnet för John är Johnny, det är hopplöst som dopnamn...

Johan har varit etablerat i Sverige sedan många hundra år, t.o.m. en av Gustav Wasas söner hette det. (För övrigt är jag inte säker på att Johannes var den namnform som nådde Sverige först, det kan faktiskt ha varit Johan.) 

Elise känns för tyskt om man inte har tyskt påbrå. Annars är det rätt sött... men hopplöst på en kvinnlig statsminister. Elsa och Ella är på gränsen, jag skulle säga att det lutar åt att Elsa är att se som ett riktigt namn, medan Ella fortfarande är att se som ett smeknamn. 
  • Anonym (Baudelaire)
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-25 13:27:37 följande:
    Jag pratade om personen, inte namnet. Namnet Meghan är inte woke - tvärtom - men det har hon ju inte valt själv. Jag tror att hennes föräldrar ville understryka hennes brittiska påbrå, så att hon skulle ses mer som vit än som svart. 
    Ja, det förstod jag. Men frågan kvarstår. På vilket sätt är Meghan Markle(personen, inte namnet, för att vara tydlig), ''woke''? 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Valfritt) skrev 2022-04-25 12:49:26 följande:
    Vår grannes hund heter faktiskt Belle. Vad är oseriöst med att skriva det? Och vad man tycker om namn har ju definitivt inget med bitterhet att göra. Varför skulle jag vara bitter för att jag ogillar vissa namn? Du kallar ditt barn vad du vill, ts kallar sitt barn vad hon vill och jag kallar mina barn vad jag vill. Valfritt som sagt. Frågar man här vad folk anser om vissa namn får man räkna med svar från både de som älskar namnet resp. de som avskyr namnet. Det kallas åsiktsfrihet.
    Ja, det är oundvikligt att små, söta, gulliga djur döps till smeknamnsformerna av människonamnen. Och så småningom tar det över, så att namnet blir omöjligt på en människa. 

Få mattar skulle kalla sin pekingeser Madalena, eller sin yorkshire-terrier Katarina... så de namnen är safe. (En del tyska dopnamn är dock i farozonen här i Sverige, för ägare till vissa mördarhundraser döper gärna sina bestar till något tyskt, antagligen för att associera till läskiga nazister. Jag vet t.ex. en Günher och en Gutrune, båda Amstaff-blandningar, samt en Wulfran...)
  • Anonym (Baudelaire)

Fattar fortfarande inte hur Meghan Markle är  ''woke''. 

Svar på tråden Belle?