Anonym (Julia92) skrev 2022-04-25 10:00:23 följande:
Var går gränsen vid smeknamn då? Menar du att det är för intimt att heta John istället för Johan, Johan istället för Johannes eller Elise/Elsa/Ella istället för Elisabeth? Det finns kortformer på väldigt många namn.
John är inte ett smeknamn, men det är ett engelskt namn, och det tycker jag är olämpligt när det finns svenska namnformer. (Såvida man inte har påbrå från ett engelskspråkigt land såklart, och pojken ska tillbringa delar av sin uppväxt där.) Smeknamnet för John är Johnny, det är hopplöst som dopnamn...
Johan har varit etablerat i Sverige sedan många hundra år, t.o.m. en av Gustav Wasas söner hette det. (För övrigt är jag inte säker på att Johannes var den namnform som nådde Sverige först, det kan faktiskt ha varit Johan.)
Elise känns för tyskt om man inte har tyskt påbrå. Annars är det rätt sött... men hopplöst på en kvinnlig statsminister. Elsa och Ella är på gränsen, jag skulle säga att det lutar åt att Elsa är att se som ett riktigt namn, medan Ella fortfarande är att se som ett smeknamn.